που φέρνουν κοντά τα διάφορα κράτη και βοηθούν στην ανάπτυξη συνεργασιών ενώ αμβλύνουν τις οποίες μέχρι σήμερα αντιπαλότητες.
Όπως παρατηρεί ο συγγραφέας στον Επίλογο του, «η ιδέα της μετατροπής των συνόρων σε σημεία σύνδεσης και διεπαφής μεταξύ κρατών και ηπείρων ελκύει το ενδιαφέρον οικονομικών παραγόντων και κρατών σε παγκόσμια κλίμακα ...σημαντικά οδικά, σιδηροδρομικά και ατμοπλοϊκά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη για την δημιουργία οικονομικών διαδρόμων εμπορίου, αγαθών, ενέργειας και μεταφοράς δεδομένων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και ειδικότερα μεταξύ Κίνας, Ινδίας, αφενός, και Ευρώπης, αφετέρου, και αντιστρόφως».
Το βιβλίο χωρίζεται σε πέντε κεφάλαια που αντιστοιχούν στους πέντε βασικούς διαδρόμους μεταφοράς όπως διαφαίνονται αυτή την στιγμή. Το πρώτο Κεφάλαιο αφορά στην πρωτοβουλία της Κίνας για το “One Belt, One Road” («Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος») που αποτελεί τον παλιότερο σύγχρονο, και πλέον προηγμένο διάδρομο μεταφοράς και εμπορίου μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Το δεύτερο Κεφάλαιο αναφέρεται στον λιγότερο γνωστό «Βόρειο Διάδρομο», που επίσης ξεκινά από την Κίνα για να καταλήξει στην Ευρώπη ( Γερμανία) μέσω Ρωσίας.
Το τρίτο Κεφάλαιο διαπραγματεύεται τον «Μεσαίο Διάδρομο» που με αφετηρία το ανατολικότερο τμήμα της Κίνας, διέρχεται μέσω της περιοχής της Κασπίας και Τουρκίας για να καταλήξει στην ΝΑ Ευρώπη. Ακολουθεί το Κεφάλαιο τέσσερα, που περιγράφει τον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου που ενώνει την Ρωσία με την Κασπία, το Ιράν, και διά θαλάσσης με την Ινδία και συμβάλλει στην άρση της απομόνωσης της Ρωσίας που στερείται πρόσβασης στους ωκεανούς.
Στο Κεφάλαιο πέντε, που είναι και το εκτενέστερο στο πολύ ενδιαφέρον αυτό βιβλίο των 262 σελίδων, παρουσιάζει τον Διάδρομο του Δυτικού Ινδικού Ωκεανού -Περσικού Κόλπου-Ανατολικής Μεσογείου. Αυτός είναι ο πλέον πρόσφατος διάδρομος, γνωστός ως IMEC, που ανακοινώθηκε κατά την Σύνοδο Κορυφής του G20 του 2023 και δύναται να συμβάλλει στην ενίσχυση της οικονομικής ολοκλήρωσης, του εμπορίου, των επενδύσεων και της συνεργασίας μεταξύ των συμμετεχόντων χωρών σε πολλαπλά μέτωπα. Ο συγκεκριμένος διάδρομος ενδιαφέρει ιδιαίτερα την Ελλάδα αφού η παρούσα κυβέρνηση δεν χάνει ευκαιρία να τον προβάλλει ποικιλότροπα, προσδοκώντας ότι η συμμετοχή της χώρας μας σε αυτό το νέο και υπό εξέλιξη εγχείρημα θα τής αποφέρει μυθώδη κέρδη. Η αντικειμενική και ψύχραιμη ανάλυση του συγγραφέα ως προς τον IMEC προσγειώνει τον αναγνώστη στην δύσκολη πραγματικότητα υλοποίησης ενός εξαιρετικά σύνθετου και με πολλές αβεβαιότητες έργο.
Το εξαιρετικό βιβλίο του Θρασ. Μαρκέτου προλογίζει ο Κώστας Λάβδας, Καθηγητής Ευρωπαϊκής και Συγκριτικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ο οποίος, μεταξύ άλλων, επισημαίνει ότι « το βιβλίο για την γεωοικονομία και τις γέφυρες γεωστρατηγικής και γεωοικονομίας δεν θα μπορούσε να εμφανιστεί σε καταλληλότερη στιγμή. Για την σημερινή Ευρώπη και για την Ελλάδα ειδικότερα, κυρίως η Ινδία αλλά και - από διαφορετική σκοπιά και με προφανείς επιφυλάξεις και υποσημειώσεις - η Κίνα αποτελούν όχι απλώς σημαντικά αλλά, κυριολεκτικά, κρίσιμα αντικείμενα προβληματισμού και διεθνοπολιτικής πράξης. Ακόμη, περισσότερο με δεδομένη την αυξανόμενη γεωπολιτική αβεβαιότητα που προέκυψε μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο 2022 και την επιθυμία των κρατών της Κεντρικής Ασίας και του Καυκάσου να διερευνήσουν πιθανές εμπορικές οδούς ανεξάρτητες από την Ρωσία».
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Δρ. Θρασύβουλος Ν. Μαρκέτος, Νομικός, ΕΚΠΑ, Μεταπτυχιακό (DEA) Δίκαιο Δημόσιου / Οικονομικού Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Δικαίου/Πανεπιστήμιο AixMarseille III (Γαλλία), Διδάκτωρ Διεθνών Σχέσεων (Πάντειο Πανεπιστήμιο). Πρώην υπάλληλος του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών. Αναλυτής, Συγγραφέας, Διδάσκων Γεωπολιτικής / Γεωοικονομίας Ενεργειακής Ασφάλειας Ευρασίας. Δημοσιεύσεις: Διδακτορική διατριβή «Οι γεωπολιτικές συνιστώσες και οι νέοι παράμετροι των σχέσεων της Ρωσίας με τις Δημοκρατίες του Καζακστάν και του Ουζμπεκιστάν προς το μεταψυχροπολεμικό διεθνές περιβάλλον τους» (Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, 2008), «China’s Energy Geopolitics: The Shanghai Cooperation Organization and Central Asia» (Rutledge, 2009), «Energy geopolitics Crossovers in Central and Eastern Mediterranean at the prize of the Energy Union» (Palgrave, 2020), «Geostrategic Alliances in the Eastern Mediterranean and MENA: A Universal Paradigm Shift» (Sprinder, 2022), «Γεωοικονομία νέων ενεργειακών και εμπορικών διαδρόμων: Δυτική/Κεντρική Ασία, Μεσόγειος» (Papazisis, 2025) και αρκετές δημοσιεύσεις.
Τίτλος: Γεωοικονομία των νέων οδών εμπορικής και ενεργειακής διασυνδεσιμότητας / Ινδία-Δυτική/Κεντρική Ασία-Μεσόγειος
Συγγραφέας: Θρασύβουλος Ν. Μαρκέτος
Εκδότης: Παπαζήσης
Έτος Έκδοσης: 2025
ISBN: 978-960-02-4499-1
Αριθμός σελίδων: 262