Αληγιζάκης: Ανωριμότητα και Άγνοια Σχηματίζουν μια Αλλοπρόσαλλη Αγορά Υγρών Καυσίμων

Αληγιζάκης: Ανωριμότητα και Άγνοια Σχηματίζουν μια Αλλοπρόσαλλη Αγορά Υγρών Καυσίμων
Του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 25 Ιουνίου 2025 - 07:45

Την ώρα που επέρχονται ετεροχρονισμένα, αυξήσεις στις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, στην ελληνική αντλία, καθώς επενεργούν οι δυνάμεις που καθορίζονται στον δείκτη Platts*, οι νέες εξελίξεις στο μέτωπο της αεροπορικής σύρραξης με πρωταγωνιστές τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και το Ιράν, με την εκεχειρία που έσπευσε να ανακοινώσει κατά πρωτοφανή τρόπο, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, για λογαριασμό και των τριών αντιμαχόμενων πλευρών, ανατρέπει τα παλαιά και φέρνει νέα δεδομένα στην πολύπαθη αγορά υγρών καυσίμων.

Σε απόλυτη ταύτιση με την κατάρρευση των διεθνών τιμών του αργού στα 67 δολάρια ανά βαρέλι (Brent), με ποσοστιαία «βουτιά» άνω του 6% (κινούνται δηλαδή, στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν από την αεροπορική επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν, στις 13 Ιουνίου) οι διεθνείς τιμές Platts σε βενζίνη και ντίζελ κίνησης έχουν ήδη υποχωρήσει κατά 71 και 80 δολάρια ανά μετρικό τόνο, αντίστοιχα. 

Τούτο σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα δουν τις τιμές στην ελληνική αντλία να υποχωρεί ιδίως από την Πέμπτη, 26 Ιουνίου, και αφού οι τιμές της αμόλυβδης θα κινηθούν ελαφρώς ανοδικά σήμερα, Τετάρτη, 25 του μήνα, σε σύγκριση με την μέση τιμή της Τρίτης που διαμορφώθηκε, στα πρατήρια της Νομαρχίας Αθηνών, στο 1,748 ευρώ ανά λίτρο. 

Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μείωση άνω του 1,3 λεπτού ανά λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων και άνω των 3,8 λεπτών ανά λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης που σημαίνει ότι θα είναι μια από τις λιγοστές, έως τώρα, φορές στα χρονικά της ελληνικής αγοράς υγρών καυσίμων που η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών θα μετακυλιστούν σχεδόν αυτόματα και στα πρατήρια των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών της χώρας. 

Ωστόσο, δεν πρέπει κανείς να παραβλέψει το ότι το ρόλερ κόστερ των τιμών αποτελεί σαφή ένδειξη της ανωριμότητας που χαρακτηρίζει τους stakeholders στην παγκόσμια αγορά και αγγίζει, ενίοτε, τα όρια της παράνοιας. 

Το energia.gr ζήτησε από τον κ. Γιάννη Αληγιζάκη, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ελιν και Πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ), τη γνώμη του για τα τεκταινόμενα. 

Άριστος γνώστης της αγοράς, ο κ. Αληγιζάκης υποστήριξε ότι είναι αδύνατο να προβλεφθούν με ασφάλεια οι κινήσεις των αγορών, όταν παρατηρούνται έντονες μεταβολές σε διάστημα ενός 24ώρου, που εδράζονται στο εντελώς ανισόρροπο γεωπολιτικό σύστημα που επηρεάζει, με τη σειρά του, την παραγωγή των ειδήσεων (τη μία βομβαρδίζονται αμερικανικές βάσεις στο Κατάρ και την άλλη, έχουμε αιφνιδιαστικά, εκεχειρία). 

Στην Ουκρανία είχαμε σταθερά αυξητικές τάσεις καθ’ όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα και μέσα σε λίγες ώρες ανατράπηκαν τα πάντα. «Το πρωί ξεκίνησε με το ντίζελ στα Platts στο συν 60 και τις απογευματινές ώρες γύρισε στο μείον 80. Είναι αδιανόητα αυτά που συμβαίνουν», τόνισε. 

«Υπάρχει ανωριμότητα στην εξαγωγή των εκτιμήσεων που οφείλεται εν πολλοίς, στην άγνοια. Διότι δεν μπορεί στις 13 του μήνα, ημέρα εκκίνησης των εχθροπραξιών Ισραήλ-Ιράν, να βγαίνει η Morgan Stanley και να προεξοφλεί ότι η τιμή του βαρελιού θα εκτιναχτεί στα 120 δολάρια και αυτό να αναπαράγεται με μεγάλη ευκολία και άκριτα από τα Μέσα Ενημέρωσης», υπογράμμισε. 

-Σημειώνουμε ότι το portal έχει επιδείξει ιδιαίτερη σύνεση στην προσέγγιση αυτή της τόσο απρόβλεπτης κατάστασης που έχει δημιουργήσει η νέα εστία πολέμου στην Μέση Ανατολή, καθώς προσμετρά και έχει ως γνώμονα, ανάλογες αντιδράσεις που προκλήθηκαν από παγκόσμιες περιπέτειες στο παρελθόν ( βλέπε εδώ και εδώ). 

