Οι εξαγωγές LNG στην Ευρώπη και οι επισκευές πλοίων σε ναυπηγεία των ΗΠΑ

Κλιμακώνεται το ενδιαφέρον της αμερικανικής κυβέρνησης για την ελληνική ναυτιλία και τα ελληνικά ναυπηγεία. Και αυτό διότι η Ουάσιγκτον επιχειρεί, πρώτον, να διασφαλίσει την ομαλή ροή εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Ευρώπη αλλά και άλλα σημεία του πλανήτη, δεύτερον, να εξασφαλίσει ικανό αριθμό πλοίων σε εφεδρεία για περιπτώσεις κρίσεων –ακόμα και ως ναυλωμένα από τρίτα μέρη όπως οι Ελληνες εφοπλιστές– και, τρίτον, να πετύχει ένα γρήγορο ξεκίνημα της ναυπηγικής βιομηχανίας της, προσελκύοντας και ελληνικών συμφερόντων πλοία για επισκευές σε αμερικανικά ναυπηγεία.

Τι συζήτησε ο υπ. Ναυτιλίας Β. Κικίλιας με τον επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Ενεργειακής Κυριαρχίας Ντ. Μπέργκμαμ και τον υπ. Μεταφορών Σ. Ντάφι.

Οι τρεις αυτές προτεραιότητες, και τα σχέδια υλοποίησής τους, συζητήθηκαν κατά την επίσκεψη την Τετάρτη και την Πέμπτη στην Ουάσιγκτον του Ελληνα υπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια, στο πλαίσιο της οποίας συναντήθηκε για δεύτερη φορά με τον επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Ενεργειακής Κυριαρχίας των ΗΠΑ (National Energy Dominance Council), Νταγκ Μπέργκμαμ –είχε επισκεφθεί την Αθήνα προ 10ημέρου– και τον Αμερικανό υπουργό Μεταφορών Σον Ντάφι.

Ο ελληνικών συμφερόντων στόλος δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ελέγχει το 24,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας και με βάση στοιχεία της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, αριθμούσε πριν από λίγους μήνες 169 πλοία. Εκτοτε εκτιμάται ότι έχει μεγαλώσει ακόμα περισσότερο καθώς έχουν τοποθετηθεί σημαντικές παραγγελίες από ελληνικές ναυτιλιακές σε ναυπηγεία. Οι μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι που πρωταγωνιστούν σε αυτόν τον κλάδο περιλαμβάνουν τους ομίλους Μαρ. Αγγελικούση, Π. Γ. Λιβανού, Ευ. Μαρινάκη, Γ. Προκοπίου, Αν. Αγγελικούση και Γ. Οικονόμου. Στον κλάδο επίσης έχουν αρχίσει να αποκτούν σημαντικό εκτόπισμα οι όμιλοι Ανδ. Μαρτίνου, Κρ. Λεντούδη, Ν. Τσάκου, Μαρ. Λάτση, ενώ και άλλοι Ελληνες επιχειρηματίες της ναυτιλίας αξιολογούν τα βήματά τους σε αυτή την αγορά. Οι ναυτιλιακές αυτών των ομίλων, κάποιες εκ των οποίων έχουν συνδεδεμένες με αυτές ναυτιλιακές εισηγμένες στη Wall Street, θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν και νέες παραγγελίες για δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG σε ναυπηγεία, ειδικά αν αυτές συνδέονται με ναυλοσύμφωνα αμερικανικών συμφερόντων εταιρειών που θέλουν να εξάγουν LNG. Πρόκειται για πλοία των οποίων το κόστος ναυπήγησης κινείται πέριξ των 250 εκατ. δολ. και μπορούν να αποτελέσουν βεβαίως πυλώνα των αμερικανικών εξαγωγών στην Ευρώπη και σε άλλες συμμαχικές χώρες.

Υπενθυμίζεται ότι η πρόσφατη αμερικανοευρωπαϊκή εμπορική συμφωνία περιλαμβάνει τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ενωσης για εισαγωγές ενεργειακών προϊόντων από τις ΗΠΑ αξίας έως και 750 δισ. δολ. κατά την επόμενη τριετία. Συμφωνία η οποία πέραν του εμπορικού αντικειμένου ως στόχο έχει την ενεργειακή απεξάρτηση της Γηραιάς Ηπείρου από το ρωσικό φυσικό αέριο. Επιπλέον, η Ελλάδα διαθέτει δύο σταθμούς αεριοποίησης LNG στη Ρεβυθούσα και την Αλεξανδρούπολη, οι οποίοι πλέον εισάγουν φυσικό αέριο που φτάνει μέσω του δικτύου αγωγών που έχουν αναπτυχθεί όχι μόνο στα Βαλκάνια αλλά έως και την Ουκρανία.

Η Ουάσιγκτον όμως, ανησυχώντας για την κλιμακούμενη επιρροή της Κίνας στην παγκόσμια ναυτιλία και τη λιμενική βιομηχανία, ενδιαφέρεται να δεσμεύσει ως εφεδρείες, μεταξύ άλλων και ελληνικών συμφερόντων, πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για το ενδεχόμενο μιας κρίσης. Και αυτό, διότι το εγχείρημα ναυπήγησης ενός μεγάλου αμερικανικού εμπορικού στόλου απαιτεί αρκετά χρόνια. Αντίστοιχα, για να χτιστεί η ναυπηγική βιομηχανία των Ηνωμένων Πολιτειών έτσι ώστε να μπορέσει να αναλάβει την ανάπτυξη αμερικανικού εμπορικού στόλου χρειάζεται να επανέλθει στην απαιτούμενη παραγωγική ικανότητα. Κάτι το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να διευκολυνθεί με την ανάληψη από τις υφιστάμενες αμερικανικές γιάρδες εργασιών ναυπηγοεπισκευής, μεταξύ άλλων και ελληνικών πλοίων. Σημειώνεται ότι ελληνικά συμφέροντα ελέγχουν περίπου το 25% της παγκόσμιας χωρητικότητας φορτηγών πλοίων, το 29% των δεξαμενοπλοίων, το 15,4% των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς χημικών προϊόντων και πετρελαιοειδών, το 8,1% των εμπορευματοκιβωτίων, το 11% υγραερίου και, όπως προαναφέρθηκε, το 24,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας δεξαμενοπλοίων LNG.

(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr