Τα σχέδια της εταιρείας X-Press Feeders με έδρα τη Σιγκαπούρη για τη δημιουργία πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων στη Βόρεια Ευρώπη είναι προγραμματισμένα να ξεκινήσουν το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, μετά την υπογραφή μιας συμφωνίας-ορόσημο με έξι λιμάνια. Η εταιρεία ανακοίνωσε την ετοιμότητά της να ξεκινήσει τη χρήση πλοίων διπλού καυσίμου που κινούνται με πράσινη μεθανόλη στις γραμμές της Σκανδιναβίας και της Βαλτικής Θάλασσας

μετά την υπογραφή μνημονίου κατανόησης με τα λιμάνια της Αμβέρσας στο Βέλγιο, του Ταλίν στην Εσθονία, του Ελσίνκι στην Φινλανδία, του HaminaKotka επίσης στη Φινλανδία, του Freeport of Riga στη Λετονία και του Klaipeda Port στη Λιθουανία.

Η X-Press Feeders είναι τώρα εντός του χρονοδιαγράμματος για να ξεκινήσει τη λειτουργία πλοίων που κινούνται με μεθανόλη σε δύο ναυτιλιακές γραμμές που συνδέουν τα έξι λιμάνια. Η ναυτιλιακή εταιρεία αναφέρει ότι η εξέλιξη αυτή είναι σημαντική, διότι αυτές θα είναι οι πρώτες τακτικές γραμμές στην Ευρώπη που θα τροφοδοτούνται με πράσινη μεθανόλη, ένα εναλλακτικό καύσιμο που παράγει τουλάχιστον 60% λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από ό,τι το συμβατικό μαζούτ.

Η εταιρεία, η οποία διαθέτει στόλο άνω των 100 πλοίων, έχει παραγγείλει 14 πλοία τροφοδοσίας με διπλά καύσιμα, τα οποία θα παραδοθούν από φέτος έως τα μέσα του 2026. Καθένα από τα πλοία έχει χωρητικότητα 1.200 TEU. Το πρώτο πλοίο ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει το παρθενικό του ταξίδι από το ναυπηγείο της Σαγκάης Sumec Yangzhou New Dayang Shipbuilding Company στο Ρότερνταμ.

Το πλοίο θα χρησιμοποιεί βιομεθανόλη, η οποία παράγεται από την αποσύνθεση αποβλήτων και υπολειμμάτων, για το ταξίδι του προς την Ευρώπη. Η X-Press Feeders έχει ήδη υπογράψει σύμβαση με τον ολλανδικό προμηθευτή καυσίμων OCI Global για την προμήθεια πράσινης μεθανόλης στο λιμάνι του Ρότερνταμ. Η X-Press Feeders αναφέρει ότι τα πλοία θα εξοικονομήσουν περίπου 270 χιλιόγραμμα εκπομπών CO2e για κάθε TEU που μεταφέρεται σε σύγκριση με ένα πλοίο που λειτουργεί με συμβατικά καύσιμα.

"Συνεργαζόμενοι - η X-Press Feeders και τα έξι λιμάνια-εταίροι - στοχεύουν στην αποτελεσματική εφαρμογή πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων και στην πρωτοπορία της ναυτιλιακής βιομηχανίας στον τομέα της βιωσιμότητας. Επιλέξαμε τις σκανδιναβικές και τις βαλτικές χώρες ως τις πρώτες αγορές για την ανάπτυξη των πράσινων πλοίων μας που κινούνται με μεθανόλη, επειδή διαπιστώσαμε ότι τα λιμάνια και οι πελάτες μας σε αυτές τις αγορές ήταν πολύ δεκτικοί", δήλωσε ο Francis Goh, Chief Operating Officer της X-Press Feeders.

Το Μνημόνιο Συνεννόησης καλύπτει την από κοινού ανάπτυξη υποδομών για τον ανεφοδιασμό με πράσινη μεθανόλη και τα μέτρα συνεργασίας για την υποστήριξη της αλυσίδας εφοδιασμού πράσινης μεθανόλης. Άλλες συνεργασίες θα περιλαμβάνουν προγράμματα κατάρτισης για λιμενεργάτες και ναυτικούς στον χειρισμό της μεθανόλης, καθώς και τη χρήση ψηφιακών πλατφορμών για την επιτάχυνση των λιμενικών επισκέψεων.

Για να μπορέσουν η πράσινη μεθανόλη και άλλα βιώσιμα καύσιμα να καλύψουν τις ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, η παραγωγή πρέπει να αυξηθεί. Ωστόσο, η X-Press Feeders πιστεύει ότι η διαθέσιμη ποσότητα βιομεθανόλης είναι αρκετή για τα δρομολόγια στη Βόρεια Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι περίπου το 95% ολόκληρου του κυκλικού ταξιδιού μπορεί να τροφοδοτείται με μεθανόλη, με ανεφοδιασμό καυσίμου στο λιμάνι δεξαμενισμού μετά από κάθε ταξίδι. Μακροπρόθεσμα, η X-Press Feeders θέλει να απαλλαγεί πλήρως από τον άνθρακα μέχρι το 2050.