Παραινέσεις για βιώσιμες τακτικές - Τι επισημαίνουν κορυφαία στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας

Σε κρίσιμο σταυροδρόμι βρίσκεται η ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς καλείται να μειώσει δραστικά τις εκπομπές ρύπων και να στραφεί σε πιο βιώσιμες πρακτικές.

Στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, η ανάγκη για επενδύσεις στην παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων καθίσταται επιτακτική, επισήμανε ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), Arsenio Dominguez, σε εκδήλωση στο Μονακό.

Την ίδια ώρα, ωστόσο, η συζήτηση γύρω από την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας πυροδοτεί επισημάνσεις από κορυφαίους φορείς του κλάδου. Στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας τονίζουν ότι η πορεία προς την απανθρακοποίηση δεν μπορεί να επιτευχθεί άμεσα χωρίς επαρκή διαθεσιμότητα και ανταγωνιστική τιμολόγηση των νέων καυσίμων.

Μάλιστα, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, έχει υπογραμμίσει την ανάγκη για δίκαιες και ρεαλιστικές πολιτικές, ασκώντας κριτική στην υποβάθμιση του ρόλου των μεταβατικών καυσίμων, όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), τα οποία αποτελούν σημαντικό βήμα προς τη βιώσιμη ναυτιλία.

Το φόρουμ στο Μονακό

Μιλώντας σε φόρουμ χρηματοδότησης της γαλάζιας οικονομίας στο Μονακό, ο επικεφαλής του ΙΜΟ είπε ότι «οι κανονισμοί από μόνοι τους δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά, αφού απαιτούνται επενδύσεις για τεχνολογική ανάπτυξη και χρήση εναλλακτικών καυσίμων, ώστε να μπορέσουν να αντικατασταθούν οι 350 εκατ. τόνοι μαζούτ που καίγονται ετησίως σήμερα από τα πλοία».

Πρόσθεσε, επίσης, ότι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των λειτουργιών καυσίμων θα απαιτήσει την ασφαλή παροχή καθαρής ενέργειας στα πλοία, όταν καταπλέουν σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο.

Σημειώνεται ότι ο ΙΜΟ ενέκρινε, τον Απρίλιο, νέους κανονισμούς για καύσιμα και εκπομπές πλοίων καθαρού μηδενικού επιπέδου, οι οποίοι πρόκειται να εγκριθούν τον Οκτώβριο. Ο κ. Dominguez σημείωσε ότι οι κανονισμοί θα ισχύουν για όλα τα ποντοπόρα πλοία, ανεξάρτητα από τη σημαία τους, ενώ κάλεσε τη διεθνή κοινότητα να περάσει από τις δεσμεύσεις σε συγκεκριμένες δράσεις.

Προειδοποίησε, επίσης, ότι σχεδόν 500.000 ναυτικοί θα χρειαστούν επιμόρφωση μέχρι το 2030 και ότι τα πρωτόκολλα ασφαλείας πρέπει να ενισχυθούν για τους νέους τύπους καυσίμων.

«Η απαλλαγή από τον άνθρακα έχει κόστος. Έχουμε ήδη δαπανήσει χρήματα για τη ρύπανση του περιβάλλοντος. Είναι καιρός όλοι μας να επενδύσουμε στον καθαρισμό του και να το καταστήσουμε βιώσιμο για τις μελλοντικές γενιές», τόνισε ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Η Christine Cabau-Woehrel, εκτελεστική αντιπρόεδρος της γαλλικής CMA CGM, περιέγραψε τη στροφή ως «πλήρη μετασχηματισμό των ναυτιλιακών επιχειρήσεων», προσθέτοντας ότι «θα είναι ένα μακρύ και δύσκολο ταξίδι, αλλά θέλουμε να είμαστε μπροστά».

Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Συμβούλιο, υπάρχουν ήδη σε λειτουργία τουλάχιστον 200 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μπορούν να λειτουργούν με καύσιμα μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών, ενώ σχεδόν το 80% όλων των νέων παραγγελιών θα έχουν την ίδια υβριδική ικανότητα.

«Η βιομηχανία τακτικών γραμμών έχει ήδη επενδύσει 150 δισ. δολάρια στην απαλλαγή από τον άνθρακα. Αυτό είναι πρωτοφανές για τον τομέα των μεταφορών», δήλωσε ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Συμβουλίου (WSC), Joe Kramek, συμπληρώνοντας ότι η ναυτιλιακή κοινότητα χρειάζεται την προμήθεια των εναλλακτικών καυσίμων, που αποτελεί μια τεράστια επενδυτική ευκαιρία.

Οι ελληνικοί φορείς

Μετά την υιοθέτηση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος από τη MEPC 30, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, είχε καλωσορίσει τα θετικά σημεία της συμφωνίας του ΙΜΟ, στα οποία περιλαμβάνεται η αναγνώριση της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και η μετακύλιση του κόστους συμμόρφωσης στον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου (commercial operator). Είχε αναφέρει, ωστόσο, ότι η μη αναγνώριση του ζωτικού ρόλου και η άδικη μεταχείριση των μεταβατικών καυσίμων, όπως το LNG, υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί, καθώς και τις προσπάθειες του κλάδου για απεξάρτηση από τον άνθρακα.

Ο πρόεδρος της Martecma (Ένωση Τεχνικών Διευθυντών της Ελληνικής Ναυτιλίας), Πάνος Κουρκουντής, μιλώντας πρόσφατα στη «Ν», είπε ότι, με τις υπάρχουσες τιμές των βιοκαυσίμων, ένα πλοίο που θα κινηθεί με συμβατικά καύσιμα, μέχρι το 2030 θα καταβάλλει ετήσιο πρόστιμο που θα είναι μικρότερο από το κόστος που θα είχε εάν χρησιμοποιούσε βιοκαύσιμο bio30. Για να γίνουν ανταγωνιστικά τα βιοκαύσιμα και το LNG, πρέπει οι τιμές τους να μειωθούν και να πλησιάσουν αυτές των συμβατικών καυσίμων, επισημαίνει ο κ. Κουρκουντής.

Ο ίδιος, μάλιστα, ανέφερε ότι, για να μπορέσουμε να αντικαταστήσουμε τους 216 εκατ. τόνους συμβατικών καυσίμων που καταναλώνει κάθε χρόνο η ποντοπόρος ναυτιλία, χρειάζεται ή η παραγωγή 440 εκατ. τόνων πράσινης μεθανόλης ετησίως, ενώ σήμερα η παγκόσμια παραγωγή για όλες τις χρήσεις ανέρχεται μόνο σε 3,2 εκατ. τόνους τον χρόνο, ή 470 εκατ. τόνων πράσινης αμμωνίας, ενώ σήμερα η παγκόσμια παραγωγή ανέρχεται μόνο σε 6,4 εκατ. τόνους τον χρόνο.

Ανάλογες είναι οι διαφορές παραγωγής και ζήτησης για το μεθάνιο και το υδρογόνο. Πρόσθεσε, επίσης, ότι οι τεράστιες ποσότητες πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας που απαιτούνται για την παραγωγή αυτών των καυσίμων δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν σε λίγες δεκαετίες.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr