Το ρωσικό υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Οικονομίας εισήγαγαν δασμούς στις εξαγωγές άνθρακα, καθώς και σε όλα σχεδόν τα είδη αγαθών, εκτός από το πετρέλαιο, τα προϊόντα πετρελαίου, το φυσικό αέριο, την ξυλεία, το σκραπ, τα σιτηρά και την παραγωγή μηχανημάτων από την 1η Οκτωβρίου και μέχρι το τέλος του 2024.

Το ύψος του δασμού θα εξαρτάται από την ισοτιμία του δολαρίου:

- Κάτω από 80 ρούβλια - 0%,
- 80-85 RUR - 4%,
- 85-90 RUR - 4,5%,
- 90-95 RUR - 5,5%,
- πάνω από 95 RUR - 7%.

Η επιβολή του δασμού θα πλήξει πιο έντονα τις εταιρείες εξόρυξης άνθρακα, τις χαλυβουργίες και τους παραγωγούς λιπασμάτων. Η απροσδόκητη εισαγωγή του δασμού δημιουργεί οικονομική απροβλεψιμότητα για τους επενδυτές. Η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στα επενδυτικά προγράμματα των εταιρειών.

Η ρωσική κυβέρνηση έχει αυξήσει τη φορολογική επιβάρυνση για τη βιομηχανία άνθρακα αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια. Από τις αρχές του 2022, o φόρος (ΜΕΤ-mineral extraction tax) επί του άνθρακα κοκκοποίησης συνδέεται με την παγκόσμια τιμή: ο συντελεστής ορίζεται στο 1,5% του μέσου δείκτη άνθρακα SGX TSI FOB Australia Premium Coking Coa, ενώ προηγουμένως ίσχυε σταθερός συντελεστής 57 RUR/t. Ταυτόχρονα, υπήρχαν συζητήσεις για την καθιέρωση εξαγωγικού δασμού στον άνθρακα, συμπεριλαμβανομένου του θερμικού υλικού, όταν η τιμή του υπερβαίνει τα 150 USD/t στο λιμάνι αποστολής, αλλά αντ' αυτού, ο ΜΕΤ για τον ανθρακίτη, τον άνθρακα κοκκοποίησης και τον θερμικό άνθρακα αυξήθηκε προσωρινά έως 5,5 USD/t το 2023 (από την 1η Ιανουαρίου έως τις 31 Μαρτίου).

Υπό τις σημερινές συνθήκες των πρωτοφανών διεθνών κυρώσεων, όταν οι Ρώσοι προμηθευτές άνθρακα πρέπει να αναπροσανατολίσουν τις ροές των φορτίων τους και να αναζητήσουν νέες εξαγωγικές οδούς, οι περισσότερες προμήθειες προς τις ασιατικές χώρες μέσω των βορειοδυτικών και νότιων λιμένων της Ρωσίας βρίσκονται στα όρια της κερδοφορίας ή σημειώνουν ζημίες. Ο επιβαλλόμενος εξαγωγικός δασμός καθιστά τις αποστολές προς αυτές τις κατευθύνσεις ασύμφορες και δημιουργεί επίσης παρόμοιους κινδύνους για τις παραδόσεις μέσω τερματικών σταθμών της Άπω Ανατολής, ιδίως για τους φορτωτές που δεν διαθέτουν δικές τους λιμενικές δυνατότητες.

Ταυτόχρονα, τα έξοδα και το κόστος παραγωγής αυξάνονται συνεχώς. Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) σχεδιάζουν να προσαρμόσουν τα ετησίως αυξανόμενα σιδηροδρομικά τιμολόγια εμπορευματικών μεταφορών κατά 10,75% το 2024. Λόγω της πρόσφατης αύξησης των επιτοκίων της Κεντρικής Τράπεζας, οι εταιρείες που έχουν ανθρακωρυχεία ενδέχεται να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στη χρηματοδότηση χρέους. Δεδομένων των παγκόσμιων κυρώσεων, οι διεθνείς πλοιοκτήτες και οι ασφαλιστικές εταιρείες αυξάνουν περιοδικά τους ναύλους και τα ασφάλιστρα για τα θαλάσσια φορτία. Επιπλέον, οι Ρώσοι προμηθευτές αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις τραπεζικές συναλλαγές κατά την εκτέλεση εξαγωγικών εργασιών, που σχετίζονται με μεγάλες δυσκολίες όσον αφορά την είσπραξη κεφαλαίων από ξένους αντισυμβαλλόμενους στους λογαριασμούς των προμηθευτών στις ρωσικές τράπεζες. Εν τω μεταξύ, ο εξαγωγικός δασμός πρέπει να καταβληθεί πριν από την έναρξη της φόρτωσης από τις επιχειρήσεις εξόρυξης άνθρακα.