Συνέντευξη στο Euractiv παραχώρησε ο πρόεδρος και διευθύνοντας
της ΔΕΠΑ, Χάρης Σαχίνης, όπου τόνισε ότι ο αγωγός ITGI προσφέρει τον πιο σύντομο
τρόπο για να λειτουργήσει ο Νότιος Διάδρομος. Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο της ελληνοβουλγαρικής διασύνδεσης μπορεί να ολοκληρωθεί ήδη από το 2013, δηλαδή πιο σύντομα από τους ανταγωνιστικούς
αγωγούς. Παράλληλα, ο κ. Σαχίνης υπογραμμίζει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ITGI
και τονίζει ότι η ΔΕΠΑ είναι μια εύρωστη εταιρεία που δεν επηρεάζεται από το
δυσμενές οικονομικό κλίμα στο εσωτερικό της χώρας.
Πόσο σημαντικά είναι
για τη ΔΕΠΑ τα έργα όπως ο ITGI ή ο TAP στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που βρίσκεται
η χώρα σας;
Το σύστημα του ITGI είναι πολύ σημαντικό για τη ΔΕΠΑ. Θα
βοηθήσει την Ελλάδα να γίνει κόμβος φυσικού αερίου στη Νότια Ευρώπη, χρησιμοποιώντας
νέες ενεργειακές πηγές μέσω της διασύνδεσης IGB (Ιταλίας-Ελλάδος-Βουλγαρίας), ήδη
από το 2013. Τότε, το τμήμα του Ποσειδών, ανάμεσα στην Ιταλία και την Ελλάδα,
θα μπορεί να μεταφέρει 10 δις κ.μ. αζέρικου αερίου από το Σαχ Ντενίζ στην Ευρώπη,
μόλις αυτό διατεθεί.
Είναι σημαντικό επίσης και για την Ε.Ε., η οποία έχει ανακηρύξει
τον ITGI ως σχέδιο με πανευρωπαϊκό ενδιαφέρον και έχει συμφωνήσει να
συγχρηματοδοτήσει τον αγωγό με 145 εκατ. ευρώ, μέσω του Ευρωπαϊκού Ενεργειακού Προγράμματος
για την Ανάκαμψη.
Για τη ΝΑ Ευρώπη, ο IGB προσφέρει άμεση διαφοροποίηση. Ο
Ποσειδών όμως προσφέρει έναν επιπλέον μηχανισμό ενεργειακής ασφάλειας για τη ΝΑ
Ευρώπη διότι σε περίπτωση διακοπής της παροχής από άλλες πηγές, η ροή θα μπορεί
να αντιστρέφεται ώστε να μεταφέρει αέριο από τη Βόρεια Αφρική προς τη Βουλγαρία.
Το πιο σημαντικό από όλα, ο ITGI προσφέρει τον πιο σύντομο
τρόπο να ανοίξει ο Νότιος Διάδρομος, να διαφοροποιηθούν οι πηγές της Ευρώπης
και να βελτιωθεί η ενεργειακή της ασφάλεια.
Πρόκειται να
ιδιωτικοποιηθεί η ΔΕΠΑ;
Η ΔΕΠΑ θα είναι από τις πρώτες εταιρείες που θα
ιδιωτικοποιηθούν και υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για την εταιρεία τόσο στην
Ευρώπη, όσο και σε τρίτες χώρες. Προφανώς δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες, αλλά
ο λόγος είναι απλός: Τα οικονομικά μας είναι ιδιαίτερα ισχυρά. Η εγχώρια ζήτηση
για αέριο αυξήθηκε κατά 23% στο α΄ εξάμηνο του 2011 και εκτιμούμε ότι θα φτάσει
το 20% για όλο το έτος, καθώς τίθενται σε λειτουργία νέοι σταθμοί
ηλεκτροπαραγωγής με αέριο.
Μπορείτε να δεσμευτείτε ότι οι δραστηριότητές σας θα προχωρήσουν
ομαλά, ακόμα και αν χρεοκοπήσει η χώρα;
Η ΔΕΠΑ είναι μια εύρωστη εταιρεία με πολύ ισχυρές βάσεις, οπότε
πιστεύουμε ότι οι δραστηριότητες θα συνεχιστούν κανονικά.
Ποια είναι τα
πλεονεκτήματα του ITGI σε σύγκριση με τα άλλα σχέδια στο Νότιο Διάδρομο; Παρατήρησα
ότι δεν αναφερθήκατε στον ΤΑΡ.
Το σύστημα του ITGI θα μπορέσει να ανοίξει το Νότιο Διάδρομο
ήδη από το 2013, μεταφέροντας αζέρικο αέριο στη ΝΑ Ευρώπη μέσω της διασύνδεσης IGB
στη Βουλγαρία. Μέσω του Ποσειδών, ο ITGI θα μεταφέρει το αέριο από τη δεύτερη φάση
του Σαχ Ντενίζ προς την Ιταλία όταν αυτή είναι έτοιμη, δηλαδή γύρω στο 2017.
Το σύστημα του ITGI είναι το πιο ανεπτυγμένο σχέδιο αγωγού
και είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Μεγάλο μέρος της υποδομής είναι ήδη έτοιμο και
το υποθαλάσσιο τμήμα είναι σχετικά μικρό. Η θαλάσσια μελέτη έχει ολοκληρωθεί
και ο ITGI προχωρά με την ολοκλήρωση του σχεδιασμού. Αντιλαμβανόμαστε ότι τα άλλα
σχέδια δεν βρίσκονται εκεί ακόμη.
Προκειμένου να είναι σύμφωνος με το τρίτο ενεργειακό πακέτο της
Ε.Ε, ο ITGI έχει εξασφαλίσει ήδη εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων για ποσότητα
8 δις κ.μ. Τα άλλα σχέδια δεν βρίσκονται ακόμη στο στάδιο αυτό.
Καταλήγοντας, το σύστημα του ITGI είναι το πιο ανεπτυγμένο
τεχνικά από τα υπόλοιπα σχέδια. Είναι έτοιμο να ξεκινήσει.
Πιστεύετε ότι η αζέρικη
SOCAR θα προσφέρει αρκετό αέριο για τον ITGI;
Το μόνο αέριο που θα είναι διαθέσιμο για αρκετά ακόμη χρόνια
είναι τα 10 δις κ.μ. του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, τα οποία ταιριάζουν απόλυτα με την
χωρητικότητα του ITGI. Καθώς το Αζερμπαϊτζάν θα προσφέρει περισσότερο αέριο στο
μέλλον, η χωρητικότητα μπορεί να αυξηθεί μέχρι τα 24 δις κ.μ.
Η βασική πρόκληση για τους μεγάλους αγωγούς, εκτός από τη
χρηματοδότηση και τις διαφορές των εταίρων, είναι οι διαθέσιμες ποσότητες. Μια
σταδιακή προσέγγιση θα ανοίξει το Νότιο Διάδρομο πιο σύντομα, μεταφέροντας άμεσα
το διαθέσιμο αέριο στην Ευρώπη.
Θα είναι έτοιμος ο ITGI
από το 2015, όπως σχεδιάζεται; Ποια είναι τα νέα για τη διασύνδεση Στάρα Ζαγόρα-Κομοτηνή,
η οποία αποτελεί μέρος του ITGI;
Μίλησα με τον Βούλγαρο υπουργό Ενέργειας την περασμένη εβδομάδα
και συμφωνήσαμε να προσπαθήσουμε να ανοίξει η διασύνδεση από το 2013, δηλαδή ένα
χρόνο νωρίτερα από το προβλεπόμενο, με δυνατότητα μεταφοράς έως 5 δις κ.μ. Μέσω
των τοπικών διασυνδέσεων, αυτή θα βοηθήσει να διαφοροποιηθεί η παροχή αερίου
στη ΝΑ Ευρώπη σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Τι άλλες εξελίξεις υπάρχουν
όσον αφορά τον ITGI;
Ο ITGI ολοκλήρωσε με επιτυχία την υποθαλάσσια μελέτη για τον
Ποσειδών. Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν τις αρχικές εκτιμήσεις και επιβεβαίωσαν ότι
πρόκειται για ένα βιώσιμο έργο που προσφέρει την γρηγορότερη οδό για το αζέρικο
αέριο προς την Ευρώπη.