Η προτεινόμενη φόρμουλα, με μέτρα που εκτιμάται πως θα έχουν συνολικό κόστος 150 εκατ. ευρώ, βασίζεται στην πρόταση του ΣΕΒ για υιοθέτηση του ιταλικού μοντέλου, προβλέπει, ωστόσο, αισθητά πιο περιορισμένη ενίσχυση σε σύγκριση με αυτή
Ειδικότερα, οι δημοσιονομικοί περιορισμοί και τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού οδήγησαν την κυβέρνηση στο να καταλήξει η ενίσχυση προς τις ενεργοβόρες βιομηχανίες που θα ενταχθούν στο σχήμα, να αντιστοιχεί περίπου στο 30% της ετήσιας κατανάλωσης σε ορίζοντα τριών ετών, έναντι του 100% που πρότεινε ο ΣΕΒ. Για το ποσοστό αυτής της κατανάλωσης θα απολαύουν σταθερή τιμή στα 55 ευρώ/MWh έναντι 65 ευρώ/MWh που προβλέπει το ιταλικό μοντέλο και ανέφερε και ο ΣΕΒ στη δική του εισήγηση.
Η διαφορά της τιμής από τη μέση τιμή που θα διαμορφώνεται στη χονδρεμπορική αγορά θα καλύπτεται από τον μηχανισμό επιδότησης και στη συνέχεια οι ωφελούμενες επιχειρήσεις θα αποπληρώνουν σε βάθος περίπου 20 ετών, επιστρέφοντας ενέργεια που θα παράγουν από νέα φωτοβολταϊκά πάρκα τα οποία θα αναλαμβάνουν τη δέσμευση να κατασκευάσουν.
Παράλληλα, η κυβέρνηση εξετάζει την αύξηση των εσόδων των βιομηχανιών από την αντιστάθμιση του κόστους CO2, μέσω υψηλότερου ποσοστού από τα έσοδα των δημοπρασιών δικαιωμάτων ρύπων, πάνω από το σημερινό 20%. Το συνολικό κόστος των μέτρων εκτιμάται στα 150 εκατ. ευρώ.
Η σχετική συνάντηση με τα αρμόδια στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο περιθώριο του σημερινού Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας στις Βρυξέλλες. Στόχος της συνάντησης είναι να εξεταστεί η συμβατότητα του προτεινόμενου πακέτου μέτρων με το ευρωπαϊκό δίκαιο, ώστε να μην υπάρξει εμπλοκή από πλευράς DG Comp.
Ήδη από την περασμένη εβδομάδα, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρος Παπασταύρου έχει ξεκαθαρίσει, μιλώντας στη Βουλή, ότι δεν πρόκειται για μια πρόχειρη ρύθμιση της τελευταίας στιγμής, αλλά για μια σύνθετη πρωτοβουλία, που απαιτεί σαφές πλαίσιο και διαβούλευση, υπογραμμίζοντας, έτσι, τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Το σχήμα στήριξης, όπως τόνισε, δεν θα έρθει αιφνιδιαστικά «με ένα άρθρο τα μεσάνυχτα», αλλά, μετά την έγκρισή τους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα περιληφθούν σε ολοκληρωμένη τροπολογία, όπου θα περιγράφονται με ακρίβεια ο μηχανισμός, το ύψος της ενίσχυσης και οι δικαιούχοι.
Καθώς στόχος της κυβέρνησης είναι η στοχευμένη ενίσχυση των βιομηχανικών καταναλωτών με υψηλό ενεργειακό κόστος, δεν υιοθετήθηκαν, τελικά, οι αρχικές σκέψεις για επέκταση του πακέτου και σε σούπερ μάρκετ και μεγάλες εμπορικές αλυσίδες με υψηλές καταναλώσεις.
Σημειώνεται, πάντως, ότι η ελληνική βιομηχανία πληρώνει ακριβότερα το ρεύμα από 12% έως και 22% το ρεύμα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ και τα προτεινόμενα μέτρα έρχονται αργά σε σύγκριση με άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ. Πρόσφατα η Γερμανία προχώρησε στην επιδότηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας για τη βαριά βιομηχανία, θεσπίζοντας ανώτατο όριο τιμών περίπου τα 5 λεπτά ανά κιλοβατώρα από το 2026 έως το 2028. Και η Γαλλία ανακοίνωσε σχέδιο μείωσης από το 2026 ενός ειδικού φόρου κατανάλωσης στο ηλεκτρικό ρεύμα για τις επιχειρήσεις κατά 5-7 ευρώ/MWh, μέτρο που αναμένεται να έχει ως συνέπεια απώλεια δημοσίων εσόδων ύψους 2,8 δισ. ευρώ περίπου. Πάντως, η Γαλλίδα Υπουργός Δημόσιων Οικονομικών της χώρας Αμελί ντε Μονσαλίν υπερασπίστηκε το μέτρο ως ένα εργαλείο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της γαλλικής βιομηχανίας τονίζοντας ότι οι βιομηχανίες «θέλουν να συνεχίσουν να παράγουν στη Γαλλία, ενώ η ηλεκτρική ενέργεια είναι δύο φορές φθηνότερη στις ΗΠΑ και τέσσερις φορές φθηνότερη στην Κίνα».