(Tιμές αμόλυβδης βενζίνης στην Ε.Ε. στις 16 Ιουνίου, 2025.Πηγή: www.mappr.co/thematic-maps/fuel-prices-europe)

Μια ακόμη απόδειξη αυτής της άγνοιας για την οποία μίλησε ο Πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ είναι και το γεγονός ότι γράφεται, όπως είπε, κατά κόρον ότι ενώ οι τιμές του Brent ήταν σταθεροποιημένες μετά το άλμα του +7% την πρώτη ημέρα των εχθροπραξιών (είχαν κινηθεί στο εύρος διακύμανσης μεταξύ 75-77,5 δολαρίων ανά βαρέλι) η αύξηση στις τιμές στην αντλία ήταν μεγαλύτερη. 

«Συγκρίνουν μήλα με πορτοκάλια», είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε:  «Οι τιμές του Brent ανέβαιναν 2,5% στις 18 και στις 19 του μήνα, με δύο δολάρια αύξηση και την ίδια στιγμή, οι βενζίνες στο Platts ανέβαιναν 30 δολάρια και του ντίζελ 60 δολάρια.» 

Όπως εξήγησε, αυτό συνέβη επειδή η αγορά εκτιμούσε μεν ότι δεν πρόκειται να υπάρξει πρόβλημα στο αργό αφού υπάρχει πλεονάζουσα παραγωγή, όμως τα προϊόντα διύλισης συγκεκριμένων διυλιστηρίων, μπορεί να έχουν πρόβλημα. Και επειδή τα διυλιστήρια παράγουν κυρίως ντίζελ, η αγορά προεξόφλησε μια πολύ μεγάλη έλλειψη του συγκεκριμένου τύπου καυσίμου.   

Ο κ. Αληγιζάκης έσπευσε ακόμη να υπερασπιστεί τις εταιρείες του κλάδου που βρίσκονται συχνά στο επίκεντρο της κριτικής, εξαιτίας των πολύ υψηλών τιμών πώλησης των υγρών καυσίμων, για να υποστηρίξει ότι αν κάποιος βγαίνει πραγματικά κερδισμένος από όλη αυτή την αναταραχή δεν είναι οι επιχειρήσεις πετρελαιοειδών και τα διυλιστήρια που υπόκεινται χρόνια τώρα τις συνέπειες από το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους τους, αλλά είναι το ελληνικό δημόσιο! 

Η επόμενη ημέρα μετά την άρση του πλαφόν 

Ως γνωστόν, στις 30 Ιουνίου λήγει το πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους στην εμπορία και λιανική καυσίμων. Σε σχετική ερώτηση που του υποβάλλαμε, ο κ. Αληγιζάκης ανέφερε ότι υπάρχει άμεση σύνδεση του πλαφόν με την παραβατικότητα ορισμένων πρατηριούχων. 

«Το τελευταίο χρονικό διάστημα αυξάνεται ο αριθμός των παραβατών στην αγορά, καθώς οι πρατηριούχοι αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό και είτε εκχωρούν τη λειτουργία της επιχείρησής τους στον “παραβατικό”, είτε βάζουν λουκέτο» τόνισε. 

Για τον επικεφαλής της ελιν και του ΣΕΕΠΕ, η άρση του πλαφόν, σε συνδυασμό με την αποτελεσματική δουλειά της ΑΑΔΕ, για πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά, όπως είπε, θα εμποδίσει τους παραβατικούς να συνεχίσουν να αποκτούν πρατήρια από τη στιγμή που το υγιές δυναμικό της αγοράς θα μπορεί, πλέον, να λειτουργεί εύρωστες  επιχειρήσεις εν μέσω ενός πιο αποτελεσματικά ρυθμισμένου ανταγωνιστικού πλαισίου. 

«Θα είναι η πρώτη θετική εξέλιξη. Θα μειωθεί ο αριθμός των παραβατικών. Ήδη στην Αργυρούπολη έχουν σφραγιστεί συνολικά, 7 πρατήρια για νοθευμένα καύσιμα και άλλες παραβάσεις», πρόσθεσε.       

Ακόμη, σε ερώτησή μας για το πώς θα κινηθούν οι τιμές μετά την άρση του πλαφόν, ο κ. Αληγιζάκης εκτίμησε ότι σε πρώτη φάση είναι λογικό να υπάρξει μια μικρή άνοδος καθώς έχουν μεσολαβήσει τρία χρόνια παγώματος των τιμών, κάτι που δεν έχει συμβεί σε κανένα άλλο κλάδο της αγοράς, όπως είπε. 

«Θα υπάρξει κάποια αναπροσαρμογή του περιθωρίου τους. Από εκεί και πέρα θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, όπως πρέπει να λειτουργεί», υποστήριξε και κατέληξε, λέγοντας ότι θα χρειαστεί, κάποια στιγμή στο μεσοπρόθεσμο μέλλον, η Πολιτεία να σκεφτεί μια πιθανή μείωση της φορολογίας και του ΦΠΑ που επιβάλει στα καύσιμα, προκειμένου να πέσουν οι τιμές στην αντλία. Εν όψει της άρσης, το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένεται να εντείνει τους ελέγχους στην αγορά, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία της.

(*Σε αντίθεση με το αργό πετρέλαιο για την τιμολόγηση του οποίου λαμβάνεται ως διεθνές benchmark το πετρέλαιο Brent, για την τιμολόγηση των διυλισμένων καυσίμων χρησιμοποιείται ο δείκτης S&P Global Platts. Ο δείκτης παρέχει σε παγκόσμιο επίπεδο και επί καθημερινής βάσης, εκτίμηση των τιμών των έτοιμων διυλισμένων προϊόντων ενέργειας, με το κάθε καύσιμο να διαθέτει τη δική του διακύμανση και διαφορετική εκτιμημένη τιμή Platts. Με αυτό τον τρόπο, η παγκόσμια αγορά λειτουργεί με μεγαλύτερη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα).

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr