Το πρώτο ευρωπαϊκό πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου CO2 που θα χρησιμοποιηθεί σε λειτουργία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα καθελκύστηκε χθες 14 Μαΐου στην Ολλανδία. Το πλοίο χαρακτηρίζεται ως πρωτοποριακό, σχεδιασμένο για να υποστηρίξει ένα έργο CCS εμπορικής κλίμακας για την ΕΕ. Η καθέλκυση πραγματοποιήθηκε στο ναυπηγείο Royal Niestern Sander. Το Carbon Destroy 1 θα έχει χωρητικότητα μεταφοράς

περίπου 5.000 τόνων υγροποιημένου CO2 στο πλαίσιο του έργου Greensand Future. Το πλοίο θα λειτουργεί μεταξύ του λιμένα του Έσμπιεργκ στη Δανία και της υπεράκτιας πλατφόρμας Nini West, ενός εξαντλημένου πετρελαϊκού κοιτάσματος στη Βόρεια Θάλασσα της Δανίας. Το έργο, το οποίο διευθύνεται από την INEOS, τον Μάρτιο του 2023, έγινε το πρώτο που μετέφερε CO2 πέρα ​​από διεθνή σύνορα και ολοκλήρωσε μια πιλοτική έγχυση CO2 κάτω από τον βυθό της θάλασσας στο εξαντλημένο πεδίο.

Το Carbon Destroyer 1 βασίζεται στο σχέδιο του πλοίου μεταφοράς εμπορευμάτων EasyMax shortsea της Royal Wagenborg και έχει προσαρμοστεί ειδικά για τον χειρισμό CO2 υπό πίεση και σε χαμηλή θερμοκρασία. Η ιδέα για την κατηγορία των φορτηγών είναι ένα πολυχρηστικό πλοίο με χωρητικότητα φορτίου 14.000 τόνων, το οποίο αναπτύχθηκε από κοινού από την Royal Wagenborg και την Royal Niestern Sander για την κατασκευή ενός πλοίου που απαιτεί χαμηλότερη ισχύ εξόδου και επιτυγχάνει μεγαλύτερη απόδοση. Η κατηγορία βασίζεται σε μήκος σχεδιασμού 492 ποδιών (149,95 μέτρα), πλάτος 52 ποδιών (15,9 μέτρα) και βύθισμα 28 ποδιών (8,6 μέτρα), το οποίο παρέχει επίσης αυξημένη χωρητικότητα φορτίου.

Έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες για την κατασκευή ενός τερματικού σταθμού CO2 που θα βρίσκεται στο λιμάνι του Έσμπιεργκ, στα νοτιοδυτικά της Δανίας, στη Βόρεια Θάλασσα. Το αρχικό σχέδιο προβλέπει την παράδοση με φορτηγό του δεσμευμένου CO2 από τις μονάδες βιοαερίου της Δανίας στον τερματικό σταθμό, όπου θα αποθηκεύεται και στη συνέχεια θα μεταφέρεται στο πλοίο. 

 

Το πλοίο αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία μέχρι τα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026, με την παράδοσή του να έχει συντονιστεί με την προβλεπόμενη ημερομηνία έναρξης των εμπορικών δραστηριοτήτων για το Greensand. Το έργο προβλέπει την αποθήκευση CO2 σε βάθος άνω των 1.800 μέτρων κάτω από τον πυθμένα. Αρχικά, το Greensand στοχεύει στη δέσμευση, μεταφορά και αποθήκευση 400.000 τόνων CO2 ετησίως. Έχει τη δυνατότητα σταδιακής αύξησης της χωρητικότητας αποθήκευσης έως το 2030. Το έργο, το οποίο αποτελεί συνεργασία μεταξύ της INEOS Energy Denmark, της Harbour Energy και της Nordsøfonden, της εταιρείας υποθαλάσσιων δραστηριοτήτων του δανικού κράτους, αναφέρει ότι υπάρχει δυνατότητα μόνιμης αποθήκευσης έως και 8 εκατομμυρίων τόνων CO2 ετησίως.

Το Carbon Destroyer 1 είναι μεγαλύτερο από τα δύο πλοία κατασκευής Νότιας Κορέας που παραδόθηκαν στα τέλη του 2024 για το έργο CCS Northern Lights της Νορβηγίας. Αυτά τα πλοία έχουν χωρητικότητα μεταφοράς 7.500 cbm LCO2 το καθένα. Έχουν ολοκληρώσει την πιστοποίηση και από την περασμένη εβδομάδα, το Υπουργείο Ενέργειας της Νορβηγίας, το Υπουργείο Κλίματος και Περιβάλλοντος, η Νορβηγική Υπηρεσία Περιβάλλοντος (NEA) και η Νορβηγική Αρχή Ωκεανογραφικής Βιομηχανίας (Havtil) έχουν δώσει όλες τις συγκαταθέσεις τους για την πρώτη φάση του Northern Lights. Πλέον διαθέτει όλες τις απαιτούμενες άδειες για να ξεκινήσει την έγχυση CO2 στις εγκαταστάσεις του στη Βόρεια Θάλασσα στα ανοικτά των νορβηγικών ακτών.
 
 




Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr