Η άδεια χορηγήθηκε από την απερχόμενη υπουργό αζώτου Christianne van der Wal (VVD/Renew), καθώς η Ολλανδία συνεχίζει να αναζητά τρόπους για να μειώσει τις εκπομπές αζώτου, οι οποίες υποτίθεται ότι πρέπει να μειωθούν στο μισό μέχρι το 2030.
«Πρόκειται για μια σημαντική στιγμή, διότι με την απόκτηση της άδειας, συμμορφωνόμαστε και πάλι με τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς», ανέφερε το αεροδρόμιο σε δελτίο τύπου.
Η άδεια επιτρέπει στο αεροδρόμιο να προγραμματίζει 440.000 έως 500.000 πτήσεις ετησίως. Παρά το γεγονός ότι δεν πληρούσε τους κανόνες της κυβέρνησης για το άζωτο, είχε προηγουμένως επωφεληθεί από μια πολιτική ανοχής που του παρείχε κάποια περιθώρια λόγω της ζωτικής σημασίας του για την οικονομία και το δίκτυο μεταφορών της χώρας.
Η νέα άδεια θέτει πλέον τέλος σε αυτή τη νομική ασάφεια.
Η απόφαση του υπουργικού συμβουλίου προκάλεσε σημαντική οργή μεταξύ των νομοθετών, οι οποίοι τον Φεβρουάριο είχαν ψηφίσει πρόταση κατά της χορήγησης άδειας στη Schiphol, εφόσον δεν αποτυπώνεται η συμβολή του τομέα των αερομεταφορών στην επίλυση της κρίσης του αζώτου.
«Απίστευτο το γεγονός ότι το απερχόμενο υπουργικό συμβούλιο κάνει αυτή την επιλογή! Πεντακόσιες χιλιάδες πτήσεις έρχονται σε αντίθεση με όλα όσα αγωνιζόμαστε για την αντιμετώπιση της κρίσης του αζώτου, την επίλυση της στεγαστικής κρίσης, τον περιορισμό της ηχορύπανσης, την αποκατάσταση της φύσης», κατήγγειλε στο Twitter ο νομοθέτης του Εργατικού Κόμματος (PvdA/S&D) Habtamu de Hoop.
«Πολλά ερωτήματα. Τι κερδίζει η φύση από αυτό; Πόσοι αγρότες αναγκάστηκαν να κάνουν χώρο γι’ αυτό; […]», πρόσθεσε η βουλευτής του GroenLinks (GL/EU Greens) Laura Bromet.
Αγρότες και κλιματική ομάδα οργής
Οι εκπρόσωποι των αγροτών προσυπέγραψαν την οργή των βουλευτών για την απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, καθώς ο τομέας έχει επωμιστεί το μεγαλύτερο βάρος των μέτρων για την αντιμετώπιση των εκπομπών αζώτου μέσω προγραμμάτων εξαγοράς και τη μετάβαση σε βιώσιμες μορφές γεωργίας.
«Αυτό είναι εξοργιστικό, έτσι δεν είναι; Αν οι αγρότες πρέπει να μειώσουν, το ίδιο πρέπει να κάνουν και η κυκλοφορία και η βιομηχανία!», έγραψε στο Twitter η ομάδα υπεράσπισης της βιολογικής γεωργίας Caring Farmers.
Η ομάδα συμφερόντων των αγροτών Agractie χαρακτήρισε την απόφαση «ιδιαίτερα ειρωνική και άδικη για τους αγρότες, οι οποίοι είναι εγκλωβισμένοι και δεν έχουν ιδέα πότε θα τελειώσει αυτή η αβεβαιότητα».
Οι ομάδες συμφερόντων επέκριναν ιδιαίτερα το γεγονός ότι, αντί να βρει πραγματικά τρόπους για να καταστήσει τον τομέα των αερομεταφορών πιο βιώσιμο και λιγότερο ρυπογόνο, το αεροδρόμιο απέκτησε απλώς τον απαιτούμενο χώρο για τις εκπομπές αζώτου για να λάβει την άδεια, εξαγοράζοντας τα αγροκτήματα που περιβάλλουν τις εγκαταστάσεις του.
Το ολλανδικό παράρτημα της Greenpeace κατήγγειλε επίσης το πράσινο φως του υπουργικού συμβουλίου για τη ρύπανση του αεροδρομίου.
«Απογοητευτικό το γεγονός ότι το Schiphol παίρνει άδεια για να εκπέμπει απλώς άζωτο όπως και πριν. Πρόκειται για μια χαμένη ευκαιρία για την κυβέρνηση να παρέμβει και να προστατεύσει τη φύση, τους κατοίκους και το κλίμα από τη ρύπανση του Schiphol», έγραψε στο Twitter.
(από euractiv.gr)