KPMG: Η Ελλάδα Θα Εξοικονομήσει Μέχρι €17,5 δισ., από μια Ηλεκτρική Διασύνδεση με την Γερμανία

KPMG: Η Ελλάδα Θα Εξοικονομήσει Μέχρι €17,5 δισ., από μια Ηλεκτρική Διασύνδεση με την Γερμανία
energia.gr
Παρ, 24 Νοεμβρίου 2023 - 08:15

Tα οφέλη της επέκτασης των διασυνδέσεων ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη, στο δρόμο για το net zero, επιβεβαιώνει πρόσφατη έρευνα της KPMG. Πιο συγκεκριμένα, ακόμη και στα 17,5 δισ. ευρώ, σε βάθος τριαντακονταετίας, υπολογίζει η εταιρεία το όφελος για την ελληνική οικονομία από μια ενδεχόμενη ηλεκτρική διασύνδεση της χώρας μας με την κεντρική Ευρώπη. Από την έρευνα που διεξήγαγαν από κοινού η KPMG και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με τίτλο: «Η εξέλιξη του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος και ο ηλεκτρικός ”αυτοκινητόδρομος” προς την Κεντρική Ευρώπη» προκύπτει ότι

η ηλεκτρική διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη επιτρέπει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ, συμβάλλει στην ασφάλεια εφοδιασμού και ενισχύει τη σταθερότητα του συστήματος.Όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα του ΟΤ, η διασύνδεση θα αποφέρει μέχρι και 8,1 δισ. ευρώ στην εθνική οικονομία στη χρονική περίοδο 2026 – 2055. 

Η  σημαντική αύξηση των εξαγόμενων ποσοτήτων ενέργειας από την Ελλάδα προς την κεντρική Ευρώπη συμβάλει στη μείωση των τιμών του ρεύματος και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ υποστηρίζει την ενοποίηση των αγορών. Σημειώνουμε ότι στο επίκεντρο της έρευνας τέθηκε το ενδεχόμενο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Γερμανίας με ηλεκτρικό καλώδιο χωρητικότητας 9GW.

Όπως αναφέρει η KPMG, υπόβαθρο της μελέτης αποτελεί ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα διευρωπαϊκά ενεργειακά δίκτυα, που τέθηκε σε ισχύ το 2013 και αναθεωρήθηκε το 2022, και ο οποίος «θέτει κανόνες για την έγκαιρη ανάπτυξη και διαλειτουργικότητα των Ευρωπαϊκών δικτύων ενέργειας και υποστηρίζει την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ.» Συγκεκριμένα, «τη διασφάλιση της λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς ενέργειας προς τη σύγκλιση των τιμών σε ολόκληρη την ΕΕ, τη βελτίωση της ασφάλειας του εφοδιασμού, την επιτάχυνση της ανάπτυξης έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς και την προώθηση της εξοικονόμησης ενέργειας, της ενεργειακής αποδοτικότητας και της διασύνδεσης των ενεργειακών δικτύων».

Όπως αναφέρεται, στο παραπάνω πλαίσιο «οι προγραμματισμένες και νέες γραμμές διασυνοριακής διασύνδεσης μεταξύ των χωρών της ΕΕ (γνωστές επίσης και ως “electricity highways”) συγκαταλέγονται στις πιο ελπιδοφόρες και εφικτές επιλογές για την επίτευξη των ενεργειακών και κλιματικών στόχων του 2030, καθώς και του βασικού στόχου για την κλιματική ουδετερότητα του 2050. Οι τεχνολογίες αυτές έχουν σα στόχο την μεταφορά υψηλών ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που παράγονται από μονάδες ΑΠΕ και την προώθηση της ενοποίησης των ηλεκτρικών αγορών της ΕΕ.» 

Τα βασικά ευρήματα της μελέτης είναι τα ακόλουθα:

•  Από πλευράς λειτουργίας του συστήματος, η ηλεκτρική διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη επιτρέπει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ, συμβάλλει στην ασφάλεια εφοδιασμού και ενισχύει τη σταθερότητα του συστήματος.

• Από οικονομικής πλευράς, η διασύνδεση καταργεί την ανάγκη για εξωτερικούς μηχανισμούς στήριξης καθιστώντας εμπορικά βιώσιμες τις νέες μονάδες φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου αλλά και τις εφαρμογές αποθήκευσης μπαταριών. Φαίνεται δε ότι ο συνδυασμός μιας τέτοιας διασύνδεσης με τεχνολογίες αποθήκευσης μεγιστοποιεί την αξία που προκύπτει για τους καταναλωτές και την εθνική οικονομία.

• Ταυτόχρονα, παρατηρείται σημαντική μείωση στο κόστος ηλεκτρισμού για τους τελικούς καταναλωτές. Ιδίως για την περίοδο 2026 -2055 παρατηρείται μείωση μεταξύ -4,9% και -13,3%, ανάλογα με το σενάριο που εξετάζεται και συγκρινόμενα με το βασικό σενάριο.

• Εκτός από τους τελικούς καταναλωτές, η διασύνδεση εκτιμάται πως θα αποφέρει μέχρι και 8,1 δισ ευρώ στην εθνική οικονομία για την ίδια χρονική περίοδο.

• Η συνολική ετήσια αξία που δημιουργείται για την Ελληνική οικονομία, λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση των τιμών για τους τελικούς καταναλωτές, αλλά και το εθνικό πλεόνασμα λόγω αυξημένων εξαγωγών, αποτιμάται σε μέχρι και 17,5 δισ ευρώ για το χρονικό διάστημα των 30 ετών, ποσό που υπερβαίνει κατά πολύ το κόστος επένδυσης μιας τέτοιας υποδομής.

• Τέλος, η σημαντική αύξηση των εξαγόμενων ποσοτήτων ενέργειας από την Ελλάδα προς την κεντρική Ευρώπη βοηθά στη μείωση των τιμών ηλεκτρισμού και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες αλλά υποστηρίζει και ένα από τα βασικά ζητούμενα που είναι η ενοποίηση των αγορών. 

Με αφορμή την έρευνα, ο Δημήτρης Παπακανέλλου, Partner, Consulting, ΚPMG στην Ελλάδα, δήλωσε σχετικά: «Σύμφωνα με την μελέτη μας, η ηλεκτρική διασύνδεση της Ελλάδας με την κεντρική Ευρώπη μέσω ενός Electricity Highway φαίνεται πως δημιουργεί τεράστια αξία για την Ελληνική οικονομία, αξιοποιώντας στο έπακρο βασικά πλεονεκτήματα όπως το πολύ αξιόλογο αιολικό δυναμικό και η ηλιακή ακτινοβολία. Τα οφέλη για τους τελικούς χρήστες είναι πολύ μεγάλα, μεγάλο όμως είναι και το Εθνικό πλεόνασμα λόγω αυξημένης εξαγωγικής δραστηριότητας που δημιουργείται μέσα στον ορίζοντα των 30 ετών που εξετάζεται στην ανάλυσή μας».

Επίσης, ο Γιάννης Μήτσιος, Senior Manager, Consulting, KPMG στην Ελλάδα ανέφερε: «Μια τέτοια ηλεκτρική διασύνδεση συμβάλλει στην επίτευξη βασικών στόχων της Ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής όπως η ασφάλεια εφοδιασμού και η ενοποίηση των ηλεκτρικών αγορών. Παράλληλα ενισχύει την περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ, την αύξηση των εξαγωγών πράσινης ενέργειας προς την κεντρική Ευρώπη και τη μείωση τιμών ηλεκτρισμού για τους καταναλωτές».

Από την πλευρά του ο Παντελής Μπίσκας, Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, ΑΠΘ σημείωσε: «Για τη μεγιστοποίηση της έγχυσης των ΑΠΕ στο ελληνικό σύστημα, με παράλληλη ελαχιστοποίηση των αποκοπών της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας αυτών, απαιτούνται κυρίως δύο συνθήκες: πολλές και ισχυρές διασυνδέσεις, και ανάπτυξη σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Η νέα διασύνδεση SENEH μπορεί να συμβάλλει αποδοτικά στους παραπάνω στόχους, αυξάνοντας παράλληλα το πλεόνασμα τόσο των παραγωγών όσο και των καταναλωτών στην Ελλάδα».