Παρακάμπτει την ανάγκη χρήσης διαχωριστή πετρελαίου-νερού επί του πλοίου ή την επιβάρυνση του σημαντικού κόστους των υπηρεσιών επεξεργασίας λυμάτων στο λιμάνι. Σε παγκόσμιο επίπεδο, αποτελεί τη μεγαλύτερη ανθρώπινη πηγή πετρελαϊκής ρύπανσης στη θάλασσα και (σύμφωνα με το Outlaw Ocean Project) υπερβαίνει τον όγκο των διαρροών Exxon Valdez και Deepwater Horizon μαζί κάθε τρία χρόνια. Η πρακτική αυτή έχει εντοπιστεί σε πλοία με μεγάλη φήμη: η μεγαλύτερη εκ προθέσεως παράβαση που διώχθηκε ποτέ ήταν ένα μοτίβο απόρριψης πετρελαιοειδών αποβλήτων σε πέντε πλοία που ανακαλύφθηκε στον στόλο της Princess Cruise Lines, με αποτέλεσμα ένα ρεκόρ προστίμου 40 εκατομμυρίων δολαρίων και ένα διάταγμα συναίνεσης για τον χειριστή.
Φαίνεται ότι ο «σκιώδης στόλος» της Ρωσίας, ο οποίος υπόκειται σε περιορισμένες ρυθμίσεις, μπορεί επίσης να έχει τη συνήθεια να απορρίπτει πετρελαιοειδή απόβλητα στο πλάι. Χρησιμοποιώντας δορυφορικές εικόνες από το SkyTruth - το οποίο έχει εντοπίσει πολλάκις στο παρελθόν ύποπτα πλοία που απορρίπτουν πετρέλαιο - το Politico και η ανεξάρτητη δημοσιογραφική εταιρεία SourceMaterial έχουν εντοπίσει τουλάχιστον πέντε σκιώδη δεξαμενόπλοια να αφήνουν πίσω τους πετρελαιοκηλίδες καθώς πλέουν προς τα ευρωπαϊκά ύδατα. Τα οπτικά στοιχεία υποδηλώνουν ότι ακόμη και χωρίς ένα μεγάλο ναυτικό ατύχημα και μια μεγάλης κλίμακας διαρροή, τα δεξαμενόπλοια που συνδέονται με τη Ρωσία ήδη μολύνουν τις θάλασσες καθ' οδόν προς και από την ΕΕ.
«Οι πετρελαιοκηλίδες και ο κίνδυνος εμφάνισης κηλίδων είναι κατι φρικιαστικό», δήλωσε ο ειδικός σε θέματα στόλου, Ισαάκ Λέβι, του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), μιλώντας στο Politico πέρυσι. «Πέρα από την περιβαλλοντική ζημιά, μερικές από τις οποίες θα είναι μη αναστρέψιμες, έχει τεράστιο αντίκτυπο στα παράκτια κράτη που πρέπει να επωμιστούν το κόστος καθαρισμού αυτού του προβλήματος».
Ο σκιώδης στόλος ενέχει επίσης έναν τεράστιο κίνδυνο σοβαρών ατυχημάτων. Οι ανώνυμοι ιδιοκτήτες του σηματοδότησαν τα πλοία τους με ανοιχτά νηολόγια χαμηλής φήμης ή με μητρώα που δεν υπάρχουν καθόλου, γεγονός που υποδηλώνει ελάχιστη ή καθόλου κανονιστική εποπτεία. Λόγω της πίεσης των κυρώσεων της G7, αυτοί οι ιδιοκτήτες επιλέγουν κάλυψη P&I από ασφαλιστές εκτός του ομίλου IACS. Μερικοί από αυτούς τους λιγότερο γνωστούς ασφαλιστές είναι απίθανο να είναι σε θέση ή πρόθυμοι να πληρώσουν για μια διαρροή δισεκατομμυρίων δολαρίων. Και κατά μέσο όρο, τα πλοία του σκιώδους στόλου είναι παλαιότερα από τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων στο σύνολό του, γενικά ένα σημάδι χαμηλότερης ποιότητας πλοίων και συχνότερης ανάγκης για επισκευές.
Η περιβαλλοντική ζημία δεν είναι ο μόνος κίνδυνος. Τουλάχιστον ένα δεξαμενόπλοιο που συνδέεται με τη Ρωσία έχει συνδεθεί με ανατρεπτικές επιδρομές με μη επανδρωμένα αεροσκάφη «υβριδικού πολέμου» στη δυτική περιοχή της Βαλτικής. Ένα άλλο, το Eagle S, κατελήφθη και ερευνήθηκε για πρόκληση ζημιών σε υποθαλάσσια καλώδια στον Κόλπο της Φινλανδίας με την άγκυρά του. Και τα δύο πλοία τελικά αφέθηκαν ελεύθερα για να συνεχίσουν τα εμπορικά τους ταξίδια, αν και σε κάθε περίπτωση ανώτατοι αξιωματικοί συνελήφθησαν για να αντιμετωπίσουν κατηγορίες.