Αυτό επιτείνει την ανάγκη να δοθούν ισχυρότερα κίνητρα και να γίνουν σημαντικές βελτιώσεις στις υποδομές, προκειμένου να στηριχθεί και να ενισχυθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Το κύριο εμπόδιο παραμένει το κόστος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (51%), ενώ τα περιορισμένα σημεία φόρτισης αποτελεί το αμέσως επόμενο πρόβλημα (26%). Αυτά ήταν τα αποτελέσματα μελέτης που διεξήχθη από την Ipsos σε δείγμα 9.000 ατόμων από 9 χώρες της Ευρώπης (Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Αυστρία, Τσεχία και Ελβετία).
Αλλά κίνητρα για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι η εξοικονόμηση κόστους καυσίμων (40%), αλλά και οι περιβαλλοντικές ανησυχίες (35%). Αξιοσημείωτη παραμένει μια μετατόπιση στις νοοτροπίες σχετικά με την ιδιοκτησία αυτοκινήτου. Το 2025, ένας στους τρεις Ευρωπαίους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων είναι διατεθειμένος να εγκαταλείψει το προσωπικό του όχημα στο μέλλον. Αυτή η τάση είναι εντονότερη στην Ισπανία (45%, + 6 μονάδες έναντι του 2024), την Ιταλία (37%) και την Ελβετία (38%). Η αύξηση υπογραμμίζει τον αυξανόμενο ρόλο της κοινόχρηστης και της μικροκινητικότητας, καθώς και των δημόσιων συγκοινωνιών, ως βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις.
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι η πλειοψηφία των Ευρωπαίων χρησιμοποιεί για τις μετακινήσεις του αυτοκίνητο, δημόσιες συγκοινωνίες και λύσεις ήπιας κινητικότητας (ποδήλατα, σκούτερ, περπάτημα). Συγκεκριμένα το 86% των Ευρωπαίων χρησιμοποιεί αυτοκίνητο, εκ των οποίων το 54% χρησιμοποιεί επίσης τα μέσα μαζικής μεταφοράς και το 48% χρησιμοποιεί ποδήλατο. Ωστόσο, η μικτή χρήση των παραπάνω μέσων είναι ευρέως διαδεδομένη στην Ευρώπη.
Η επέκταση των υποδομών και των πλατφορμών κινητικότητας διευκολύνει την τάση για εγκατάλειψη της αποκλειστικής χρήσης του αυτοκινήτου. Οι βελτιωμένες υποδομές για την χρήση ποδηλάτων ή σκούτερ αποτελούν σημαντικά κίνητρα για την χρήση τους με το 32% των ερωτηθέντων να υπογραμμίζουν ότι αυτό θα επηρέαζε θετικά την απόφασή τους.
Τέλος, η κοινοχρησία αυτοκινήτων (car-sharing) συνεχίζει να κερδίζει έδαφος, ιδίως στην Ισπανία, στην Αυστρία και στην Πορτογαλία, όπου οι λύσεις κοινής κινητικότητας γνωρίζει σημαντική άνοδο (31% για την κοινοχρησία αυτοκινήτων στην Πορτογαλία, + 5 μονάδες έναντι του 2024, 31% κοινοχρησία αυτοκινήτων στην Αυστρία, + 4 μονάδες έναντι του 2024).