Όταν η Vitol υπέβαλε προσφορά για την αγορά ενός από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια πετρελαίου της Ευρώπης τον περασμένο μήνα, κατέδειξε πώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει ενισχύσει τον ανταγωνισμό για την ολοένα και πιο σπάνια ικανότητα διύλισης. Η συμφωνία για την αγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Saras, η οποία διαθέτει διυλιστήριο στη Σαρδηνία, από την οικογένεια του Ιταλού δισεκατομμυριούχου Μάσιμο Μοράτι 

ήρθε λιγότερο από ένα χρόνο αφότου η Vitol είχε χάσει από την ανταγωνίστρια Trafigura σε μια μάχη για τον έλεγχο ενός άλλου γιγαντιαίου διυλιστηρίου στη Σικελία, όπως αναφέρουν οι FT.

Τα διυλιστήρια της Ευρώπης βρίσκονται σε μακροχρόνια παρακμή, καθώς οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες κλείνουν εργοστάσια για να προσπαθήσουν να επιτύχουν τους στόχους καθαρών μηδενικών εκπομπών και να αντιμετωπίσουν την απειλή των ηλεκτρικών οχημάτων.

Όμως, με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, οι αναλυτές ενέργειας πιστεύουν τώρα ότι μπορεί να έχουν τελικά ένα κερδοφόρο μέλλον, χάρη στα αυξημένα περιθώρια κέρδους για τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου, όπως το ντίζελ και η βενζίνη. Τα περιθώρια αυτά θα μπορούσαν να αυξηθούν ακόμη περισσότερο αν η Ευρώπη υποστεί περαιτέρω σοκ στην προσφορά.

Ο κίνδυνος για τις προμήθειες από την ξαφνική γεωπολιτική αστάθεια αναδείχθηκε την Τετάρτη, καθώς οι επιθέσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών από την Ουκρανία σε διυλιστήρια εντός της Ρωσίας συνέβαλαν σε ένα άλμα 2,7% στην τιμή του αργού τύπου Brent.

"Για τα διυλιστήρια που μπορούν να είναι τα τελευταία που στέκονται όρθια, και για τις εταιρείες με μεγαλύτερη διάθεση για ρίσκο που αποκτούν αυτά τα γερασμένα περιουσιακά στοιχεία, υπάρχουν αναμφισβήτητα περισσότερα χρήματα από ποτέ για να κερδηθούν από τη διύλιση αργού στην Ευρώπη", δήλωσε ο Elliot Radley, επικεφαλής των ευρωπαϊκών τιμών διυλισμένων προϊόντων στην Argus Media, έναν όμιλο δεδομένων.

Σύμφωνα με την Argus, η Ευρώπη θα έχει μειώσει την ικανότητα απόσταξης αργού πετρελαίου κατά περίπου 7% έως το 2026 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020. Λαμβάνοντας υπόψη τα κλεισίματα εργοστασίων και τις πωλήσεις, η Shell θα έχει μειώσει τη δυναμικότητά της κατά 33% κατά την ίδια περίοδο, ενώ η BP θα έχει μειωθεί κατά 10%.

Η στενότερη παραγωγική ικανότητα έχει ήδη συμβάλει στην αύξηση της προσαύξησης, ή του επιπλέον ποσού που μπορούν να χρεώνουν τα διυλιστήρια, για το ντίζελ έναντι του αργού αναφοράς σε παγκόσμιο μέσο όρο 29,77 δολάρια ανά βαρέλι φέτος, σύμφωνα με την Argus. Αυτό συγκρίνεται με 15,69 δολάρια ανά βαρέλι για την περίοδο μεταξύ 2010 και 2019. Εν τω μεταξύ, το περιθώριο για τη βενζίνη φέτος ήταν περίπου 18,09 δολάρια, περίπου τρεις φορές το μέσο όρο της περιόδου 2010-2019.

Αν και αυτό είναι κάτω από τα υψηλά επίπεδα των 38,82 δολαρίων για το ντίζελ και των 24,21 δολαρίων για τη βενζίνη που σημειώθηκαν μετά την πλήρους κλίμακας εισβολή στην Ουκρανία το 2022, είναι πολύ πάνω από τους μακροπρόθεσμους μέσους όρους, παρά την υποτονική οικονομική ανάπτυξη σε ορισμένες προηγμένες οικονομίες.

Η άνοδος των ασφαλίστρων για τα διυλισμένα προϊόντα ήταν πολύ μεγαλύτερη από την κίνηση των τιμών αναφοράς του πετρελαίου: τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το gasoil, τα οποία παρακολουθούν τις συναλλαγές αποσταγμάτων στην Ευρώπη, έχουν αυξηθεί κατά 13,2% φέτος, ενώ τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό τύπου Brent έχουν αυξηθεί κατά 10,7%.

Η Ευρώπη εξαρτάται πλέον περισσότερο από τις εισαγωγές διυλισμένων προϊόντων, αλλά είναι ευάλωτη σε κλονισμούς του εφοδιασμού, όπως οι επιθέσεις στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα. Πολλοί προμηθευτές από την Ασία ακολουθούν μεγαλύτερη διαδρομή μέσω της νότιας Αφρικής.

"Η ζωή είναι πιο περίπλοκη για την Ευρώπη επειδή τα προϊόντα μας πρέπει να έρχονται πολύ πιο μακριά [και] αν χρειαζόμαστε ντίζελ δεν υπάρχουν βραχυπρόθεσμες προμήθειες", δήλωσε ο Russell Hardy, διευθύνων σύμβουλος της Vitol, σε πρόσφατο συνέδριο για την ενέργεια στο Λονδίνο.

Η αγορά πετρελαιοειδών θα είναι πιθανότατα "πιο ενδιαφέρουσα" από εκείνη του αργού, δήλωσε ο Hardy. "Οι αγορές προϊόντων είναι πιο ευάλωτες [και] εκεί βλέπουμε την πίεση και την ένταση . Πρέπει να βελτιώσουμε την ικανότητα διύλισής μας".

Η Ευρώπη βασιζόταν στη Ρωσία για περίπου το ένα τρίτο των προϊόντων διύλισης πετρελαίου πριν η ΕΕ απαγορεύσει τις εισαγωγές της σε αντίποινα για την εισβολή στην Ουκρανία. Η εταιρεία ενεργειακών συμβούλων Wood Mackenzie εκτιμά ότι οι εν λόγω κυρώσεις δεν θα χαλαρώσουν τουλάχιστον μέχρι το 2030, ενώ οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα πιθανόν να συνεχιστούν μέχρι το έτος.

Ακόμη και έτσι, η ανθεκτικότητα της βενζίνης, η οποία συνήθως αυξάνεται κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου οδήγησης στις ΗΠΑ, εξέπληξε τους αναλυτές.

Η Natalia Losada, αναλύτρια πετρελαϊκών προϊόντων στην Energy Aspects, δήλωσε ότι οι τιμές της βενζίνης υποστηρίζονται από την υιοθέτηση υβριδικών οχημάτων - τα οποία απαιτούν καύσιμο κινητήρα - καθώς και από την ανάκαμψη του τουρισμού μετά την πανδημία του κοροναϊού και την έλλειψη εξαρτημάτων για την παραγωγή βενζίνης που πληρούν τις ευρωπαϊκές θερινές προδιαγραφές.

Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια είναι κατάλληλα για το ρωσικό πετρέλαιο "μεσαίου βαθμού ξινότητας", αλλά η στροφή σε άλλους τύπους αργού έχει μειώσει τη χρησιμοποίηση της παραγωγικής τους ικανότητας, σύμφωνα με τον Jakub Zasada, διευθυντή φυσικών πόρων και εμπορευμάτων για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική της Fitch Ratings. Οι περικοπές της παραγωγής της Σαουδικής Αραβίας έχουν επίσης περιορίσει τη διαθεσιμότητα παρόμοιου πετρελαίου που θα μπορούσε να αποτελέσει "τυπικό αντικαταστάτη" του ρωσικού αργού, πρόσθεσε.

Η Wood Mackenzie είχε προβλέψει προηγουμένως ότι τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια θα πρέπει να εξορθολογήσουν το 2024-25, αλλά η συμβουλευτική εταιρεία "αναγκάστηκε να αλλάξει αυτή την άποψη", δήλωσε ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος για τη διύλιση, τα χημικά και τις αγορές πετρελαίου.

Ο Gelder αναμένει τώρα ότι τα διυλιστήρια θα απολαμβάνουν "υγιή περιθώρια κέρδους" για το υπόλοιπο της δεκαετίας. Το ξέσπασμα του Covid-19, το οποίο συνέτριψε τη ζήτηση για πετρέλαιο, είχε επισπεύσει την εξυγίανση του τομέα και άφησε την Ευρώπη με ανεπαρκή προσφορά.

"Αυτή η δύναμη των περιθωρίων κέρδους έφερε άλλους παίκτες", ενώ επέτρεψε στους μεγάλους να βρουν αγοραστές για τα ανεπιθύμητα περιουσιακά τους στοιχεία, δήλωσε ο Gelder. "Σε αυτή την περίπτωση, όλοι είναι κερδισμένοι".

Μεταξύ των εταιρειών που επωφελούνται είναι η εταιρεία προμήθειας πετρελαίου Prax Group με έδρα το Λονδίνο, η οποία τον Δεκέμβριο συμφώνησε να αγοράσει από τη Shell ποσοστό 37,5% του διυλιστηρίου PCK στο Schwedt, στη βορειοανατολική Γερμανία. Έκλεισε επίσης συμφωνία για την αγορά μεριδίου σε διυλιστήριο στη Νότια Αφρική από την TotalEnergies.

Ωστόσο, τα περιθώρια κέρδους θα μπορούσαν να αρχίσουν να υποχωρούν καθώς ανοίγουν νέα διυλιστήρια στη Μέση Ανατολή και την Αφρική.

"Η παγκόσμια αγορά καυσίμων παραμένει συνολικά σφιχτή, υποστηρίζοντας βραχυπρόθεσμα τα περιθώρια κέρδους, αλλά ένας συνδυασμός ασθενέστερης ζήτησης και νέας δυναμικότητας που τίθεται σε λειτουργία θα μπορούσε να αλλάξει γρήγορα το μακροοικονομικό σκηνικό", δήλωσε ο Zasada.