IEA: Αναθεωρεί και Πάλι Προς τα Κάτω την Αύξηση της Παγκόσμιας Ζήτησης Πετρελαίου για το 2024

IEA: Αναθεωρεί και Πάλι Προς τα Κάτω την Αύξηση της Παγκόσμιας Ζήτησης Πετρελαίου για το 2024
Του Δημήτρη Μεζαρτάσογλου
Τετ, 15 Μαΐου 2024 - 12:49

Οι τιμές του αργού διαμορφώθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα τον περασμένο Απρίλιο και στις αρχές Μαΐου, καθώς υπήρξαν έντονες ανησυχίες για την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας και την ζήτηση πετρελαίου

Η πρόοδος στις συζητήσεις για εκεχειρία στη Γάζα επηρέασαν επίσης τις τιμές του πετρελαίου, αν και οι γεωπολιτικές εντάσεις παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού τύπου Brent διαπραγματεύονταν περίπου στα $83 το βαρέλι σήμερα (15/5) το πρωί, σημειώνοντας πτώση σχεδόν $8 το βαρέλι, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, παρά τα σημάδια μίας πιο «σφικτής» παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου.

Αυτά επισημαίνονται στην τελευταία Έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) για τον μήνα Μάιο, η οποία δημοσιεύτηκε σήμερα (15/5) και αναφέρεται στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου.

Παράλληλα, τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων υποχώρησαν σχεδόν σε χαμηλά επίπεδα δύο ετών, προωθώντας τις συζητήσεις για πετρελαϊκές περικοπές που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την εποχική ανάκαμψη των ρυθμών παραγωγής (throughput rates), αναφέρει ο ΙΕΑ. Η πτώση στα περιθώρια κέρδους των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων τον Απρίλιο ξεπέρασε αυτά που παρατηρήθηκαν στις ΗΠΑ και τη Σιγκαπούρη, αντανακλώντας τη μεγάλη εξάρτησή τους από την παραγωγή ντίζελ.

Η περιορισμένη βιομηχανική δραστηριότητα και ένας ακόμη ήπιος χειμώνας έχουν μειώσει την κατανάλωση πετρελαίου φέτος, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου ένα μειούμενο μερίδιο πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων ήταν ήδη χαμηλότερο από την κατανάλωση. Μετά από μια ετήσια συρρίκνωση της τάξεως των 210 χιλιάδων βαρελιών την ημέρα το 2023, η ζήτηση πετρελαίου της Ευρώπης μειώθηκε περαιτέρω κατά 140 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα σε ετήσια βάση το α’ τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΑ. Σε συνδυασμό με τις αδύναμες παραδόσεις ντίζελ στις ΗΠΑ στην αρχή του έτους, αυτό ήταν αρκετό για να οδηγήσει τη ζήτηση πετρελαίου του ΟΟΣΑ το α’ τρίμηνο του 2024 πάλι σε συρρίκνωση. Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται τώρα να αυξηθεί κατά 1.1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2024, 140 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα λιγότερο από ό,τι προβλεπόταν στην Έκθεση του ΙΕΑ τον περασμένο μήνα. Για το 2025, η εκτίμηση για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου παραμένει σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητη, με τον ρυθμό ανάπτυξης να επισκιάζει πλέον οριακά το 2024 στα 1.2 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

Η κατάσταση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου θα είναι πιθανότατα βασικό θέμα συζήτησης όταν οι υπουργοί του OPEC+ συναντηθούν στη Βιέννη την 1η Ιουνίου για να χαράξουν την πολιτική της πετρελαϊκής παραγωγής για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους. Παρά την πρόσφατη αδυναμία, τα τρέχοντα ισοζύγια του ΙΕΑ δείχνουν ότι η ζήτηση πετρελαίου του OPEC+ είναι περίπου 42 εκατ. βαρέλια την ημέρα το β’ εξάμηνο του 2024 – περίπου 700 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα πάνω από την παραγωγή του Απριλίου.

Το 2025, η παγκόσμια αγορά πετρελαίου φαίνεται πιο ισορροπημένη συνολικά. Ακόμη και αν οι εθελοντικές περικοπές της πετρελαϊκής παραγωγής του OPEC+ παραμείνουν σε ισχύ, η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου θα μπορούσε να εκτιναχθεί κατά 1.8 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε σύγκριση με την πιο μέτρια ετήσια αύξηση των 580 χιλιάδων βαρελιών την ημέρα φέτος, σύμφωνα με τον ΙΕΑ. Η παραγωγή εκτός OPEC+ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1.4 εκατ. βαρέλια την ημέρα και τα δύο χρόνια, ενώ η παραγωγή του OPEC+ από μία μείωση της τάξεως των 840 χιλιάδων βαρελιών την ημέρα φέτος αναμένεται να αυξηθεί κατά 330 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα το 2025. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γουιάνα, ο Καναδάς και η Βραζιλία συνεχίζουν να κυριαρχούν στα κέρδη, ακόμη και όταν ο ρυθμός ανάπτυξης της πετρελαϊκής προσφοράς στις ΗΠΑ επιβραδύνεται, καταλήγει ο ΙΕΑ.