Οι πρώτοι εμπορικοί μεταφορείς CO2 καθελκύστηκαν από τους Κινέζους ναυπηγούς τους, σηματοδοτώντας το επόμενο σημαντικό βήμα στην προσπάθεια για το έργο Northern Lights της Νορβηγίας, το οποίο προσβλέπει στην έναρξη της εμπορικής αποθήκευσης CO2 κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα. Ξεκίνησε το 2021 και πρόκειται για μια κοινοπραξία μεταξύ της Equinor, της Shell και της TotalEnergies, η οποία θα μεταφέρει

θα λειτουργήσει έναν τερματικό σταθμό υποδοχής και θα αντλεί το CO2 σε απόσταση άνω των 60 μιλίων στα ανοικτά της θάλασσας προς τον τόπο μόνιμης αποθήκευσης.

Τα πλοία με την ονομασία Northern Pathfinder και Northern Pioneer πλεύρισαν από την αποβάθρα ναυπήγησης της κινεζικής Dalian Shipbuilding Industry Co. Θα ολοκληρώσουν τον εξοπλισμό και τις δοκιμές τους πριν από την παράδοσή τους αργότερα φέτος για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας. Τα πλοία είναι νηολογημένα στη Νορβηγία, ταξινομημένα από την DNV και λειτουργούν με ναύλωση στην ιαπωνική "K Line" (Kawasaki Kisen Kaisha).

Η Northern Lights κατασκευάζει δύο ειδικά πλοία μεταφοράς CO2, το καθένα με μέγεθος φορτίου m3 και μήκος 130m. Τα πλοία θα κατασκευαστούν από την Dalian Shipbuilding Industry Co., Ltd. (DSIC) και θα είναι έτοιμα για παράδοση στα μέσα του 2024.

Δεξαμενές φορτίου υπό πίεση

Τα πλοία έχουν σχεδιαστεί για τη μεταφορά υγρού CO2 με δύο ειδικά κατασκευασμένες δεξαμενές φορτίου υπό πίεση. Οι ειδικά σχεδιασμένες κυλινδρικές δεξαμενές θα έχουν συνολική χωρητικότητα 7.500 κ.μ. Το CO2 θα συλλεχθεί από βιομηχανικές μονάδες εκπομπής στην Ευρώπη και θα μεταφερθεί επί των πλοίων με μέγιστη πίεση 19 bar(g) και ελάχιστη θερμοκρασία -35°C. Μόλις το πλοίο φθάσει στη Νορβηγία, το LCO2 θα μεταφερθεί στο κέντρο επεξεργασίας πριν αντληθεί στον γεωλογικό ταμιευτήρα σε βάθος άνω των 2.600 μέτρων (8.500 πόδια) κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας.

Η Northern Lights ανέφερε ότι τα πλοία σχεδιάστηκαν επίσης για να έχουν ελάχιστες περιβαλλοντικές επιπτώσεις κατά τη λειτουργία τους. Τροφοδοτούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο και είναι εξοπλισμένα τόσο με ανεμογεννήτρια όσο και με αερολίπανση για το κύτος.

Τα δύο πρώτα πλοία, τα οποία έχουν πλέον επιπλεύσει, παραγγέλθηκαν τον Οκτώβριο του 2021, ενώ η πρώτη κοπή χάλυβα θα γίνει τον Νοέμβριο του 2022. Οι πυλώνες τοποθετήθηκαν τον Απρίλιο του 2023 με τα δύο πλοία να ναυπηγούνται δίπλα-δίπλα στην ίδια αποβάθρα. Κάθε πλοίο έχει μήκος περίπου 426 πόδια (130 μέτρα) και χωρητικότητα 8.000 dwt.

Ένα τρίτο πλοίο βρίσκεται επίσης υπό κατασκευή μετά την παραγγελία του τον Σεπτέμβριο του 2023. Με βάση τη ζήτηση, η εταιρεία σύναψε επίσης συμφωνία με τη γερμανική Bernard Schulte τον Δεκέμβριο του 2023 για την κατασκευή ενός τέταρτου πλοίου LCO2. Τα επόμενα δύο πλοία έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2025 και το 2026.

Η Northern Lights και η Yara International υπέγραψαν δεσμευτική εμπορική συμφωνία μεταφοράς και αποθήκευσης τον Νοέμβριο του 2023 με τη φιλοδοξία να δεσμεύσουν και να αποθηκεύσουν 800.000 τόνους CO2 από την παραγωγή αμμωνίας στο Sluiskil της Ολλανδίας, αρχής γενομένης από το 2025. Αναφέρθηκε ως η πρώτη εμπορική σύμβαση στον κόσμο για τη δέσμευση και αποθήκευση CO2.