Wood Mackenzie: Με Κλείσιμο Κινδυνεύει Πάνω Από το 20% της Παγκόσμιας Δυναμικότητας Διύλισης Πετρελαίου

Wood Mackenzie: Με Κλείσιμο Κινδυνεύει Πάνω Από το 20% της Παγκόσμιας Δυναμικότητας Διύλισης Πετρελαίου
energia.gr
Πεμ, 28 Μαρτίου 2024 - 18:30

Πάνω από το ένα πέμπτο της παγκόσμιας δυναμικότητας διύλισης πετρελαίου κινδυνεύει να παύσει τη λειτουργία της, όπως διαπιστώνει η εταιρεία συμβούλων ενέργειας Wood Mackenzie σε ανάλυση που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, καθώς τα περιθώρια κέρδους για τη βενζίνη εξασθενούν και η πίεση για μείωση των εκπομπών άνθρακα αυξάνεται

Συγκεκριμένα, από τις 465 υποδομές του τομέα διύλισης που αναλύθηκαν, η διεθνής συμβουλευτική συνέδεσε περίπου το 21% της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης του 2023 με κάποιο κίνδυνο κλεισίματος. Η Ευρώπη και η Κίνα φιλοξενούν τον μεγαλύτερο αριθμό μονάδων που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο, γεγονός που απειλεί παραγωγική διυλιστική ικανότητα ύψους περίπου 3,9 εκατ. βαρελιών ημερησίως (bpd), όπως διαπίστωσε η Wood Mackenzie, με βάση την εκτίμησή της για τα καθαρά ταμειακά περιθώρια, το κόστος των εκπομπών άνθρακα, την ιδιοκτησία, το περιβάλλον. επενδύσεων και τη στρατηγική αξία των διυλιστηρίων.

Υπάρχουν 11 ευρωπαϊκές τοποθεσίες που αντιπροσωπεύουν το 45% όλων των μονάδων υψηλού κινδύνου, σύμφωνα με την έκθεση. Περίπου 30 ευρωπαϊκά διυλιστήρια έχουν ήδη κλείσει από το 2009, σύμφωνα με στοιχεία από τον οργανισμό Concawe, με σχεδόν 90 να εξακολουθούν να λειτουργούν.

Αυτό το “κύμα” λουκέτων στη διύλιση προκλήθηκε από τον ανταγωνισμό από νεότερα και πιο σύνθετα εργοστάσια στη Μέση Ανατολή και την Ασία, καθώς και από τον αντίκτυπο της πανδημίας του COVID-19. Τα περιθώρια κέρδους για τη βενζίνη αναμένεται να εξασθενήσουν μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας καθώς η ζήτηση μειώνεται και οι κυρώσεις στη Ρωσία χαλαρώνουν, ενώ οι αναμενόμενοι φόροι άνθρακα θα αρχίσουν επίσης να αυξάνονται, όπως έδειξε η ανάλυση της Wood Mackenzie.

Το λειτουργικό κόστος θα μπορούσε να αυξηθεί τόσο πολύ που «το κλείσιμο ίσως να είναι η μόνη επιλογή», δήλωσε η ανώτερη αναλύτρια σε θέματα λιπαντικών και χημικών της διεθνούς συμβουλευτικής, Emma Fox.

Εν τω μεταξύ, το τεράστιο διυλιστήριο πετρελαίου Dangote της Νιγηρίας πιθανόν να σταματήσει την εμπορία βενζίνης από την Ευρώπη στην Αφρική, που διεξάγει εδώ και δεκαετίες, αξίας 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, κάτι που θα αυξήσει δραματικά τις πιέσεις στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια που ήδη κινδυνεύουν να κλείσουν λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού. Το διυλιστήριο Dangote, με δυναμικότητα έως και 650.000 bpd, ξεκίνησε την παραγωγή τον Ιανουάριο αλλά δεν συμπεριλήφθηκε στην ανάλυση της Wood Mackenzie.

Όσο για τις επτά τοποθεσίες υψηλού κινδύνου στην Κίνα, είναι μικρής κλίμακας ανεξάρτητα διυλιστήρια. Αυτά τα διυλιστήρια, που κάποιες φορές αποκαλούνται «τσαγιέρες», υπόκεινται σε πιο αυστηρούς κυβερνητικούς κανονισμούς και ανταγωνίζονται μεγαλύτερες μονάδες που είναι συνήθως κρατικές και πιο περίπλοκες.