Τα λιμάνια της Δυτικής Ευρώπης στη Μεσόγειο είναι τα τελευταία που αισθάνονται τις επιπτώσεις των εκτροπών των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα, με πολλά εξ αυτών να προειδοποιούν για συνωστισμό και έλλειψη χωρητικότητας, καθώς και για μεγαλύτερους από τους κανονικούς χρόνους αναμονής. Σε νέα έκθεση των Financial Times, αναφέρονται

σε ''υπερχείλιση'' των αποθηκών και σοβαρή συμφόρηση των λιμανιών, η οποία αποτελεί την τελευταία απειλή για τις αλυσίδες εφοδιασμού.

Οι ειδικοί είχαν προβλέψει προηγουμένως ότι τα δημοφιλή λιμάνια μεταφόρτωσης, συμπεριλαμβανομένων των λιμένων Ταγγέρη-Μεντ στο Μαρόκο και Αλγεσίρας στην Ισπανία, ήταν πιθανό να παρουσιάσουν αυξημένη κίνηση και όγκο, καθώς οι μεταφορείς άρχισαν να προσαρμόζουν τα δρομολόγια το 2024 μετά την εισαγωγή των τελών άνθρακα της ΕΕ. Ο ναυτιλιακός κανονισμός FuelEU, γνωστός ως Fit for 55, αναμενόταν να αυξήσει τον όγκο του μεταφορτωμένου φορτίου και τη χρήση πλοίων τροφοδοσίας. Πιθανά λιμάνια μεταφόρτωσης προσδιορίστηκαν για ειδική εξέταση στη νομοθεσία, καθώς οι χορηγοί προέβλεπαν ότι οι μεταφορείς θα αύξαναν τις μεταφορτώσεις.

Οι FT επικαλούνται στελέχη από τους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στη Δυτική Μεσόγειο, τα οποία δήλωσαν ότι όλοι τους θα αντιμετώπιζαν αύξηση του όγκου το 2024 που αποδίδεται στα πλοία που εκτρέπονται από τις διαδρομές Ερυθρά Θάλασσα - Διώρυγα Σουέζ σε ταξίδια γύρω από την Αφρική.

"Πολλά πλοία εκφορτώνουν εμπορευματοκιβώτια σε λιμάνια στη δυτική πλευρά της Μεσογείου, όπως το Αλγεσίρας και η Ταγγέρη", γράφουν οι Financial Times. Επικαλούνται αναλυτές που λένε ότι έχει προκαλέσει διαταραχές, καθώς τα κρίσιμα λιμάνια παλεύουν με την απότομη αύξηση του όγκου των εμπορευμάτων. Ως παράδειγμα, αναφέρουν μια αύξηση 17% σε ετήσια βάση στον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων στη Βαρκελώνη τον Φεβρουάριο του 2024.

Στις αρχές Απριλίου, η Maersk προειδοποίησε τους πελάτες της στην Ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Αγοράς ότι λαμβάνει μέτρα που περιλαμβάνουν "μια σειρά από παραλείψεις, εκτροπές και προσαρμογές ροής", για να μετριάσει τις πιέσεις των υψηλών πυκνοτήτων των ναυπηγείων. Συγκεκριμένα, η Maersk δήλωσε ότι παρακολουθούσε τα επίπεδα πυκνότητας των ναυπηγείων, ιδίως στη Βαρκελώνη, την Ταγγέρη και την Αλγεθίρας.

"Λόγω της συμφόρησης της ουράς και των αυξημένων χρόνων αναμονής στο λιμάνι της Βαρκελώνης, η πυκνότητα των ναυπηγείων έχει αυξηθεί και οι πελάτες παρακαλούνται να παραλαμβάνουν τόσο τις μονάδες εισαγωγής όσο και τα κενά εμπορευματοκιβώτια όσο το δυνατόν νωρίτερα. Στο Algeciras και την Ταγγέρη, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες και οι καθυστερήσεις στη ροή συνέβαλαν σε παρόμοιο αποτέλεσμα", ενημέρωσε η Maersk τους πελάτες της.

Στελέχη στην Αλγεσίρας δήλωσαν στους Financial Times ότι οι εγκαταστάσεις τους ήταν "αρκετά γεμάτες" και προειδοποίησαν ότι "η χωρητικότητα είναι πολύ περιορισμένη". Είπαν στους δημοσιογράφους ότι ο τερματικός σταθμός περιόριζε τον όγκο των επιχειρήσεων που δεχόταν για να αποφύγει τη σοβαρή συμφόρηση.

Στελέχη στην Ταγγέρη επανέλαβαν το ίδιο για γεμάτες εγκαταστάσεις, γράφουν οι Financial Times. Η ανάλυση της εφημερίδας έδειξε επίσης ότι τα πλοία περιμένουν τακτικά για ελλιμενισμό στα λιμάνια αυτά.

Με τη βελτιστοποίηση των συνδέσεων και τη μείωση των μεταφορικών κινήσεων καθώς και την απόκτηση πρόσθετων κινήσεων, η Maersk δήλωσε ότι οι ομάδες της εργάζονται για τη βελτίωση των επιπέδων πυκνότητας. Είπαν στους πελάτες ότι αυτά τα βήματα αναμένεται να οδηγήσουν σε μειωμένα επίπεδα πυκνότητας τις επόμενες εβδομάδες.

Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι οι συνολικές πιέσεις είναι πιθανό να συνεχιστούν λόγω του συνδυασμού των νέων κανόνων της ΕΕ μαζί με την προσδοκία ότι τα containerships που έχουν προγραμματιστεί να εξυπηρετήσουν τη Μεσόγειο σε δρομολόγια μέσω της διώρυγας του Σουέζ θα συνεχίσουν τις εκτροπές στο εγγύς μέλλον.