Μετά από Χρόνια στο ...Σκοτάδι, τα Δεξαμενόπλοια του Ιράν Άνοιξαν και Πάλι τους Πομπούς AIS

Μετά από Χρόνια στο ...Σκοτάδι, τα Δεξαμενόπλοια του Ιράν Άνοιξαν και Πάλι τους Πομπούς AIS
energia.gr
Πεμ, 16 Οκτωβρίου 2025 - 13:40

Για λόγους που δεν έχουν ακόμη προφανείς, τα δεξαμενόπλοια με ιρανική σημαία έχουν ενεργοποιήσει ξανά τους πομπούς AIS τους. Τα τελευταία επτά χρόνια, από το 2018, όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες επέβαλαν εκ νέου κυρώσεις, τα περισσότερα δεξαμενόπλοια με ιρανική σημαία ταξίδευαν 

στις θάλασσες με τους πομπούς AIS απενεργοποιημένους, σε  μια προσπάθεια να συγκαλύψουν τις κινήσεις τους που παραβίαζαν τις κυρώσεις. Το φαινόμενο έχει αναφερθεί ανεξάρτητα από διάφορους διαχειριστές σημάτων AIS και είναι ορατό σε διαγράμματα τοποθεσίας που παρέχονται από τα VesselFinder.com και MarineTraffic.org. Η Kpler αναφέρει ότι το 80% των ιρανικών δεξαμενόπλοιων έχουν μεταδώσει σήμα τοποθεσίας τις τελευταίες 48 ώρες.

Οπως αναφέρει το maritime-executive.com, δεν είναι σαφές γιατί τα συστήματα AIS έχουν επανενεργοποιηθεί, ταυτόχρονα και σε όλο τον στόλο με ιρανική σημαία, μια κίνηση που φαίνεται αντιφατική από τότε που τα Ηνωμένα Έθνη επανέφεραν τις κυρώσεις στο Ιράν στις 28 Σεπτεμβρίου.

Η Ντάλγκα Χατίνογλου, αναλύτρια πετρελαίου και φυσικού αερίου που γράφει για το Iran International, εικάζει ότι η κίνηση αυτή μπορεί να αποτελεί μια προσπάθεια του Ιράν να επιβάλει τη νομιμότητά του. Μπορεί επίσης να σχετίζεται με προειδοποιήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών ότι το ταξίδι χωρίς ενεργοποιημένους αναμεταδότες AIS αποτελεί παραβίαση των κανόνων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και, ως εκ τούτου, αποτελεί νόμιμη αιτία για την απαγόρευση οποιουδήποτε τέτοιου δεξαμενόπλοιου που ταξιδεύει «στο σκοτάδι» στη θάλασσα. Η Χατίνογλου εικάζει επίσης ότι η κίνηση αυτή μπορεί να ήταν απάντηση στις απαιτήσεις που εξέδωσε η Κίνα, η οποία εισάγει το 90% του πετρελαίου που εξάγει το Ιράν.

Η μη μετάδοση και η πλαστογράφηση δεδομένων μέσω AIS συνδέονται με τις μεταφορτώσεις στη θάλασσα, όπου είναι σημαντικό για την επιτυχία των επιχειρήσεων μεταφόρτωσης η τοποθεσία τόσο του πλοίου-δότη όσο και του παραλήπτη να είναι είτε κρυφή, είτε, ακόμα καλύτερα, να ''πλαστογραφείται'' σε μια μη αμφισβητούμενη τοποθεσία. Σε μια επιχείρηση όπου το κόστος κεφαλαίου είναι πολύ υψηλό, ο χρόνος ναύλωσης κοστίζει χρήματα. Εκτός από το κόστος συμμετοχής δύο VLCC σε τουλάχιστον δύο επιχειρήσεις μεταφόρτωσης ανά φορτίο, η διαδικασία παρατείνει τους χρόνους αποστολής σε κατά μέσο όρο 10 εβδομάδες ανά αποστολή.

Αυτά τα επιπλέον κόστη, σε σύγκριση με τις απλές αποστολές από τερματικό σε τερματικό σταθμό διάρκειας τριών εβδομάδων, αποτελούν έξοδα που βαρύνουν το Ιράν, επιπλέον της ανάγκης έκπτωσης των φορτίων έως και 10% ανά βαρέλι. Η επιστροφή στις συμβατικές δραστηριότητες δεξαμενόπλοιων θα εξοικονομούσε έτσι στο Ιράν σημαντικά χρηματικά ποσά - υπό την προϋπόθεση ότι η Κίνα θα εξακολουθεί να δέχεται φορτία. Η ενεργοποίηση των πομπών AIS μπορεί πράγματι να αποτελεί ένδειξη ότι η Κίνα έχει παράσχει τέτοιες διαβεβαιώσεις.

Η υποταγή του Ιράν, με την εκεχειρία να βρίσκεται ακόμη σε ασταθή κατάσταση στη Γάζα, έχει πλέον αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία όσον αφορά την υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών σε μια ευρύτερη ειρήνη στη Μέση Ανατολή. Τόσο η Κίνα όσο και το Ιράν μπορεί να ανησυχούν ότι οποιαδήποτε αμερικανική προσπάθεια να αυξήσει την πίεση στο Ιράν, το οποίο βρίσκεται προφανώς σε επισφαλή θέση όσον αφορά την εσωτερική σταθερότητα, θα συνεπάγεται αναχαιτίσεις ιρανικών δεξαμενόπλοιων στη θάλασσα. Ως εκ τούτου, η ιρανική κίνηση να απομακρύνει το παράνομο στοιχείο από τις εξαγωγές πετρελαίου μπορεί να αποτελεί μια προσπάθεια να διαφυλαχθεί το πετρέλαιο ως κρίσιμη πηγή χρηματοδότησης και να καταστεί πιο δύσκολη η νομιμοποίηση των κατασχέσεων στη θάλασσα.

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr