Στο τέλος του έτους θα ληφθεί η επενδυτική
απόφαση για τον Ελληνο-Ιταλικό αγωγό φυσικού αερίου - ITGI, που θα
μεταφέρει 12 δισ. κυβικά αέριου του Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία μέσω
Ελλάδας, ενώ παραδόσεις 2 δισ. κυβικών μέτρων αζέρικου αερίου σε
ευρωπαϊκές χώρες μέσω των υφιστάμενων υποδομών, μπορούν να ξεκινήσουν το
2013, ανέφεραν στελέχη των εμπλεκόμενων εταιρειών στο Μπακού.
Πάντως,
ως καθοριστικός παράγων για την έναρξη των παραδόσεων, προσδιορίζεται η
οριστικοποίηση της τεχνικής και οικονομικής συμφωνίας μεταξύ
Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας για τους όρους τράνζιτ διέλευσης του αζέρικου
αερίου από το τουρκικό δίκτυο, προκειμένου να καταλήξει στην Ελληνικό.
Σύμφωνα
με δηλώσεις και τοποθετήσεις στελεχών της κρατικής εταιρείας πετρελαίου
του Αζερμπαϊτζάν Socar, η υπογραφή αυτής της συμφωνίας, είναι θέμα
ημερών (αναμένεται να υπογραφεί στις 26 Σεπτεμβρίου) καθώς οι δύο
πλευρές έχουν ήδη συμφωνήσει σε πολιτικό επίπεδο.
Παρ΄όλα αυτά και
παρά την αισιοδοξία που επικρατεί για την υπογραφή της οριστικής
συμφωνίας Αζερμπαϊτζάν-Τουρκίας, το γεγονός θα πρέπει να επαληθευτεί,
ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη διέλευση του αζέρικου αερίου από το
Τουρκικό δίκτυο και από εκεί για την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη.
Οι
εκτεταμένες αναφορές στους αγωγούς του «Νότιου Διαδρόμου για το φυσικό
αέριο» μεταξύ των οποίων και για τον ITGI, έγιναν χθες και προχθές στο
Μπακού, στο πλαίσιο του συνεδρίου Annual Gas Infrastructure World
Caspian.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Χάρης Σαχίνης
που παρέστη και μίλησε στο συνέδριο, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι ο
Ελληνο-Ιταλικός αγωγός, αποτελεί την καλύτερη λύση για να ανοίξει ο
«Νότιος Διάδρομος», ενώ καλύπτει όλα τα κριτήρια που έχει θέσει η Socar,
προκειμένου να επιλέξει τον αγωγό, μέσω του οποίου θα μεταφέρεται το
αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τον ίδιο η ΔΕΠΑ είναι έτοιμη
να διαθέσει 300 εκατομμύρια ευρώ ως ίδια συμμετοχή για την υλοποίηση
του έργου, στο οποίο ως γνωστόν συμμετέχει και η ιταλική Edison, ενώ θα
ενισχυθεί και με 100 εκατομμύρια από την ΕΕ.
Σε ερωτήσεις
δημοσιογράφων για το κατά πόσο η εμπορική διαφορά μεταξύ της ΔΕΠΑ και
της τουρκικής BOTAS, μπορεί να επηρεάσει τις εηαγωγές αζέρικου αερίου
στην Ελλάδα, μέσω του τουρκικού δικτύου, ο κ. Σαχίνης απάντησε κάτι
τέτοιο δεν ισχύει με κανένα τρόπο και αν κάποιος το ισχυρίζεται αποτελεί
δικαιολογία.
«Η διαφορά μας είναι μόνο διαφορά προσέγγισης σε ένα
δευτερεύον θέμα της σύμβασης προμήθειας φυσικού αερίου μεταξύ ΔΕΠΑ και
BOTAS. Εφ΄όσον δε η BOTAS βλέπει το θέμα διαφορετικά από μας, το
πρόβλημα θα λυθεί στη διαιτησία».
Νωρίτερα αέριο στην
Ευρώπη
H πλευρά των Αζέρων πάντως, δίνει ιδιαίτερη
σημασία στην επιτάχυνση των διαδικασιών για πώληση αζέρικου αερίου στην
Ευρώπη, πριν δηλαδή την ολοκλήρωση της ανάπτυξης του κοιτάσματος Σαχ
Ντενίζ ΙΙ στην Κασπία, το αέριο του οποίου θα μεταφέρει ο αγωγός του
«Νότιου Διαδρόμου».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της κρατικής Socar
Ροβνάγκ Αμπντουλαγίεφ, 2 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου θα μπορούσαν
να προωθηθούν στην Ευρώπη από το 2013. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ποσότητα
αυτή θα μπορούσε να κατευθυνθεί στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Συρία,
με απ΄ευθείας συμφωνία μεταξύ των αγοραστών και της Socar.
Οι
δηλώσεις του προέδρου της Socar έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα,
καθώς αποτελεί επιδίωξη της ΔΕΠΑ να προμηθεύεται αέριο του Αζερμπαϊτζάν
απ΄ευθείας από την χώρα αυτή, χωρίς την παρεμβολή ενδιάμεσου, όπως τώρα.
Επίσης το 2013 συμπίπτει με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του
Ελληνο-Βουλγαρικού αγωγού IGB, ο οποίος σχεδιάζεται και το σχέδιο έχει
τεθεί σε εφαρμογή, για την τροφοδοσία της γειτονικής χώρας μέσω του
ελληνικού δικτύου.
Τέλος να σημειωθεί ότι την 1η Οκτωβρίου οι
κοινοπραξίες των σχεδιαζόμενων αγωγών του «Νότιου Διαδρόμου», ITGI
(ΔΕΠΑ, Edison), ΤΑΡ (Statoil, E.ON, EGL), Nabucco
(RWE,OMV,BOTAS,BEH,Romgas) θα καταθέσουν στη Socar τις προτάσεις τους
για τη μεταφορά 10-12 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, από το
Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη.
Η επιλογή του αγωγού θα γίνει με
κριτήρια το χαμηλότερο μεταφορικό κόστος, την ασφάλεια, και τον χρόνο
έναρξης των παραδόσεων.
(Euro2day, 23/9/2011)