Την εξήγηση δίδει η αντίδραση των θιγομένων συμφερόντων.
Πρώτος μετά την Μεγάλη Ελληνική Επανάσταση , ο Αμερικανός ιεραπόστολος Ιωάννης Χίλ άνοιξε σχολή κορασίδων» στην Πλάκα που εξελίχθη σε μικτό ιδιωτικό δημοτικό και γυμνάσιο το 1886 εις μνήμη του.
Ακολούθησε το 1929 το Αμερικανικό Κολλέγιο Αθηνών που ενισχύθη από τον Ελευθέριο Βενιζέλο με το προνόμιο οι διδάσκοντες να θεωρούνται δημόσιοι υπάλληλοι όταν ορκίζονται και συνταξιοδοτούνται.
Το πανεπιστημιακό μονοπώλιο του κράτους διετηρήθη διότι το σύνταγμα του 1975 συνετάγει από κρατικοδίαιτους καθηγητές ΑΕΙ. Με την ανάπτυξη των ιδιωτικών κολλεγίων , συνεργαζομένων με κυρίως Αγγλικά, άνοιξε κάπως την κλειστή αγορά συγχρόνων εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Τα διπλώματα όμως που παρείχαν δεν ανεγνωρίζοντο από την Ελληνική νομοθεσία μέχρις ότου η ένταξη της χώρας το 1981στην Ευρωπαϊκή «διαίρεση» παρέκαμψε τον φραγμό αυτόν.
Παρέμειναν όμως ως απολίθωμα του κρατικού μονοπωλίου, οι «πανελλαδικές» εξετάσεις και τα φροντιστήρια - αμφότερα Ελληνική επινόηση εις τρόπον ώστε να αποτελούν «είδηση» για τις εφημερίδες και τα τηλεοπτικά κανάλια.
Στο τελικό στάδιο, η καλή μας κυβέρνηση με τυπικό νόμο παρέκαμψε το απαγορευτικό άρθρο 16 του συντάγματος , αν και το ΣτΕ έχει ακόμη τις αντιρρήσεις του.
Κι ενώ ανεμένετο η απρόσκοπτη απελευθέρωση της ανωτέρας εκπαιδεύσεως , ανέκυψε ζήτημα ασυλίας , από… ποινικές και διοικητικές ευθύνες των μελών της «εθνικής αρχής ΑΕΙ» που αξιολογούν τ’ αναβαθμιζόμενα Ελληνικά κολλέγια , αν αυτά πληρούν τα κριτήρια του νόμου για την ίδρυση «πανεπιστημίων».
Πάλι καλά , που τα συνεργαζόμενα μεγάλα Αμερικανικά πανεπιστήμια με τα Ελληνικά κρατικά δεν «αξιολογήθησαν» από ασύλητους γραφειοκράτες του υπουργείου Παιδείας. Διότι υπήρχε κίνδυνος να είχε απορριφθεί το Χάρβαρντ ή το Κολάμπια.
Πάντα ταύτα είναι «μανδαρινισμοί» Ελληνικής κοπής , για να διατηρείται η υπερτάτη κρατική εξουσία της «παροχής αδείας».
Η αγορά όμως προηγείται και δίδει την δική της έγκριση .Παράδειγμα το DEREE που δεν έχει ανάγκη αξιολογήσεως , αφού η αγορά εργασίας το χει καταξιώσει κι οι μισοί τουλάχιστον ‘Έλληνες πολιτικοί είναι απόφοιτοι του. Εκείνο που εκκρεμεί ακόμη είναι η αξιολόγηση των διδασκόντων στα κρατικά μας… ανεπιστήμια.