Θέλει η ΕΕ να εμφανιστεί ενωμένη απέναντι στη Ρωσία και δεν μπορεί. Η δυσκολία να σταματήσει η εξάρτηση κάποιων χωρών από το ρωσικό πετρέλαιο περιπλέκει το τελευταίο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Μόσχας. Η Σλοβακία, η Τσεχική Δημοκρατία και η Ουγγαρία μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν πετρέλαιο από τον αγωγό Druzhba της Ρωσίας παρά την απαγόρευση της ΕΕ, έως ότου υπάρξουν

εναλλακτικές προμήθειες. Ωστόσο, η εξαίρεση που επιτρέπει στη Σλοβακία να πωλεί προϊόντα που παράγονται από εξευγενισμένο ρωσικό πετρέλαιο λήγει σήμερα.

Η Πράγα και η Μπρατισλάβα θέλουν να επεκτείνουν τον κανόνα ως μέρος της νομοθεσίας για την εφαρμογή του προτεινόμενου 12ου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, υποστηρίζοντας ότι διαφορετικά οι ελλείψεις θα ανέβαζαν τις τιμές σε αρκετές χώρες.

«Εάν δεν εξάγουμε αυτά τα προϊόντα στην Τσεχία, αυτό θα μπορούσε να έχει ευρύτερο αντίκτυπο στην περιοχή της κεντρικής Ευρώπης. Θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές σε πολλές χώρες», δήλωσε Σλοβάκος αξιωματούχος.

Ωστόσο, η Πολωνία και οι χώρες της Βαλτικής είναι ανένδοτες ότι η εξαίρεση δεν πρέπει να επεκταθεί.

«Έχουμε ζητήσει επανειλημμένα να σταματήσει κάθε συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και της Ρωσίας, ειδικά στον τομέα του εμπορίου πετρελαίου», δήλωσε ένας διπλωμάτης της ΕΕ. «Ο κύριος λόγος πίσω από αυτό είναι να χτυπήσει τον προϋπολογισμό της Ρωσίας που χρησιμοποιείται για στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία».

Η Slovnaft, ένα διυλιστήριο στη Μπρατισλάβα που ανήκει στον όμιλο MOL της Ουγγαρίας, δήλωσε ότι θα πρέπει να σταματήσει τις εξαγωγές απαγορευμένων προϊόντων αύριο εάν δεν χορηγηθεί η εξαίρεση.

Αξιωματούχοι της Κομισιόν που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις για το πακέτο κυρώσεων, το οποίο περιλαμβάνει επίσης την απαγόρευση της εμπορίας ρωσικών διαμαντιών και μέτρα για την αυστηροποίηση του ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο υπό την ηγεσία της G7, αναγνωρίζουν την αντίθεση στην παράταση, αλλά είναι βέβαιοι ότι δεν θα εκτροχιάσει ολόκληρο το πακέτο.

Η Slovnaft δεν έχει ακόμη καταφέρει να στραφεί από το ρωσικό βαρύ αργό στην ελαφρύτερη έκδοση που εισάγεται από άλλες χώρες, δήλωσε ο Σλοβάκος αξιωματούχος. Θα κόστιζε περίπου 200 εκατ. ευρώ για να γίνει αυτό και χρειάστηκε περισσότερος από το αναμενόμενο.

Η τσεχική κυβέρνηση είπε ότι πιέζει για την ολοκλήρωση των βελτιώσεων σε έναν αγωγό που συνδέει το μεσογειακό λιμάνι της Τεργέστης με την κεντρική Ευρώπη, κάτι που θα της επιτρέψει να παρακάμψει την Druzhba. Αλλά το έργο δεν θα ολοκληρωθεί μέχρι το επόμενο έτος.