θα αρχίσει να επιβάλλεται από τον Ιανουάριο. Ο Μηχανισμός Προσαρμογής των Συνοριακών Εκπομπών Άνθρακα της ΕΕ - ο πρώτος παγκοσμίως δασμός άνθρακα στα σύνορα - θα επιβάλει τέλη στις εκπομπές CO2 των εισαγόμενων αγαθών, συμπεριλαμβανομένων του χάλυβα, του αλουμινίου, του τσιμέντου και των λιπασμάτων.
Η πολιτική, γνωστή ως CBAM, έχει σχεδιαστεί για να προστατεύει τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες από φθηνότερες εισαγωγές από χώρες με χαλαρότερους κανόνες για το κλίμα. Ωστόσο, έχει ενοχλήσει τους εμπορικούς εταίρους της, όπως η Κίνα, η Ινδία και η Νότια Αφρική, οι οποίες υποστηρίζουν ότι τιμωρεί άδικα τις οικονομίες τους.
Παρά τις αντιρρήσεις αυτές, τα σχέδια νομικών προτάσεων της ΕΕ που είδε το Reuters την Τρίτη έδειξαν ότι το μπλοκ θα διπλασιάσει το τέλος άνθρακα στα σύνορα: θα το επεκτείνει ώστε να καλύπτει τα προϊόντα που χρησιμοποιούν υψηλό μερίδιο χάλυβα και αλουμινίου, συμπεριλαμβανομένων των δομικών προϊόντων, των εξαρτημάτων του ηλεκτρικού δικτύου και των μηχανημάτων.
Ο Λεόν ντε Γκραάφ, αναπληρωτής πρόεδρος του «Συνασπισμού Επιχειρήσεων για την CBAM» εταιρειών και βιομηχανικών ομάδων, χαιρέτισε τα σχέδια της ΕΕ, τα οποία, όπως είπε, στοχεύουν «σε προϊόντα που αντιμετωπίζουν τον υψηλότερο κίνδυνο διαρροής άνθρακα» - τον κίνδυνο μετεγκατάστασης των κατασκευαστών στο εξωτερικό για να αποφύγουν τις αυστηρές πολιτικές της Ευρώπης για το κλίμα.
Η ΕΕ σχεδιάζει επίσης να επιβάλει αυστηρά μέτρα σε ξένες εταιρείες εάν υπάρχουν ενδείξεις ότι υποεκτιμούν τις εκπομπές τους για να αποφύγουν τον φόρο.
Σε αυτό το σενάριο, η ΕΕ θα μπορούσε να επιβάλει «προεπιλεγμένες» τιμές εκπομπών στα προϊόντα της εν λόγω χώρας, με αποτέλεσμα υψηλότερο λογαριασμό CBAM, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν τα σχέδια, τα οποία θα μπορούσαν να αλλάξουν πριν από τη δημοσίευσή τους.
Αυτό στοχεύει στην αντιμετώπιση των ανησυχιών μεταξύ των αξιωματούχων της ΕΕ ότι οι ξένες εταιρείες -ιδίως εκείνες στην Κίνα- θα μπορούσαν να προσαρμοστούν στρατηγικά στέλνοντας προϊόντα χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην Ευρώπη, συνεχίζοντας παράλληλα να παράγουν προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα για άλλες αγορές. Αυτό θα τους επέτρεπε να αποφύγουν τον φόρο της ΕΕ χωρίς να κάνουν τη συνολική παραγωγή τους πιο πράσινη.
Ένας εκπρόσωπος της Επιτροπής αρνήθηκε να σχολιάσει τα προσχέδια.
Ενώ το CBAM θα χρεώνει τους εισαγωγείς για τις εκπομπές που σχετίζονται με τις εισαγωγές τους από το 2026, οι εταιρείες θα έχουν προθεσμία έως τον Σεπτέμβριο του 2027 για να αγοράσουν και να παραδώσουν πιστοποιητικά CBAM στην ΕΕ για να συμμορφωθούν.
Από τότε που οι Βρυξέλλες ανακοίνωσαν τον συνοριακό φόρο άνθρακα το 2021, η Κίνα, η Ινδία και η Βραζιλία - ενώ επικρίνουν την πολιτική της ΕΕ - έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν ή να επεκτείνουν τα δικά τους συστήματα τιμολόγησης άνθρακα.
«Έχουν αλλάξει συμπεριφορά. Αυτή είναι ήδη η επιτυχία του CBAM κατά τη γνώμη μου», δήλωσε ο Τότης Κοτσώνης, συνεργάτης στη δικηγορική εταιρεία Pinsent Masons, ο οποίος παρέχει συμβουλές σε εμπορικά ζητήματα.
Οι Βρυξέλλες σχεδιάζουν επίσης να χρησιμοποιήσουν το 25% των εσόδων από τον συνοριακό φόρο για να αποζημιώσουν τους Ευρωπαίους κατασκευαστές για το υψηλότερο κόστος που σχετίζεται με τον συνοριακό φόρο άνθρακα. Αυτή η στήριξη θα διατεθεί μόνο σε βιομηχανίες που επενδύουν σε μεταποιητικές βιομηχανίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα.