Αντιμέτωπος με την απειλή της κλιματικής αλλαγής και ιδιαίτερα της ξηρασίας βρίσκεται για ακόμη μία χρονιά ο ποταμός Ρήνος, η σημαντικότερη εμπορική οδός της βιομηχανικής Ευρώπης, με τη στάθμη των υδάτων να κατεβαίνει ξανά σε επίπεδα «συναγερμού», φέρνοντας στη μνήμη τις ημέρες του 2023, του 2022 ή του 2018, όταν και είχε σταματήσει σχεδόν κάθε μεταφορική δραστηριότητα. Αρχικά, τις πρώτες ημέρες του καλοκαιριού, μια εκτεταμένη περίοδος βροχοπτώσεων διατήρησε τη στάθμη των υδάτων του ποταμού Ρήνου σε υψηλά επίπεδα για ένα εύλογο χρονικό διάστημα, ωστόσο η τρέχουσα και παρατεταμένη ξηρασία φαίνεται να ανατρέπει τα δεδομένα.
Ο Ρήνος εκτείνεται σε περισσότερα από 1.200 χιλιόμετρα και είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ποταμός της Ευρώπης μετά τον Δούναβη. Ξεκινά από τις ελβετικές Αλπεις, περνά από τη βιομηχανική καρδιά της Γερμανίας και καταλήγει στη Βόρειο Θάλασσα, στο ολλανδικό λιμάνι του Ρότερνταμ. Ολες οι χώρες από όπου περνά χρησιμοποιούν τον ποταμό για να μεταφέρουν πρώτες ύλες και βιομηχανικά προϊόντα τα οποία χρησιμοποιούνται για τεράστιες ποσότητες παραγωγής. Είναι ενδεικτικό ότι σε αυτόν κυκλοφορούν σχεδόν 9.000 πλοία και φορτηγίδες που μεταφέρουν καύσιμα, σιδηρομετάλλευμα, σημαντικές πρώτες ύλες, αλλά και προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Σήμα κινδύνου
Πλέον οι ειδικοί προειδοποιούν ότι ο όγκος των νερών στην εμπορική αρτηρία που διαπερνά πολλές χώρες (Ελβετία, Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία) έχει μειωθεί, εξαιτίας της πρόσφατης ξηρασίας στη Γερμανία, με αποτέλεσμα τα πλοία να αναγκάζονται να πλέουν ελλιπώς φορτωμένα. Ειδικότερα, η χαμηλότερη στάθμη των υδάτων καταγράφεται στην Κολωνία, εμποδίζοντας τη μεταφορά εμπορευμάτων από τον Βορρά προς τον Νότο.
Η πρώτη μεγάλη ανησυχία ήλθε το 2018 όταν τα νερά του ποταμού είχαν υποχωρήσει σε ιστορικά χαμηλά, με αποτέλεσμα να σταματήσει σχεδόν η μεταφορά προϊόντων από εκεί. Εκείνη τη χρονιά λόγω των προβλημάτων στον Ρήνο η βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία είχε μειωθεί κατά 5 δισ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι υπηρεσίες διαχείρισης του ποταμού χτυπούν το καμπανάκι του κινδύνου για τη στάθμη όταν αυτή πέφτει κάτω από τα 2,1 μέτρα. Τότε τα πλοία μπορούν να μεταφέρουν μόνο το 50% με 60% της χωρητικότητάς τους. Για κάθε μείωση της στάθμης κατά 10 εκατοστά, κάθε πλοίο μπορεί να μεταφέρει 100 τόνους λιγότερους, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας Swiss Rhine Ports. Απότοκο της εν λόγω εξέλιξης αποτελούν οι επικείμενες προσαυξήσεις του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων μέσω του ποταμού, λόγω της αδυναμίας των πλοίων να ταξιδεύουν πλήρως έμφορτα.
(από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ")