ΜΚΟ Μηνύουν την κυβέρνηση Τραμπ μετά τους Θανάτους Φαλαινών από Συγκρούσεις με Πλοία στην Καλιφόρνια

ΜΚΟ Μηνύουν την κυβέρνηση Τραμπ μετά τους Θανάτους Φαλαινών από Συγκρούσεις με Πλοία στην Καλιφόρνια
energia.gr
Δευ, 27 Οκτωβρίου 2025 - 09:24

Η ατελείωτη διαμάχη σχετικά με τις απειλές των εμπορικών πλοίων για τις φάλαινες και άλλα είδη στα ύδατα της Καλιφόρνια έχει αναζωπυρωθεί ξανά, αφότου οικολογικές ομάδες μήνυσαν την κυβέρνηση Τραμπ για μη προστασία των θαλάσσιων θηλαστικών. Με αναφορές που δείχνουν ότι τουλάχιστον 10 γκρίζες φάλαινες έχουν σκοτωθεί από πιθανές συγκρούσεις με πλοία στην περιοχή

του κόλπου του Σαν Φρανσίσκο μέχρι στιγμής φέτος, ενώ αρκετές ακόμη φάλαινες έχουν πεθάνει από άγνωστες αιτίες, το Κέντρο για τη Βιολογική Ποικιλότητα και τους Φίλους της Γης θέλει τώρα τα δικαστήρια να υποχρεώσουν την κυβέρνηση να επιβάλει αυστηρούς κανόνες ναυσιπλοΐας για να περιορίσει τις συγκρούσεις από πλοία που δένουν στα μεγάλα λιμάνια της Καλιφόρνια.

Η αγωγή που κατατέθηκε κατά της Εθνικής Υπηρεσίας Θαλάσσιας Αλιείας και της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ στοχεύει επίσης στην ατμοσφαιρική ρύπανση από τα σκάφη. Η υπόθεση θα εκδικαστεί στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ για τη Βόρεια Περιφέρεια της Καλιφόρνια.

Oι Mη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) υποστηρίζουν στην αγωγή ότι οι ναυτιλιακές οδοί της Καλιφόρνια συμπίπτουν με σημαντικές περιοχές τροφοδότησης για τις γαλάζιες, τις πτερυγιοφόρες, τις μεγάπτερες φάλαινες και τις φάλαινες δολοφόνους του Νότου, καθώς και για τις δερματοχελώνες που απειλούνται με εξαφάνιση.

Λόγω της αποτυχίας των ομοσπονδιακών υπηρεσιών να αναδρομολογήσουν τις λωρίδες κυκλοφορίας ή να επιβάλουν περιορισμούς στις ταχύτητες των πλοίων, η αγωγή υποστηρίζει ότι ο αριθμός των θανατηφόρων συγκρούσεων πλοίων με το απειλούμενο είδος έχει αυξηθεί. Τα αρχεία δείχνουν ότι οι συγκρούσεις πλοίων αποτελούν πλέον την κύρια αιτία θανάτου για τις γαλάζιες και πτεροφάλαινες στα ανοικτά των ακτών της Καλιφόρνια, εκτός από τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή θνησιμότητας για τις μεγάπτερες φάλαινες. Μεταξύ Ιουλίου και Νοεμβρίου, πιστεύεται ότι οι συγκρούσεις πλοίων προκαλούν πάνω από 80 θανάτους μεγάλων φαλαινών ετησίως.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κουφάρια φαλαινών και θαλάσσιων χελωνών που σκοτώνονται από συγκρούσεις συχνά βυθίζονται πριν προσαράξουν ή ξεβραστούν στην ακτή, εκτιμάται ότι ο πραγματικός αριθμός συγκρούσεων πλοίων θα μπορούσε να είναι 10 ή 20 φορές υψηλότερος από ό,τι υποδηλώνουν οι καταγεγραμμένες προσαράξεις.

Η ΜΚΟ υποστηρίζει επίσης ότι εκτός από την πρόκληση θανάτων, η υποβρύχια ηχορύπανση και οι κίνδυνοι πετρελαιοκηλίδων απειλούν επίσης την επιβίωση των θηλαστικών. Επικαλείται τις φάλαινες δολοφόνους Southern Resident, οι οποίες χρειάζονται ηχώ για να εντοπίσουν το θήραμα, αλλά η ηχορύπανση παρεμβαίνει στην επικοινωνία τους και μπορεί να καλύψει τους ήχους για το κυνήγι. Στην πραγματικότητα, η μειωμένη διαθεσιμότητα θηραμάτων έχει γίνει μια από τις κύριες απειλές για τη βιώσιμη ύπαρξή τους.

Κατά την υποβολή της αγωγής, οι δύο ΜΚΟ ενθαρρυμένες ότι έχουν κερδίσει μια άλλη αγωγή τον Δεκέμβριο του 2022, στην οποία τα δικαστήρια επέπληξαν τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες για την αποτυχία τους να προστατεύσουν τις φάλαινες που απειλούνται με εξαφάνιση από χτυπήματα από πλοία που χρησιμοποιούν λιμάνια στις περιοχές του Λος Άντζελες, του Λονγκ Μπιτς και του Κόλπου του Σαν Φρανσίσκο. Μόνο τα λιμάνια του Λονγκ Μπιτς και του Λος Άντζελες καταγράφουν περίπου 4.000 προσεγγίσεις πλοίων ετησίως. 

Παρά τον μεγάλο αριθμό εμπορικών πλοίων στα ύδατα της Καλιφόρνια, οι υπάρχουσες καθορισμένες λωρίδες ναυτιλίας διοχετεύουν την κυκλοφορία των πλοίων μέσω αρκετών «θερμών σημείων» όπου συγκεντρώνονται φάλαινες, συμπεριλαμβανομένου του καναλιού της Σάντα Μπάρμπαρα και της βόρειας προσέγγισης στον κόλπο του Σαν Φρανσίσκο. Για αυτόν τον λόγο, οι υπηρεσίες κατηγορούνται για μη εφαρμογή μέτρων, συμπεριλαμβανομένης της επιβολής υποχρεωτικών ορίων ταχύτητας για τη μείωση των συγκρούσεων με πλοία και τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

«Οι φάλαινες πεθαίνουν από θανάτους που θα μπορούσαν να αποφευχθούν», δήλωσε η Hallie Templeton, νομική διευθύντρια των Φίλων της Γης. «Δεν θα έπρεπε να χρειαστεί άλλη μια αγωγή για να αναγκαστούν οι ομοσπονδιακοί αξιωματούχοι να εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους για την αξιολόγηση και τη διαχείριση των κινδύνων για τις φάλαινες από την κυκλοφορία πλοίων, κι όμως να που φτάσαμε εδώ».
 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr