Η Κίνα Αυξάνει τις Παραλαβές Πετρελαίου από το Ιράν Μετά την Επιβολή Νέου Γύρου Ποσοστώσεων Εισαγωγής

Η Κίνα Αυξάνει τις Παραλαβές Πετρελαίου από το Ιράν Μετά την Επιβολή Νέου Γύρου Ποσοστώσεων Εισαγωγής
energia.gr
Τετ, 3 Δεκεμβρίου 2025 - 08:41

Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια πετρελαίου της Κίνας αυξάνουν τις εισαγωγές ιρανικού αργού πετρελαίου από χερσαίες δεξαμενές και πλοία που βρίσκονται σε αδράνεια στη θάλασσα, μετά την έκδοση νέου γύρου ποσοστώσεων εισαγωγής από το Πεκίνο στα τέλη του περασμένου μήνα

αναφερει το Bloomberg. Αρκετές εταιρείες επεξεργασίας με έδρα την επαρχία Σαντόνγκ έχουν παραλάβει αργόπετρέλαιο από τελωνειακές αποθήκες σε λιμάνια και διυλιστήρια αυτή την εβδομάδα, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα, τα οποία ζήτησαν να μην κατονομαστούν και συζήτησαν ευαίσθητες πληροφορίες. Μεγάλο μέρος του πετρελαίου είχε αγοραστεί πριν από τη νέα κατανομή ποσοστώσεων, ανέφεραν.

Τα ιδιωτικά διυλιστήρια της Κίνας, γνωστά ως teapots, κυριαρχούν στις αγορές αργού πετρελαίου από το Ιράν και τη Ρωσία, οι οποίες είναι φθηνότερες από άλλες ποιότητες, αλλά αναγκάστηκαν να μειώσουν τις αγορές τους κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου λόγω εξαντλημένων πόρων και των επιπτώσεων των κυρώσεων. Το Πεκίνο εφαρμόζει ένα σύστημα ποσοστώσεων βάσει του οποίου ελέγχει την ποσότητα πετρελαίου που μπορούν να εισάγουν τα μη κρατικά διυλιστήρια.

Ωστόσο, η συνολική ζήτηση από τα teapots είναι πιθανό να παραμείνει συγκρατημένη μέχρι το τέλος του έτους, εν μέρει λόγω των χαμηλών περιθωρίων κέρδους επεξεργασίας, σύμφωνα με την Vortexa Ltd. Αυτό σημαίνει ότι «το αργό πετρέλαιο που υπόκειται σε κυρώσεις είναι πιθανό να συνεχίσει να συσσωρεύεται λόγω του νερού», δήλωσε η Emma Li, επικεφαλής αναλύτρια της αγοράς Κίνας για την Vortexa.

Οι κινεζικές αρχές συνήθως παρέχουν καθοδήγηση σχετικά με τη συνολική ετήσια ποσόστωση, αλλά συνήθως δεν δίνουν λεπτομέρειες σχετικά με τις δόσεις που εκδόθηκαν καθ' όλη τη διάρκεια του έτους και οι οποίες αποτελούν το πραγματικό συνολικό ποσό. Για την τελευταία κατανομή, περίπου 20 τσαγιέρες έλαβαν μεταξύ επτά και οκτώ εκατομμυρίων τόνων, σύμφωνα με αναλυτές.

Δύο υπερδεξαμενόπλοια που μετέφεραν ιρανικό πετρέλαιο και τα οποία είχαν ακινητοποιηθεί στα ανοικτά της Κίνας, ξεφόρτωσαν τα φορτία τους αυτή την εβδομάδα σε ξεχωριστά κινεζικά λιμάνια, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg. Ένα από τα πλοία, το Ill Gap με σημαία Παναμά — που μετέφερε περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια — ξεφόρτωσε στο Ριζάο.

Η εταιρεία διαχείρισης του πλοίου, Eversail Ship Services OPC PVT, με έδρα τη Βομβάη, και η ιδιοκτήτρια εταιρεία Crystal Blue Sky Inc., που βρίσκεται στα Νησιά Μάρσαλ, δεν απάντησαν στα ηλεκτρονικά μηνύματα για σχόλια. Να σημειωθεί ότι δεν έχει επιβληθεί καμία κύρωση από καμία δυτική κυβέρνηση.

Το ιρανικό αργό πετρέλαιο που παραμένει σε δεξαμενόπλοια στη θάλασσα αυξήθηκε σε περισσότερα από 54 εκατομμύρια βαρέλια αυτή την εβδομάδα, το υψηλότερο επίπεδο εδώ και περίπου δυόμισι χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου από τον παραγωγό του ΟΠΕΚ, ο οποίος υπόκειται σε κυρώσεις. Οι εξαγωγές αυξήθηκαν πρόσφατα στο ταχύτερο επίπεδο των τελευταίων ετών.

Δεδομένου του πολύ περιορισμένου αριθμού αγοραστών, το ιρανικό πετρέλαιο πρέπει να είναι φθηνό. Ορισμένα φορτία Iran Light προσφέρθηκαν με έκπτωση περίπου 8 έως 9 δολαρίων το βαρέλι σε σχέση με το ICE Brent αυτή την εβδομάδα, σε σύγκριση με περίπου 4 δολάρια τον Αύγουστο, σύμφωνα με τους traders. Η διεύρυνση των κυρώσεων κατά της Ρωσίας οδηγεί επίσης σε φθηνότερα βαρέλια.

Πολλά κινεζικά διυλιστήρια εξάντλησαν τις ποσότητες που τους αναλογούσαν ταχύτερα από το συνηθισμένο φέτος λόγω αυστηρότερων φορολογικών καθεστώτων σε εναλλακτικές πρώτες ύλες, όπως το πετρέλαιο θέρμανσης. Από το 2024, λαμβάνουν εκ των προτέρων ποσοστώσεις ολόκληρου του έτους για να βοηθήσουν τον προγραμματισμό τους, αλλά αυτό το σύστημα συχνά τους αφήνει με ελλείψεις πολύ πριν από το τέλος του έτους.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr