Οι ειδικοί του κλάδου το αποκαλούν "κατάρρευση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων" και, για πρώτη φορά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν σύντομα να γίνουν φθηνότερα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα.
Οι παράγοντες της αλλαγής
Στο επίκεντρο της αλλαγής βρίσκεται μια τέλεια καταιγίδα τριών δυνάμεων: οι τιμές των πρώτων υλών όπως το λίθιο και το νικέλιο έχουν πέσει κατά περισσότερο από 60% από τα υψηλά επίπεδα του 2022, η Tesla έχει προκαλέσει έναν παγκόσμιο πόλεμο τιμών με επιθετικές εκπτώσεις και οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BYD και η Zeekr πλημμυρίζουν τις αγορές με προσιτά μοντέλα πλούσια σε χαρακτηριστικά.
Οι κινεζικές εξαγωγές "οχημάτων νέας ενέργειας" (NEV τα αποκαλούν στην Κίνα), συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των υβριδικών αυτοκινήτων με δυνατότητα φόρτισης, σε περιοχές όπως η Ευρώπη, αυξήθηκαν κατά 100% σε 222.000 μονάδες τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με έκθεση του Automotive News.
Το αποτέλεσμα; Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από το Ντιτρόιτ και την Ευρώπη έως το Τόκιο μειώνουν τα περιθώρια κέρδους και επανεξετάζουν τις στρατηγικές παραγωγής τους για να παραμείνουν στο παιχνίδι.
Οι έμποροι αισθάνονται επίσης την ψύχρα. "Βλέπουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κάποτε πωλούνταν σε υψηλές τιμές να μένουν τώρα περισσότερο καιρό στα πάρκινγκ", αναφέρει ο ιστότοπος carcoachreports. "Οι αγοραστές συνειδητοποιούν ότι έχουν και πάλι το πλεονέκτημα".
Ωστόσο, ενώ το βραχυπρόθεσμο σοκ μπορεί να ταράξει τους επενδυτές, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις είναι βαθιές. Εάν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιτύχουν πραγματική "ισότητα" τιμών -ή ακόμη και υποτιμηθούν σε σχέση με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα- αυτό θα μπορούσε να επιταχύνει τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο πιο γρήγορα από ό,τι η κυβερνητική πολιτική.
Η φούσκα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν σκάει -απλώς ξεφουσκώνει και γίνεται πραγματικότητα. Και αυτή η πραγματικότητα θα μπορούσε τελικά να κάνει την ηλεκτρική κινητικότητα mainstream.
Γιατί έχει μεγάλη σημασία
Για τους καταναλωτές, τα φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημαίνει ταχύτερη υιοθέτηση. Αν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να κοστίσει λιγότερο στην αγορά -και ήδη κοστίζει συχνά λιγότερο στη λειτουργία (καύσιμα + συντήρηση) από ένα αυτοκίνητο βενζίνης- τότε η μετάβαση από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο επιταχύνεται από niche σε mainstream.
Για τους επενδυτές, αυτό είναι τόσο ευκαιριακό όσο και επικίνδυνο. Εταιρείες με κλιμακωτές δομές κόστους όπως η BYD, η Hyundai και η Tesla αναμένεται να κερδίσουν σε ένα περιβάλλον ευαίσθητο στις τιμές. Με τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού χαμηλού κόστους και μια επιθετική ώθηση στις εξαγωγές, οι διεθνείς όγκοι της BYD αυξάνονται ραγδαία. Εν τω μεταξύ, η Tesla, ικανή να απορροφήσει βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις, διαθέτει ισχυρή δυναμική ως μάρκα και είναι πρόθυμη να μειώσει τις τιμές για να αγωνιστεί για όγκο.
Καθιερωμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Toyota, η General Motors και η Honda, με περιορισμένη κλίμακα ηλεκτρικών αυτοκινήτων, βαρύτερες βάσεις κόστους, βραδύτερους κύκλους και μεγάλο αποτύπωμα κινητήρων εσωτερικής καύσης, αντιμετωπίζουν συμπίεση των περιθωρίων κέρδους. Για παράδειγμα, η General Motors πρόσφατα ανέλαβε ένα κόστος 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για να μειώσει την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως απάντηση στην χαμηλή ζήτηση.
Η πολυαναμενόμενη στιγμή όπου τα ηλεκτρικά οχήματα θα μετατραπούν από "ωραία να το έχεις" σε "πρέπει να το έχεις" φτάνει επιτέλους, χάρη στην κατάρρευση του κόστους, την εντατικοποίηση του ανταγωνισμού και την αύξηση της κλίμακας. Για τους καταναλωτές, αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί σύντομα να γίνουν φθηνότερα στην αγορά και στη χρήση από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.
Για τους επενδυτές, αυτό σημαίνει ότι νικητές θα είναι οι εταιρείες που μπορούν να επεκταθούν με χαμηλό κόστος, να καινοτομήσουν γρήγορα και να ελέγξουν τις αλυσίδες εφοδιασμού. Και ηττημένοι θα είναι εκείνοι που είναι παγιδευμένοι στις υπάρχουσες δομές κόστους και αργούν να ανταποκριθούν. Η άνοδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν έχει τελειώσει -απλώς εισέρχεται στη φάση της προσιτής τιμολόγησης.
(Από το TopGear Greece)