Λίγες εβδομάδες μετά το “νεύμα” του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την ανάγκη διαμόρφωσης χαμηλών τιμών στη λιανική ρεύματος, ένεκα των “χαμηλών πτήσεων” της χονδρεμπορικής αγοράς κατά τον Αύγουστο, ήρθε η “σκληρή” πραγματικότητα να επιβεβαιώσει τις αναφορές τόσο της αντιπολίτευσης όσο και παραγόντων της αγοράς, ότι μόνο με παραινέσεις, κι όχι με διαρθρωτικές τομές, όπως π.χ. τη θεσμοθέτηση της προθεσμιακής αγοράς, δεν διαμορφώνεται ούτε συγκροτημένη ενεργειακή πολιτική ούτε και ανταγωνιστικές τιμές.
Έτσι, παρά την πτώση των τελευταίων ημερών λόγω της υπεραπόδοσης των ΑΠΕ και δη των αιολικών, σε ανοδική τροχιά κινείται τον Σεπτέμβριο η χονδρεμπορική αγορά ρεύματος, κάτι που δημιουργεί προϋποθέσεις για άνοδο τιμών στη λιανική αγορά για τα πράσινα κυμαινόμενα τιμολόγια λιανικής τον Οκτώβριο.
Αναλυτικά, είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στη χονδρεμπορική αγορά, για το πρώτο 15ήμερο του τρέχοντος μήνα διαμορφώνεται πέριξ των 90 ευρώ/MWh από τα 73,15 ευρώ/MWh του Αυγούστου.
Αιτίες για την άνοδο των τιμών, με βάση παράγοντες της αγοράς, είναι η πορεία των τιμών στην αγορά φυσικού αερίου, που παρά την πτώση την τελευταία εβδομάδα έχει καταγράψει άνοδο της τάξης του 3% τον τελευταίο μήνα.
Να σημειωθεί ότι παραδοσιακά το φθινόπωρο έχει πτωτική τάση στην τιμή, ένεκα του καιρού και των χαμηλότερων καταναλώσεων σε σχέση με το “καυτό” καλοκαίρι. Ωστόσο, η άπνοια των πρώτων ημερών του Σεπτεμβρίου έφερε μια έντονη μεταβλητότητα στην παραγωγή. Υπενθυμίζεται ότι τον Αύγουστο η συμμετοχή των ΑΠΕ στο ηλεκτροπαραγωγικό μείγμα έφθασε το 57%,
Νέο καμπανάκι της ΕΒΙΚΕΝ
Στο μεταξύ, την ενεργοποίηση των αρχών αλλά και του ΑΔΜΗΕ ζητά και πάλι, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΕΒΙΚΕΝ, η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας, που εκπροσωπεί τις ενεργοβόρες βιομηχανίες για πιθανές επιβαρύνσεις στον Λογαριασμός Προσαυξήσεων Οικονομικής Ουδετερότητας ΛΠ-3 από τη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης. Υπενθυμίζεται ότι ο ΛΠ-3 χρησιμοποιείται για τον επιμερισμό στα Συμβαλλόμενα Μέρη με Ευθύνη Εξισορρόπησης τυχόν υπολοίπου που παραμένει μετά τον υπολογισμό των χρεώσεων και πιστώσεων που υπολογίζει ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ για την ενεργοποιημένη Ενέργεια Εξισορρόπησης χΕΑΣ, Ενέργεια Εξισορρόπησης αΕΑΣ, ενέργεια για σκοπούς εκτός της εξισορρόπησης και την Εκκαθάριση Αποκλίσεων.
Η ΕΒΙΚΕΝ εστιάζει στον τρόπο ενεργοποίησης των λιγνιτών, κάτι που οδηγεί σε αυξημένες τιμές στην Αγορά Εξισορρόπησης, κόστη που στη συνέχεια επηρεάζουν τον τελικό λογαριασμό για τους καταναλωτές και δη του μεγάλους.
Συγκεκριμένα, η ΕΒΙΚΕΝ και πάλι εστιάζει στα κόστη που συσσωρεύονται στο χρέωση του ΛΠ3. Όπως αναφέρεται και πάλι από την ‘Ενωση των ενεργοβόρων βιομηχανιών, “από τις 4 Σεπτεμβρίου εντάσσονται από τον ΑΔΜΗΕ καθημερινά δύο λιγνιτικές μονάδες (Αγ. Δημήτριος 3 και 4), κύρια στο τεχνικό τους ελάχιστο, σε 24ωρη λειτουργία, με constraint με αδιαφανή τρόπο αποζημίωσης («pay as bid»), χωρίς προφανή αιτιολογία”.
Παράλληλα η ΕΒΙΚΕΝ αναφέρει ότι ότι και τον Ιούλιο καταγράφηκε συνεχής λειτουργία των εν λόγω λιγνιτικών μονάδων όλο το 24ωρο με εντολή ΑΔΜΗΕ, η οποία είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών του ΛΠ3 όλες τις ώρες ( βλ. σχετικό διάγραμμα) και εκτόξευσε το κόστος των ΛΠ2 και ΛΠ3 στα 100εκ €. “Κάτι αντίστοιχο αναμένουμε επομένως να συμβεί και τον Σεπτέμβριο, εφόσον διατηρηθεί αυτή η τακτική” τονίζει η ΕΒΙΚΕΝ.
Σύμφωνα με όσα σημειώνει, “το βασικό πρόβλημα είναι ότι η λειτουργία λιγνιτικών μονάδων και μάλιστα για μεγάλα χρονικά διαστήματα δεν πραγματοποιείται μέσω συμμετοχής τους σε μηχανισμούς της αγοράς με επακόλουθο την αδιαφανή αποζημίωση τους («pay as bid»).”
Σύμφωνα με την ΕΒΙΚΕΝ "στα 17.21 εκ € προσδιορίζεται το κόστος κατά την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, οπότε και με βάση την ΕΒΙΚΕΝ, άρχισε ο ΑΔΜΗΕ να βάζει τους λιγνίτης εκτός της αγοράς και τους πληρώνει αδιαφανώς, χρεώνοντας τον Λπ3". Στο πλαίσιο αυτό η ΕΒΙΚΕΝ ζητά την παρέμβαση του ΥΠΕΝ.
Ανταγωνισμός παρόχων
Στο μεταξύ, με τη ΔΕΗ να έχει “κλειδώσει” περίπου 800.000 συνδρομητές σε σταθερά - “μπλε” τιμολόγια εντείνεται ο ανταγωνισμός των προμηθευτών που προσπαθούν να τραβήξουν πελατολόγιο, είτε από τον κυρίαχο της αγοράς, και δη από τα “πράσινα” τιμολόγια.
Ήδη, η Protergia προσέφερε νέο προϊόν που βασίζεται σε περίπλοκες διαδικασίες hedging στη χονδρεμπορική αγορά. Ο λόγος για τα θεωρούμενα από τη ΡΑΕΕΥ, κατά τη διαβούλευση που έληξε στις 31/8 ως “κόκκινα”.
Υπενθυμίζεται ότι η Protergia, το Μάιο είχε παρουσιάσει το Picasso Όπως είχε αναφέρει η εταιρεία με το εν λόγω προϊόν ο καταναλωτής επιλέγει το ποσό που θα πληρώνει κάθε μήνα για το ρεύμα του ανάλογα τις ανάγκες του, με 9 διαφορετικά πακέτα για έναν ολόκληρο χρόνο, καλύπτοντας το σύνολο των ενεργειακών χρεώσεων (ανταγωνιστικές και ρυθμιζόμενες). Επίσης η Protergia προσφέρει το Protergia Picasso Small 1 για φοιτητές. Να σημειωθεί ότι στο πακέτο Picasso στον 12ο λογαριασμό του έτους γίνεται η εκκαθάριση.
Παράλληλα, την εβδομάδα που πέρασε, η ΔΕΗ ένα νέο προϊόν - πρόταση προς του καταναλωτές. Όπως ανέφερε η εταιρεία, το ΔΕΗ myHome Plan απευθύνεται σε οικογένειες που θέλουν να συνδυάσουν την ευκολία της σταθερής τιμής, καθώς και τον πλήρη έλεγχο των εξόδων τους, με αποκλειστικά προνόμια που κάνουν την καθημερινότητα πιο εύκολη και πιο προσιτή.
Όπως αναφέρεται, το ΔΕΗ myHome Plan διατηρεί το κόστος ενέργειας σταθερό κάθε μήνα (περιλαμβάνει χρεώσεις προμήθειας και ρυθμιζόμενες χρεώσεις), ενώ προβλέπεται σχετική εκκαθάριση δύο φορές τον χρόνο, στον 6ο και στον 12ο μήνα της σύμβασης
Παράλληλα η νέα πρόταση της ΔΕΗ ενισχύεται από προνόμια σε καταναλωτικά είδη, ταξίδια κτλ που προσφέρουν, όπως αναφέρεται, αξία στην καθημερινότητα των πελατών. Αυτό άλλωστε είναι πλέον μια βασική πρακτικής προώθησης πωλήσεων που κάνουν όλες οι εταιρείες. Έτσι, ταξίδια, κουπόνια εστίασης, ηλεκτρονικά είδη μπαίνουν ως “μπόνους” στις διαδικασίες συμβάσεων για την προσέλκυση πελατών.
Στο μεταξύ στους λόγους για τους οποίους εισάγεται μια νέα κατηγορία αλλά και ποια θα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά τους αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής, Δημήτρης Φούρλαρης μιλώντας πριν λίγες μέρες στην ΕΡΤ. Πρόκειται για ευέλικτα τιμολόγια με προκαθορισμένες όμως τιμές και θα μπορούν να διαφοροποιούνται με τρόπο που είναι εκ των προτέρων γνωστός στον καταναλωτή. Διευκρίνισε ότι «δεν επηρεάζονται από την τιμή της χονδρεμπορικής, όμως δεν είναι και το αμιγώς σταθερό που γνωρίζει ο καταναλωτής. Είναι κάτι μεταξύ αμιγώς σταθερού και κυμαινόμενων, μεταξύ μπλε και μεταξύ κίτρινου και πράσινου».
Να σημειωθεί ότι οι προμηθευτές έχουν, κατ’ αρχήν, στο πλαίσιο της διαβούλευσης, θετική διάθεση, για το πλαίσιο για τα νέα τιμολόγια ζητώντας, ωστόσο, αλλαγές στη χρωματική σήμανση. Θεωρούν ότι το κόκκινο χρώμα ίσως λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους καταναλωτές και ζητούν η νέα κατηγορία τιμολογίων να φέρει πιο ουδέτερο ή θετικό χρώμα. Παράλληλα θεωρούν ότι απαιτείται μεγαλύτερη ευελιξία στη διαμόρφωση των όρων, ώστε να μη χαθεί η καινοτομία και η ανταγωνιστικότητα στην αγορά.
(από την εφημερίδα «ΕΣΤΙΑ»)