αεροσκάφος: «Έχει επηρεάσει σοβαρά τις δύο κύριες λειτουργίες του Νέου Ασφαλούς Περιορισμού: (i) τον περιορισμό των ραδιολογικών κινδύνων και (ii) την υποστήριξη της μακροπρόθεσμης αποξήλωσης. Βασικά συστήματα που έχουν σχεδιαστεί για να διασφαλίζουν τη διάρκεια ζωής των 100 ετών του NSC έχουν καταστεί μη λειτουργικά, με σημαντικό κίνδυνο περαιτέρω επιδείνωσης ελλείψει γρήγορων επειγουσών επισκευών. Ενώ είναι δύσκολο να δοθεί μια ακριβής εκτίμηση του κόστους των επισκευών στο NSC αυτή τη στιγμή, η κλίμακα της ζημιάς και το πολύπλοκο ραδιολογικό περιβάλλον υποδηλώνουν ότι το συνολικό κόστος των εργασιών έκτακτης ανάγκης θα μπορούσε να υπερβεί τα 100 εκατομμύρια ευρώ».
Ο πυρηνικός σταθμός του Τσερνομπίλ δήλωσε ότι οι συνεισφορές «αποτελούν ένα κρίσιμο βήμα προς τη διασφάλιση της συνέχισης των εργασιών αποκατάστασης του νέου ασφαλούς περιορισμού».
Την Τετάρτη υπεγράφη συμφωνία επιχορήγησης μεταξύ του εργοστασίου στην Ουκρανία και της ΕΤΑΑ για τη χρηματοδότηση ενός έργου που στοχεύει στην αξιολόγηση των ζημιών και στην ανάπτυξη ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης για επισκευές στην εξωτερική επένδυση και τη μεμβράνη, οι οποίες υπέστησαν ζημιές από το drone και την επακόλουθη πυρκαγιά.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν επίσης την αξιολόγηση της κατάστασης των κατασκευών από σκυρόδεμα, των ακραίων τοίχων και των θεμελίων, καθώς και ένα λεπτομερές σχέδιο εργασίας για την εκτέλεση των επισκευών.
Ο Μπαλτάσαρ Λιντάουερ, Διευθυντής του Τμήματος Πυρηνικής Ασφάλειας της ΕΤΑΑ, δήλωσε ότι οι υποσχεθείσες δωρεές αποτελούν «έκφραση της ακλόνητης υποστήριξης της διεθνούς κοινότητας» προς το Τσερνόμπιλ.
Η μονάδα 4
Η μονάδα 4 του Τσερνομπίλ καταστράφηκε στο ατύχημα του Απριλίου 1986 και ένα στέγαστρο κατασκευάστηκε μέσα σε λίγους μήνες για να περικλείσει την κατεστραμμένη μονάδα, το οποίο επέτρεψε στις άλλες μονάδες του εργοστασίου να συνεχίσουν να λειτουργούν. Περιέχει ακόμα τον λιωμένο πυρήνα του αντιδραστήρα και περίπου 200 τόνους εξαιρετικά ραδιενεργού υλικού.
Ωστόσο, δεν σχεδιάστηκε για πολύ μακροπρόθεσμο ορίζοντα, και έτσι ο Νέος Ασφαλής Περιορισμός - η μεγαλύτερη κινητή χερσαία κατασκευή που κατασκευάστηκε ποτέ - κατασκευάστηκε για να καλύψει μια πολύ μεγαλύτερη περιοχή, συμπεριλαμβανομένου του αρχικού καταφυγίου. Ο Νέος Ασφαλής Περιορισμός έχει άνοιγμα 257 μέτρα, μήκος 162 μέτρα, ύψος 108 μέτρα και συνολικό βάρος 36.000 τόνους και σχεδιάστηκε για διάρκεια ζωής περίπου 100 ετών. Κατασκευάστηκε κοντά σε δύο μισά, τα οποία μεταφέρθηκαν μέσω ειδικά κατασκευασμένων σιδηροδρομικών γραμμών στην τρέχουσα θέση, όπου ολοκληρώθηκε το 2019.
Έχει δύο στρώσεις εσωτερικής και εξωτερικής επένδυσης γύρω από την κύρια χαλύβδινη κατασκευή - σε απόσταση περίπου 12 μέτρων μεταξύ τους - με αμφότερες να έχουν υποστεί ρήγμα στο περιστατικό με το drone. Το NSC σχεδιάστηκε για να επιτρέπει την τελική αποσυναρμολόγηση του παλαιού αυτοσχέδιου καταφυγίου από το 1986 και τη διαχείριση των ραδιενεργών αποβλήτων. Είναι επίσης σχεδιασμένο να αντέχει σε θερμοκρασίες που κυμαίνονται από -43°C έως +45°C, σε έναν ανεμοστρόβιλο τρίτης κατηγορίας και σεισμό μεγέθους 6 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.
Σύμφωνα με την Παγκόσμια Πυρηνική Ένωση, το ερμητικά σφραγισμένο Νέο Ασφαλές Περίβλημα επιτρέπει «στους μηχανικούς να αποσυναρμολογήσουν εξ αποστάσεως τη δομή του 1986 που έχει προστατεύσει τα ερείπια του αντιδραστήρα από τις καιρικές συνθήκες από τις εβδομάδες μετά το ατύχημα. Θα επιτρέψει την τελική απομάκρυνση των υλικών που περιέχουν καύσιμο στο κάτω μέρος του κτιρίου του αντιδραστήρα και θα διευκολύνει τον χαρακτηρισμό, τη συμπύκνωση και τη συσκευασία τους για απόρριψη. Αυτή η εργασία αντιπροσωπεύει το πιο σημαντικό βήμα για την εξάλειψη του πυρηνικού κινδύνου στο χώρο - και την πραγματική έναρξη της αποσυναρμολόγησης».
Το Νέο Ασφαλές Περιορισμό χρηματοδοτήθηκε μέσω του Ταμείου Προστασίας του Τσερνομπίλ, το οποίο διαχειρίζεται η ΕΤΑΑ. Το Ταμείο έλαβε 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ (1,7 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) από 45 χώρες δωρητές και η ΕΤΑΑ παρείχε 480 εκατομμύρια ευρώ από τους ίδιους πόρους της.