Πέντε έθνη και η Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και αεροπορικές εταιρείες και αεροδιαστημικές εταιρείες παγκοσμίως, κάλεσαν την κυβέρνηση Τραμπ να μην επιβάλει νέους δασμούς εθνικής ασφάλειας σε εισαγόμενα εμπορικά αεροπλάνα και εξαρτήματα, σύμφωνα με έγγραφα που δημοσιεύθηκαν την Τρίτη, μεταδίδει το Reuters. Οι αεροπορικές εταιρείες και οι κατασκευαστές αεροσκαφών ασκούν πιέσεις στον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ για την επαναφορά του καθεστώτος

χωρίς δασμούς βάσει της Συμφωνίας για την Πολιτική Αεροπορία του 1979, η οποία έχει αποφέρει ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα 75 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αμερικανική βιομηχανία.

Για τα έγγραφα που δημοσίευσε το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ εξέφρασαν ανησυχίες για τις επιπτώσεις πιθανών νέων δασμών oi εταιρείες καθώς και χώρες όπως ο Καναδάς, η Κίνα, η Ιαπωνία, το Μεξικό και η Ελβετία.

«Ως αξιόπιστοι εμπορικοί εταίροι, η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να ενισχύσουν το εμπόριό τους όσον αφορά τα αεροσκάφη και τα ανταλλακτικά τους, αντί να το εμποδίζουν επιβάλλοντας εμπορικούς περιορισμούς», έγραψε η ΕΕ. Θα εξετάσει τις επιλογές της «για να διασφαλίσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού», πρόσθεσε.

Ο Τραμπ έχει ήδη επιβάλει δασμούς 10% σε σχεδόν όλες τις εισαγωγές αεροσκαφών και ανταλλακτικών.

«Καμία χώρα ή περιοχή δεν πρέπει να επιχειρήσει να υποστηρίξει την ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας κατασκευής αεροσκαφών καταστέλλοντας τους ξένους ανταγωνιστές», έγραψε η κινεζική κυβέρνηση.

Ξεχωριστά, η αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Boeing επικαλέστηκε μια πρόσφατη εμπορική συμφωνία που υπεγράφη τον Μάιο με τη Βρετανία, η οποία διασφαλίζει απαλλαγή από δασμούς για αεροπλάνα και εξαρτήματα.

«Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να διασφαλίσουν την αδασμολόγητη μεταχείριση των εμπορικών αεροσκαφών και των εξαρτημάτων τους σε οποιαδήποτε διαπραγματευμένη εμπορική συμφωνία, παρόμοια με τις προσπάθειές τους με το Ηνωμένο Βασίλειο», δήλωσε η Boeing στο Υπουργείο Εμπορίου σε έγγραφο που υπέβαλε.

Το Μεξικό δήλωσε ότι το 2024 εξήγαγε στις Ηνωμένες Πολιτείες ανταλλακτικά αεροσκαφών αξίας 1,45 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μόλις το ένα δέκατο του συνόλου. Η ΕΕ δήλωσε ότι εξήγαγε αεροσκάφη αξίας περίπου 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τις ΗΠΑ.

Στις αρχές Μαΐου, το Υπουργείο Εμπορίου ξεκίνησε έρευνα εθνικής ασφάλειας («Άρθρο 232») σχετικά με τις εισαγωγές εμπορικών αεροσκαφών, κινητήρων αεριωθούμενων αεροσκαφών και εξαρτημάτων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για ακόμη υψηλότερους δασμούς σε τέτοιες εισαγωγές.

Την περασμένη εβδομάδα, η Delta Air Lines και μεγάλοι εμπορικοί όμιλοι προειδοποίησαν για τον αντίκτυπο των δασμών στις τιμές των εισιτηρίων, την ασφάλεια της αεροπορίας και τις αλυσίδες εφοδιασμού.

«Οι τρέχοντες δασμοί των ΗΠΑ στην αεροπορία θέτουν σε κίνδυνο την εγχώρια παραγωγή εμπορικών αεροσκαφών», δήλωσε σε έγγραφο ο διευθύνων σύμβουλος της Airbus Americas, Ρόμπιν Χέιζ.

«Δεν είναι ρεαλιστικό ή λογικό σήμερα να δημιουργηθεί μια 100% εγχώρια αλυσίδα εφοδιασμού σε οποιαδήποτε χώρα».
Η Boeing δήλωσε ότι είχε αυξήσει το περιεχόμενο των αεροσκαφών της στις ΗΠΑ την τελευταία δεκαετία και τα νεότερα αεροπλάνα της, τα 737 MAX 10 και 777X, θα έχουν «πάνω από 88% εγχώριες προμήθειες».

Το συνδικάτο United Auto Workers, το οποίο εκπροσωπεί 10.000 εργαζόμενους στον αεροδιαστημικό κλάδο, δήλωσε ότι υποστηρίζει τους δασμούς και τις ποσοστώσεις εγχώριας παραγωγής, προσθέτοντας ότι η απασχόληση στον αεροδιαστημικό κλάδο των ΗΠΑ έχει μειωθεί σε 510.000 το 2024 από 850.000 το 1990.

«Για να διασφαλιστεί ολόκληρη η αλυσίδα εφοδιασμού της αεροδιαστημικής σε όλους τους εμπορικούς και αμυντικούς τομείς, απαιτούνται ολοκληρωμένοι δασμοί και ποσοστώσεις παραγωγής σε διάφορα προϊόντα», ανέφερε.

Η JetBlue Airways αντιτάχθηκε, ωστόσο, στους νέους δασμούς, λέγοντας: «Η εμπορική πολιτική θα πρέπει να ενισχύει, όχι να αποσταθεροποιεί, τα αποδεδειγμένα συστήματα που διατηρούν τα αεροσκάφη μας να πετούν με ασφάλεια και σε προσιτές τιμές».

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr