Οι Παριζιάνοι ψήφισαν να τριπλασιάσουν το κόστος στάθμευσης για τα SUV - συμπεριλαμβανομένων των βαρύτερων ηλεκτρικών και υβριδικών. Αυτή την Κυριακή, η πόλη διεξήγαγε δημοψήφισμα, με τους Παριζιάνους να ψηφίζουν 56,6% υπέρ της αύξησης των τελών στάθμευσης. Ενώ οι στενοί και γεμάτοι κίνηση δρόμοι του Παρισιού φαίνονται να ταιριάζουν καλύτερα σε μικρά οχήματα, οι αξιωματούχοι της πόλης λένε ότι ο αριθμός των SUV έχει αυξηθεί κατά 60% τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Τα SUV αντιπροσωπεύουν το 15% των 1,15 εκατομμυρίων ιδιωτικών οχημάτων που σταθμεύουν στους δρόμους του Παρισιού κάθε βράδυ.

Η δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo θεωρεί την κίνηση για τον περιορισμό των SUV στην πόλη ως "μια μορφή κοινωνικής δικαιοσύνης", με την οδική ασφάλεια και την ατμοσφαιρική ρύπανση να αποτελούν τους κύριους στόχους της ψηφοφορίας. Η ίδια δήλωσε ότι η ψηφοφορία έχει έναν συγκεκριμένο οδηγό στο μυαλό της: τους πλούσιους οδηγούς των πιο βαριών, ακριβών και ρυπογόνων αυτοκινήτων στους δρόμους, οι οποίοι, ουσιαστικά, πρέπει να ξυπνήσουν και να δουν πώς οι επιλογές τους επηρεάζουν την υπόλοιπη πόλη - με την επιφύλαξη ότι μόνο οι κάτοικοι εκτός πόλης θα επηρεαστούν από την αύξηση της τιμής. Παρόλα αυτά, οι αρμόδιοι λένε ότι περίπου το 10% των οχημάτων που σταθμεύουν στο Παρίσι θα δουν αυξημένα τέλη στάθμευσης, τα οποία θα μπορούσαν να αποφέρουν έως και 35 εκατομμύρια ευρώ, αναφέρει η Le Monde.

"Οι Παριζιάνοι έκαναν μια ξεκάθαρη επιλογή... άλλες πόλεις θα ακολουθήσουν", πρόσθεσε η Hidalgo. Η Λυών, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Γαλλίας, που διοικείται από το Κόμμα των Πρασίνων, έχει επινοήσει το δικό της προοδευτικό σύστημα τελών στάθμευσης που έχει σχεδιαστεί για να στοχεύει τα SUV, ενώ η Γκρενόμπλ παρακολουθεί. Ο δήμαρχος του Λονδίνου Sadiq Khan δήλωσε ότι και αυτός δίνει προσοχή στην ψηφοφορία στο Παρίσι, αναφέρει ο Guardian.

Τα νέα τέλη θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ στις αρχές Σεπτεμβρίου, με τη στάθμευση ενός SUV στο δρόμο να αυξάνεται στα 18 ευρώ την ώρα στο κέντρο του Παρισιού και στα 12 ευρώ στην υπόλοιπη πόλη.

Οι αυξήσεις των τιμών ισχύουν και για τα ICE ή υβριδικά SUV που ζυγίζουν πάνω από 1,6 τόνους και τα ηλεκτρικά SUV που ζυγίζουν πάνω από 2 τόνους. Οι κάτοικοι του Παρισιού δεν θα χρειαστεί να πληρώσουν επιπλέον. Οι άνθρωποι που εργάζονται στο Παρίσι, οι οδηγοί ταξί, οι έμποροι, οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας και τα άτομα με αναπηρία θα εξαιρεθούν.

Πέρυσι, το Παρίσι διεξήγαγε παρόμοιο δημοψήφισμα που ψήφισε την απαγόρευση των υπηρεσιών ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών, η πρώτη και μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που το έκανε. Βέβαια, η συμμετοχή στην ψηφοφορία ήταν μόλις 103.000 άτομα, δηλαδή μόλις το 7% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων. Το δημοψήφισμα για τα SUV, το οποίο διεξήχθη την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου, συγκέντρωσε ακόμη λιγότερες ψήφους, με 78.121 άτομα ή το 5,7% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων, αναφέρει η Le Monde. Ακόμα, ενώ δεν τόλμησαν πολλοί άνθρωποι να βγουν για να ψηφίσουν, η Le Parisien διεξήγαγε δημοσκόπηση της Opionway αυτό το μήνα, σύμφωνα με την οποία το 61% των κατοίκων της πόλης υποστήριξε το σχέδιο για την αύξηση των τελών κυκλοφορίας για τα SUV.

Η σοσιαλίστρια δήμαρχος έχει θέσει στο επίκεντρο τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τις φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές στην πόλη. Τα SUV - τα οποία είναι ψηλότερα, βαρύτερα και καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια και πόρους από ένα τυπικό σεντάν - αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ όλων των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. 

Έχει κάνει μεγάλες κινήσεις στην επέκταση των ποδηλατοδρόμων μειώνοντας τις θέσεις στάθμευσης. Τα τελευταία χρόνια, μετά τους περιορισμούς λόγω της πανδημίας του κορονοϊού έχει αυξηθεί κατά 71% η χρήση ποδηλάτων στην πόλη. Βέβαια, η ίδια λέει ότι θα ήθελε να δω περισσότερα κράνη στα κεφάλια των ποδηλατών - γιατί ακόμη και με περισσότερους ποδηλατόδρομους, η κυκλοφορία στο Παρίσι είναι έντονη, με τον ποδηλατόδρομο να συγχωνεύεται μερικές φορές μέσα και έξω από τις λωρίδες κυκλοφορίας.

Ανεξάρτητα από αυτό, η Hidalgo ελπίζει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα λάβουν το μήνυμα, ότι δεν υπάρχει θέση για τεράστια, ογκώδη, ρυπογόνα SUV σε μια πόλη όπως το Παρίσι. "Με αυτή την ψηφοφορία, θέλουμε να πούμε stop", έχει πει. "Σταματήστε τις υπερβολές των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες ωθούν τους ανθρώπους να αγοράζουν όλο και μεγαλύτερα, ακριβότερα, πιο απαιτητικά σε πρώτες ύλες και πιο ρυπογόνα οχήματα".