Στα μέσα Οκτωβρίου, υπήρχε κάποιο μυστήριο όταν τα περισσότερα ιρανικής ιδιοκτησίας δεξαμενόπλοια ενεργοποίησαν ταυτόχρονα τα συστήματα εντοπισμού AIS, σταματώντας μια πρακτική ταξιδιών ως επί το πλείστον στο «σκοτάδι» από το 2018, όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες επέβαλαν εκ νέου κυρώσεις. Όπως σημειώνει το maritime executive, η Τεχεράνη παραμένει σε εξαιρετικά νευρική κατάσταση μετά τον

Πόλεμο των 12 Ημερών τον Ιούνιο, εκδίδοντας μια σειρά από αντιφατικές ανακοινώσεις και προφανώς φοβούμενη την επανάληψη των ισραηλινών και αμερικανικών επιθέσεων. Αλλά σε κάθε περίπτωση ήταν δύσκολο να διακρίνει κανείς τη λογική στο γεγονός ότι τα ιρανικά δεξαμενόπλοια άρχισαν να μεταδίδουν τις τοποθεσίες τους (στα μέσα Οκτωβρίου) ως απάντηση στην εκ νέου επιβολή κυρώσεων, η οποία έλαβε χώρα στις 28 Σεπτεμβρίου.

Η εταιρεία Ναυτιλιακών Πληροφοριών Windward εντόπισε ότι για άλλη μια φορά, το μεγαλύτερο μέρος του ιρανικού στόλου έχει επανέλθει στην παράκαμψη των κυρώσεων. Αναφέρει ότι 52 από τα 88 ιρανικά δεξαμενόπλοια, τα περισσότερα από τα οποία ανήκουν στην Εθνική Ιρανική Εταιρεία Δεξαμενόπλοιων (NITC), εντοπίστηκαν να εκπέμπουν σήματα AIS μεταξύ 12 και 14 Οκτωβρίου. Από τα 52 δεξαμενόπλοια που εκπέμπουν, εννέα βρίσκονταν σε γεωγραφικό σημείο μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο στην ΑΟΖ της Μαλαισίας στα ανοικτά των ακτών του Johore. Ωστόσο, μετά από αρκετές ημέρες ενημέρωσης του κόσμου σχετικά με το πού βρίσκονταν, μόνο 25 ήταν πλέον ορατά στο AIS αρκετές ημέρες αργότερα, και μέχρι τις 16 Οκτωβρίου, η Windward ανίχνευε σήματα AIS μόνο από εννέα δεξαμενόπλοια.

Στην ψηφοφορία του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ στα τέλη Σεπτεμβρίου, η Ρωσία και η Κίνα δεν μπόρεσαν να ασκήσουν βέτο στην αυτόματη διαδικασία που επανέφερε τις κυρώσεις. Αλλά έκτοτε, η Ρωσία και η Κίνα έχουν ανακοινώσει ότι δεν θα αναγνωρίσουν την εντολή των Ηνωμένων Εθνών σε αυτό το θέμα, μια κίνηση που συνάδει με τον μακροπρόθεσμο στόχο του Προέδρου Xi Jinping να σπάσει το πλαίσιο διεθνών σχέσεων που κυριαρχούνταν από τη Δύση μετά το 1945. Αυτό μπορεί να έδωσε στους Ιρανούς την πεποίθηση ότι τερματίζοντας το μποϊκοτάζ του AIS, έδειχναν τη νομιμότητα της θέσης τους - και είχαν την υποστήριξη της Ρωσίας και της Κίνας προς τούτο. Αν ίσχυε αυτό, τότε οι Ιρανοί φαίνεται να έχουν χάσει το θάρρος τους.

Κατά τη μεταφορά πετρελαίου στην Κίνα, όπου εξάγεται το 90% του ιρανικού πετρελαίου, τα δεξαμενόπλοια NITC πρέπει να είναι ορατά και είναι εκτεθειμένα σε ορισμένα τμήματα του ταξιδιού τους. Τα περισσότερα πρέπει να διέρχονται από εθνικά ύδατα στην περιοχή του Πορθμού της Μαλάκα ή αλλού, και μάλιστα, τα δεξαμενόπλοια NITC συνήθως ενεργοποιούν ξανά τους πομπούς AIS για σύντομα χρονικά διαστήματα όταν πλέουν σε θαλάσσια τμήματα που υπάρχει εντονη κυκλοφορία πλοίων. Τα δεξαμενόπλοια πρέπει να ανεφοδιάζονται και να ανεφοδιάζονται. Δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν όλες οι ανάγκες των πλοίων είτε στο Ιράν είτε στο λιμάνι προορισμού στην Κίνα. Και οι κινεζικές εταιρείες παραμένουν ανήσυχες για την καταχώρισή τους στον κατάλογο για τη διαχείριση ιρανικού πετρελαίου που έχει υποστεί κυρώσεις, μήπως επηρεαστούν άλλες πτυχές της επιχείρησής τους.

Με την ανανεωμένη πίεση για κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες και από άλλες δυτικές χώρες, τα κράτη και οι οντότητες που μπορεί να ήταν έτοιμες να κλείσουν τα μάτια στο ιρανικό εμπόριο γίνονται ολοένα και πιο απρόθυμες να το πράξουν. Το γεγονός ότι ταξίδευαν με τα συστήματα AIS ενεργοποιημένα έκανε ακόμη πιο προφανείς και ενοχλητικές τις απόψεις όσων υποστήριζαν τη διέλευση των ιρανικών δεξαμενόπλοιων με προορισμό την Κίνα. Ως εκ τούτου, ο στόλος της NITC επέστρεψε στη «σκοτεινή» εποχή του.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr