Ισχυρές επιδόσεις ανακοίνωσε ο όμιλος της Motor Oil για το εννεάμηνο του 2023, ο οποίος διατηρείται σε τροχιά υψηλής κερδοφορίας, υλοποιώντας παράλληλα το πρόγραμμα του «πράσινου» μετασχηματισμού του, με επέκταση σε νέους τομείς δραστηριοτήτων πέραν του παραδοσιακού πυλώνα της διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών

Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών της Motor Oil για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023 διαμορφώθηκε σε 9,96 δις. ευρώ έναντι 12,7 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022, η οποία όμως σφραγίστηκε από τα «ουρανοκατέβατα» κέρδη της ενεργειακής κρίσης που αμβλύνθηκε σημαντικά φέτος. Τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 1,14 δις. ευρώ (μειωμένα κατά 10% σε ετήσια βάση για τους ίδιους λόγους) και τα καθαρά κέρδη στα 717 εκατ. ευρώ (από 1,007 δις. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2002).

Αν και ο κλάδος διύλισης εξακολουθεί να συνεισφέρει τη μερίδα του λέοντος των προσαρμοσμένων EBITDA του ομίλου (936 εκατ. ευρώ), διατηρώντας υψηλά περιθώρια, εντούτοις με ταχείς ρυθμούς αυξάνεται η συνεισφορά του κλάδου ενέργειας και φυσικού αερίου, που περιλαμβάνει και την θυγατρική MORE που διαχειρίζεται το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ του Ομίλου: Τα προσαρμοσμένα ΕΒΙTDA του εν λόγω κλάδου σχεδόν διπλασιάστηκαν στα 118 εκατ. ευρώ (από 62 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2022), εκ των οποίων τα 77 εκατ. ευρώ προέρχονται από τη MORE (από 40 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν).

Σημαντικό ποιοτικό χαρακτηριστικό των μεγεθών της Motor Oil είναι η δραστική μείωση του καθαρού χρέους στα 1,2 δις. ευρώ (από 1,76 δις. ευρώ στο τέλος του 2022) και η κατακόρυφη αύξηση των ελεύθερων ταμειακών ροών στα 746 εκατ. ευρώ (από μόλις 85 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2022).

Προσωρινό μέρισμα

Το ΔΣ της Motor Oil κατά τη συνεδρίαση της 24ης Οκτωβρίου 2023 αποφάσισε τη διανομή προσωρινού μερίσματος μικτού ποσού Ευρώ 0,40 ανά μετοχή, έναντι του καταβλητέου μερίσματος της χρήσης 2023. Η καταβολή του προσωρινού μερίσματος για τη φετινή χρήση θα γίνει στις 22 Δεκεμβρίου 2023.

Μαζί με τα αποτελέσματα εννεαμήνου, η διοίκηση του Ομίλου παρουσίασε και στοιχεία για την πρόοδο του σχεδίου μετασχηματισμού, με απώτερο στόχο την ανάδειξή του σε leader σε όλες τις «μορφές» ενέργειας (με έμφαση στις καθαρές πηγές) στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, επιστρέφοντας παράλληλα αξία στους μετόχους. Στο πλαίσιο αυτό τονίστηκε μεταξύ άλλων ο τριπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος σε ΑΠΕ (837 MW από 279 ΜW το 2021, χάρη στην ενσωμάτωση του μεγάλου αιολικού χαρτοφυλακίου της θυγατρικής ANEMOS RES της ΕΛΛΑΚΤΩΡ), έναντι στόχου για 2 GW στο τέλος της δεκαετίας. Αναδείχθηκε επίσης η μεγάλη αύξηση των «πράσινων» EBITDA της MORE καθώς και η αλματώδης αύξηση των σημείων φόρτισης ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μέσω του δικτύου της InCharge της θυγατρικής NRG που ξεπέρασαν το «φράγμα» των 1000, με στόχο τα 4.000 σημεία φόρτισης το 2030.

Σύμφωνα με τη Motor Oil, η κυκλική οικονομία, δηλαδή η διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων αναδεικνύεται σε στρατηγικό πυλώνα μελλοντικής ανάπτυξης. Οι πυλώνες του επιχειρηματικού σχεδίου περιλαμβάνουν ακόμη την ανάπτυξη στις ανανεώσιμες πηγές, τη λιανική (ηλεκτροκίνηση, καύσιμα με χαμηλότερο ανθρακικό αποτύπωμα) και την κύρια δραστηριότητα της διύλισης και εμπορίας όπου οι επενδύσεις θα κατευθυνθούν στην ψηφιοποίηση, τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και τα πετροχημικά. Οι επενδύσεις σε ΑΠΕ, δίκτυα λιανικής και κυκλική οικονομία/εναλλακτικά καύσιμα προβλέπεται να ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ ως το 2030.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")