Με αναθεωρημένο -προς τα πάνω- στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2025, αλλά και πρόβλεψη για τρίτη διαδοχική χρονιά παραγωγής πλεονασμάτων και σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης θα καταθέσει το οικονομικό επιτελείο το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2026.
Οι διεργασίες για τα βασικά δημοσιονομικά και μακροοικονομικά μεγέθη ολοκληρώνονται τις επόμενες ημέρες, καθώς την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου το προσχέδιο θα πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή. Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2025 αναμένεται να ξεπεράσει το 3% του ΑΕΠ -σε επίπεδο πρόβλεψης-, ποσοστό που υπερκαλύπτει τη δαπάνη για τους τόκους εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους. Πάνω από το 2,5% θα μπει ο πήχης -σε επίπεδο πρωτογενούς πλεονάσματος- και για το 2026, με αποτέλεσμα να συμπληρώνεται -εφόσον φυσικά επιβεβαιωθεί η εκτίμηση- μία τριετία παραγωγής πλεονάσματος σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, με απτά αποτελέσματα όσον αφορά τη μείωση της αναλογίας του χρέους προς το ΑΕΠ.
Για την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2025 παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 2,160 δισ. ευρώ, έναντι του στόχου για έλλειμμα 1,381 δισ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το συγκεκριμένο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025 και πλεονάσματος 1,044 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024. Το πρωτογενές αποτέλεσμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 8,696 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 4,929 δισ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 7,567 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2024. Σημειώνεται ότι ποσό 1,895 δισ. ευρώ που αφορά ετεροχρονισμό μεταβιβαστικών πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού και ποσό 682 εκατ. ευρώ που αφορά ετεροχρονισμό των πληρωμών των εξοπλιστικών προγραμμάτων, δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομικούς όρους. Επιπλέον, ποσό ύψους 342 εκατ. ευρώ από φορολογικά έσοδα του α’ διμήνου προσμετράται δημοσιονομικά στο έτος 2024. Εξαιρώντας αυτά τα ποσά, η υπέρβαση στο πρωτογενές αποτέλεσμα σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, έναντι των στόχων του προϋπολογισμού, εκτιμάται σε 848 εκατ. ευρώ.
Την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2025 το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 48,459 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 185 εκατ. ευρώ ή 0,4% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. Σημειώνεται ότι στο ύψος των καθαρών εσόδων εμπεριέχεται, τόσο στα έσοδα (στην κατηγορία «Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών») όσο και στις επιστροφές φόρων (ΦΠΑ), το ποσό των 784,8 εκατ. ευρώ από τις συναλλαγές που απαιτήθηκε να γίνουν κατά τον μήνα Ιανουάριο 2025 για την ολοκλήρωση της νέας Σύμβασης Παραχώρησης της Αττικής Οδού, οι οποίες αφορούν το έτος 2024 και είναι δημοσιονομικά ουδέτερες.
Η αύξηση των καθαρών εσόδων έναντι του στόχου παρατηρείται, παρότι στη στοχοθεσία της εισηγητικής έκθεσης είχε συμπεριληφθεί η είσπραξη τον μήνα Ιούνιο του τιμήματος ύψους 1,350 δισ. ευρώ από τη Σύμβαση Παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, η οποία υπογράφηκε στις 29 Μαρτίου 2024, μεταξύ αφενός του Ελληνικού Δημοσίου και του ΤΑΙΠΕΔ (νυν ΕΕΣΥΠ) και αφετέρου της εταιρείας «Νέα Εγνατία Οδός Α.Ε.» ως Παραχωρησιούχου. Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας έως την καταβολή του τιμήματος αναμένεται να ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες. Εξαιρουμένου του ανωτέρω ποσού, τα καθαρά έσοδα παρουσιάζουν αύξηση κατά 1,535 δισ. ευρώ ή 3,3% έναντι του στόχου, εξαιτίας κυρίως των αυξημένων φορολογικών εσόδων.
Τα έσοδα από φόρους προ επιστροφών ανήλθαν σε 46,596 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,119 δισ. ευρώ ή 4,8% έναντι του στόχου. Η υπερεκτέλεση αυτή προέρχεται τόσο από την καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους όσο και από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος του προηγούμενου έτους, που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και τον Φεβρουάριο 2025.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 6,181 δισ. ευρώ και ενσωματώνουν το ποσό επιστροφής ΦΠΑ ύψους 784,8 εκατ. ευρώ από τη νέα Σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού, όπως προαναφέρθηκε, το οποίο δημοσιονομικά επηρεάζει το έτος 2024. Αν εξαιρεθεί το ποσό αυτό, οι επιστροφές φόρων ανήλθαν σε 5,396 δισ. ευρώ και είναι αυξημένες κατά 685 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (4,711 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, τα καθαρά έσοδα από φόρους μετά επιστροφών την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου 2025 εμφανίζονται αυξημένα κατά 1,434 δισ. ευρώ έναντι των στόχων του Προϋπολογισμού. Όπως προαναφέρθηκε, ποσό ύψους 342 εκατ. ευρώ φορολογικών εσόδων του πρώτου διμήνου προσμετράται δημοσιονομικά στο έτος 2024.
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 2,692 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 393 εκατ. ευρώ από τον στόχο (3,085 δισ. ευρώ) που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025.
Τα έσοδα και οι δαπάνες του Αυγούστου
Τον Αύγουστο 2025 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 5,605 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 633 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, κυρίως λόγω των αυξημένων επιστροφών φόρων -από την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων- που είχαν προϋπολογισθεί για τον επόμενο μήνα.
Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 6,163 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 32 εκατ. ευρώ ή 0,5% έναντι του στόχου. Σημειώνεται ότι μέρος του φόρου εισοδήματος εισπράχθηκε εμπροσθοβαρώς τους προηγούμενους μήνες, λόγω του ότι τέθηκε σε λειτουργία ήδη από τα μέσα Μαρτίου η εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 1,135 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 433 εκατ. ευρώ από τον στόχο (702 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 340 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 190 εκατ. ευρώ από τον στόχο (530 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Αυγούστου 2025 ανήλθαν στα 46,299 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 3,356 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (49,655 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2025. Επίσης, είναι αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, κατά 2,210 δισ. ευρώ.