Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτελεί πλήγμα στις φιλοδοξίες του Ηνωμένου Βασιλείου να απαλλαγεί από τον άνθρακα όσον αφορά τον ενεργειακό του εφοδιασμό. Ας σημειωθεί ότι η αγοραία αξία της δανικής εταιρείας έχει μειωθεί κατά περίπου 80% σε σχέση με το ιστορικό υψηλό της το 2021, καθώς το κόστος έχει αυξηθεί, οι αλυσίδες εφοδιασμού έχουν διαταραχθεί, ενώ, επιπλέον, η αντίθεση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στην υπεράκτια αιολική ενέργεια έχει υπονομεύσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Η Orsted δήλωσε ότι η ακύρωση του Hornsea 4, ενός από τα μεγαλύτερα υπεράκτια αιολικά πάρκα στον κόσμο, θα της κοστίσει έως και 5,5 δισεκατομμύρια δανικές κορώνες (837,85 εκατομμύρια δολάρια) με τη μορφή τελών αποχώρησης και αποσβέσεων, ωστόσο επισημαίνει ότι η αξία που θα δημιουργούσε έχει μειωθεί. «Ο συνδυασμός του αυξημένου κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας, των υψηλότερων επιτοκίων και του αυξημένου κινδύνου εκτέλεσης έχει επιδεινώσει την αναμενόμενη δημιουργία αξίας του έργου», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο Διευθύνων Σύμβουλος Rasmus Errboe.
Ο Errboe, ο οποίος διορίστηκε Διευθύνων Σύμβουλος τον Ιανουάριο, αντιμετωπίζει την πρόκληση της αναζωογόνησης της εμπιστοσύνης των επενδυτών και της μείωσης του μεγέθους της εταιρείας ώστε να ανταποκριθεί στις νέες πραγματικότητες της υπεράκτιας αιολικής βιομηχανίας.
«Πιστεύουμε ότι η απόφαση ήταν απαραίτητη για να διασφαλίσουμε ότι θα προωθήσουμε μόνο περιουσιακά στοιχεία για τα οποία είμαστε βέβαιοι ότι θα αποδώσουν την αξία που θα θέλαμε», δήλωσε ο Errboe στους δημοσιογράφους.
Ας σημειωθεί ότι δεν έχει ληφθεί τελική επενδυτική απόφαση για το έργο Hornsea 4, ενώ ο υπουργός Ενέργειας της Βρετανίας, Εντ Μίλιμπαντ, εξέφρασε την ελπίδα ότι τα σχέδια θα μπορούσαν να αναβιώσουν. «Εξακολουθούμε να δεσμευόμαστε να συνεργαστούμε με την Orsted για να επιδιώξουμε να υλοποιήσουμε το Hornsea 4 έως το 2030», δήλωσε ο Μίλιμπαντ σε δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στη Νορβηγία. Όπως ανέφερε, η Βρετανία, η οποία έχει ως στόχο την ανάπτυξη 50 γιγαβάτ καθαρής ενέργειας έως το 2030, διαθέτει μια μεγάλη σειρά έργων ΑΠΕκαι είναι βέβαιη ότι θα επιτύχει τον στόχο της.
«Η ακύρωση του Hornsea 4 αποτελεί έκπληξη, αλλά υπογραμμίζει την αυστηρότερη πειθαρχία υπό τον νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο», δήλωσε ο Bernstein σε ερευνητικό σημείωμα. Οι αναλυτές της Barclays χαρακτήρισαν την ακύρωση αποκαλυπτική.
Ενώ ο Τραμπ έχει υποστηρίξει τη συνέχιση της χρήσης των ορυκτών καυσίμων, η Βρετανία, η μεγαλύτερη αγορά υπεράκτιας αιολικής ενέργειας μετά την Κίνα και συνήθως μια χώρα όπου η δανική εταιρεία βρίσκει σταθερά πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης, προσπαθεί να απαλλαγεί από τον άνθρακα στην ηλεκτροπαραγωγή ώστε να συμβάλει στον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Η Orsted τον Σεπτέμβριο του 2024 εξασφάλισε σύμβαση 2,4 γιγαβάτ για το έργο Hornsea 4, που βρίσκεται στα ανοικτά των ακτών του Γιορκσάιρ στη βόρεια Αγγλία, στο πλαίσιο διαγωνισμού που είχε διοργανώσει το Ηνωμένο Βασίλειο, με στόχο να καταστήσει το έργο πιο ασφαλές. «Πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου κάνει τα πάντα σωστά όσον αφορά το πλαίσιο», δήλωσε ο Έρμποε.
Η βιομηχανία των υπεράκτιων αιολικών έχει αντιμετωπίσει δυσκολίες τα τελευταία χρόνια με αυξανόμενο κόστος, σημεία συμφόρησης στην αλυσίδα εφοδιασμού, υψηλότερα επιτόκια και, πιο πρόσφατα, εμπορικές εντάσεις.
Μάλιστα, η Orsted ανέφερε την Τετάρτη ότι οι αμερικανικοί δασμοί που επιβλήθηκαν στον χάλυβα, το αλουμίνιο και τα σχετικά προϊόντα αύξησαν το κόστος για τα δύο υπεράκτια έργα της στις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα την απομείωση της αξίας τους κατά 1,2 δισεκατομμύρια κορώνες, ωστόσο διαβεβαίωσε ότι η κατασκευή τους θα προχωρήσει.
Επίσης, ανακοίνωσε κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων πρώτου τριμήνου, και εξαιρουμένων των νέων συνεργασιών και των τελών ακύρωσης, ύψους 8,6 δισεκατομμυρίων δανικών κορωνών για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου. Οι αναλυτές ανέμεναν κατά μέσο όρο κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) 7,88 δισεκατομμυρίων κορωνών, σύμφωνα με δημοσκόπηση αναλυτών που συγκέντρωσε η εταιρεία.
Η Orsted διατήρησε αμετάβλητες τις προβλέψεις της για το 2025, εξαιρουμένων των νέων συνεργασιών και των τελών ακύρωσης, ωστόσο οι προβλέψεις δεν περιλάμβαναν το κόστος της ακύρωσης του Hornsea 4.