Τον περασμένο μήνα ένα από τα πιο ισχυρά στελέχη της Κίνας στον τομέα του πετρελαίου προκάλεσε αναστάτωση στις αγορές με μια σκληρή πρόβλεψη: ότι η ζήτηση πετρελαίου της χώρας μπορεί να κορυφωθεί φέτος. Ερωτηθείς για το πώς η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας μπορεί να επηρεάσει την εγχώρια ζήτηση, ο Zhou Xinhuai, διευθύνων σύμβουλος της China National Offshore Oil Corporation, δήλωσε ότι αναμένει το δεύτερο εξάμηνο του 2023 να είναι ασθενέστερο από το πρώτο

υποδηλώνοντας επιβράδυνση της ζήτησης σε ετήσια βάση και εννοώντας ότι "ίσως φέτος η εγχώρια ζήτηση πετρελαίου της Κίνας να φτάσει στο αποκορύφωμά της".

Όπως σημειώνουν οι FT, αυτό μπορεί να είναι υπερβολικό- ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας δεν αναμένει ότι η ζήτηση θα φτάσει σε οροφή μέχρι το 2027 και θα κορυφωθεί το 2030, στο πλαίσιο μιας γενικής απομάκρυνσης από όλα τα ορυκτά καύσιμα. Αλλά όποια και αν είναι η ημερομηνία, οι αναλυτές συμφωνούν ότι η Κίνα - όπου η ΔΟΕ λέει ότι η ζήτηση πετρελαίου έχει τριπλασιαστεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες - πλησιάζει σε ένα σημείο καμπής που θα έχει αντίκτυπο σε ολόκληρο τον κλάδο.

"Θα δούμε τη ζήτηση πετρελαίου της Κίνας να κορυφώνεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας και στη συνέχεια την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου", δήλωσε ο Neil Beveridge, ανώτερος αναλυτής ενέργειας στην AB Bernstein.

"Η αγορά της Κίνας είναι ένας μικρόκοσμος του κόσμου. Αυτό που συμβαίνει εκεί αντανακλά το πώς αλλάζει η παγκόσμια αγορά πετρελαίου", δήλωσε ο Ciarán Healy, αναλυτής της αγοράς πετρελαίου στον ΙΕΑ.

Στο επίκεντρο της φθίνουσας δίψας της Κίνας για πετρέλαιο βρίσκεται η ταχεία υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων από τη χώρα, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας να βρίσκονται στο προσκήνιο. Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αποτέλεσαν το 37% του συνόλου των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Κίνα τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία της HSBC Global Research.

Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Κίνας καταλαμβάνουν την εγχώρια αγορά αυτοκινήτων, η εξάρτηση του Πεκίνου από το εισαγόμενο αργό μειώνεται, προκαλώντας μια αλλαγή στο ενεργειακό μείγμα της Κίνας.

Το ενεργειακό μείγμα της Κίνας θα μετατοπιστεί προς τον άνθρακα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Η Κίνα είναι η ατμομηχανή της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου από την προσχώρησή της στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το 2001. Περίπου το ήμισυ της παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης πετρελαίου από το 2000 προέρχεται από την Κίνα, η οποία έχει τριπλασιάσει την κατανάλωσή της κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, σύμφωνα με εκτιμήσεις της BP.

Ωστόσο, ο ρόλος της Κίνας ως στυλοβάτη της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου, ακόμη και όταν η ανάπτυξή της επιβραδύνεται, συγκαλύπτει το γεγονός ότι το πετρέλαιο δεν είναι αναμφισβήτητα το πιο σημαντικό μέρος του ενεργειακού μείγματος της Κίνας και ότι η εξάρτησή του συρρικνώνεται ραγδαία καθώς αυξάνεται η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Ο Michal Meidan, επικεφαλής της έρευνας για την Κίνα στο Ινστιτούτο Ενεργειακών Μελετών της Οξφόρδης, λέει ότι το πετρέλαιο αντιπροσωπεύει μόνο το 19% του ενεργειακού μείγματος της χώρας. "Από την άποψη του ενεργειακού συστήματος, η Κίνα είναι πιθανότατα αυτάρκης για το 85% των ενεργειακών της αναγκών", δήλωσε.
Με την ηλεκτροδότηση του στόλου των οχημάτων "μειώνουν σταδιακά την εξάρτηση από τη βενζίνη και το εισαγόμενο πετρέλαιο. Εκεί μπαίνουν ο άνθρακας και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας", πρόσθεσε ο Μεϊντάν.

 

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη στατιστική επισκόπηση της BP για την παγκόσμια ενέργεια, ο άνθρακας αντιπροσωπεύει το 56% του ενεργειακού εφοδιασμού στην Κίνα, έναντι του παγκόσμιου μέσου όρου και του μέσου όρου του ΟΟΣΑ που είναι 27% και 28% αντίστοιχα.
Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αντιπροσωπεύουν μόνο το 26% του ενεργειακού εφοδιασμού στην Κίνα. Η ανανεώσιμη ενέργεια αντιπροσωπεύει το υπόλοιπο.

Καθώς η ενέργεια για τα αυτοκίνητα της Κίνας προέρχεται όλο και περισσότερο από το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, η εξάρτησή της από τον εγχώριο άνθρακα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αυξάνεται - μειώνοντας την εξάρτησή της από άλλες χώρες.

Εκεί που άλλες χώρες του ΟΟΣΑ έχουν στραφεί από τον άνθρακα σε καθαρότερα ορυκτά καύσιμα, όπως το φυσικό αέριο, η Κίνα έχει επικεντρωθεί στο άλμα από τον άνθρακα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μια ενδιάμεση μετάβαση στο φυσικό αέριο θα αύξανε την εξάρτηση από την παγκόσμια αγορά ενέργειας.
"Η μεγάλη ιστορία ενεργειακής ανεξαρτησίας της Κίνας στο μέλλον είναι αυτό το βασικό στρώμα [άνθρακα και άλλων ορυκτών καυσίμων], με ένα στρώμα στην κορυφή που θα οδηγείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και μπαταρίες", δήλωσε ο Lin Ye, ανώτερος αναλυτής της Rystad, μιας εταιρείας ερευνών.

Τι σημαίνει λιγότερο πετρέλαιο για τους κλιματικούς στόχους της Κίνας
Το 2012, η Κίνα άλλαξε το σύνταγμά της για να θέσει τη βιωσιμότητα στο επίκεντρο της χάραξης εθνικής πολιτικής. Τον Σεπτέμβριο του 2020, σε ομιλία του στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη, ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δεσμεύτηκε ότι η χώρα θα επιτύχει την κορύφωση των εκπομπών πριν από το 2030 και την ουδετερότητα του άνθρακα έως το 2060.

Οι στόχοι της Κίνας για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα υπολείπονται των άλλων χωρών του ΟΟΣΑ, οι περισσότερες από τις οποίες στοχεύουν σε μείωση των εκπομπών κατά 25 έως 30 τοις εκατό πριν από το 2030 και σε ουδετερότητα ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πριν από το 2050. Η Ινδία έχει θέσει τον στόχο της για ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα το 2070.
Ωστόσο, σε σχέση με το πλαίσιο, είναι φιλόδοξοι- ενώ η οικονομία της Κίνας είναι μεγάλη, είναι επίσης σχετικά φτωχή σε κατά κεφαλήν βάση. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Κίνας είναι λιγότερο από το ένα τέταρτο του ΑΕΠ των ΗΠΑ.

 

Αυτό σημαίνει ότι η Κίνα πρέπει να εξισορροπήσει τα προγράμματα ανάπτυξης έντασης πόρων με τις πρωτοβουλίες μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕ από το 2020, οι ετήσιες κατά κεφαλήν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της Κίνας είναι μόνο το 60% του αντίστοιχου ποσοστού των ΗΠΑ.

Αν και η χώρα αναμένεται να επιτύχει τους στόχους της, η ένταση μεταξύ της πράσινης μετάβασης και της ενεργειακής ασφάλειας παραμένει πρόκληση.
"Η ενεργειακή ασφάλεια έχει γίνει προτεραιότητα για τη χώρα από πέρυσι, λόγω των γεωπολιτικών ζητημάτων", δήλωσε ο Evan Li, επικεφαλής της έρευνας για την ενεργειακή μετάβαση στην περιοχή Apac της HSBC.
Οι υψηλές τιμές ενέργειας και οι ελλείψεις εφοδιασμού έχουν "προφανώς προκαλέσει μεγάλη νευρικότητα", δήλωσε ο Li. "Έτσι, πρόσφατα είδαμε μια χαλάρωση στη χρήση άνθρακα και ορυκτών καυσίμων γενικά. Αυτό είναι ένα από τα πράγματα που μπορεί να επιβραδύνει την Κίνα".

Τα πετροχημικά αρχίζουν να οδηγούν την αγορά πετρελαίου της Κίνας
Καθώς η κορύφωση του πετρελαίου πλησιάζει, η αγορά πετρελαίου στην Κίνα και αλλού καθοδηγείται όλο και περισσότερο από τη ζήτηση για προϊόντα εκτός καυσίμων - κυρίως πετροχημικά προϊόντα. Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, τα πετροχημικά θα αντιπροσωπεύουν το 85% της πρόσθετης αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου πριν από το 2030.

Αυτό θα ωθήσει τα διυλιστήρια πετρελαίου στην Κίνα και αλλού, τα οποία παραδοσιακά καθοδηγούνται από την ανάγκη παραγωγής καυσίμων μεταφορών, να επενδύσουν σημαντικά για την αναμόρφωση της δυναμικότητάς τους.

"Δεν μπορείτε πλέον να εξετάζετε τη μακροοικονομική εικόνα, πρέπει να αρχίσετε να σκέφτεστε τα μεμονωμένα προϊόντα", δήλωσε ο Mukesh Sahdev, επικεφαλής του τμήματος εμπορίας πετρελαίου της Rystad Energy. "Για τα διυλιστήρια, δεν πρόκειται να είναι οι συνήθεις επιχειρηματικές δραστηριότητες".

Η Κίνα, η οποία είναι ήδη ο μεγαλύτερος παραγωγός πετροχημικών στον κόσμο, πρόκειται να διευρύνει το προβάδισμά της. Σύμφωνα με στοιχεία της JPMorgan, η Κίνα έχει προσθέσει 22,2 εκατ. τόνους ετησίως παραγωγής αιθυλενίου από το 2017 και πρόκειται να προσθέσει άλλους 15,1 εκατ. τόνους ετησίως πριν από το τέλος του 2025.

 

"Η μετάβαση που έχει ήδη συμβεί στην Κίνα συμβαίνει ολοένα και περισσότερο και αλλού στον κόσμο", δήλωσε ο Parsley Ong, επικεφαλής του τομέα ενέργειας στην Ασία της JPMorgan. "Η νέα παραγωγική ικανότητα σε όλο τον κόσμο προσανατολίζεται όλο και περισσότερο προς τα χημικά προϊόντα".
Και επειδή η νέα δυναμικότητα περιλαμβάνει τεχνολογία που επιτρέπει την παραγωγή χημικών πρώτων υλών απευθείας από αργό και μαζούτ, η Κίνα θα μπορέσει να μειώσει την εξάρτησή της από τις εισαγωγές πετροχημικών - και να αυξήσει την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού της παραγωγής της.

Η σύναψη συμφωνιών για τον νέο κόσμο του πετρελαίου αυξάνεται
Η ζήτηση στην Κίνα για πετροχημική εμπειρία και τεχνολογία έχει ωθήσει σε έναν καταιγισμό συμφωνιών με υπερπόντιες εταιρείες. Οι εισερχόμενες επενδύσεις στα πετροχημικά από τις αρχές του 2022 έχουν ξεπεράσει τα 5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της Dealogic.

Τον περασμένο μήνα η Sinopec υπέγραψε κοινοπραξία με την Ineos του Ηνωμένου Βασιλείου για ένα έργο παραγωγής αιθυλενίου στο Tianjin. Και τον Ιούλιο η Saudi Aramco, αγόρασε το 10% της Rongsheng Petrochemical με έδρα τη Zhejiang, ιδιοκτήτρια του 51% της Zhejiang Petrochemical, έναντι 24,6 δισ. ρουβλίων (3,4 δισ. δολάρια).

Αυτή είναι η τελευταία από μια σειρά σαουδαραβικών-κινεζικών πετροχημικών συμφωνιών κατά το περασμένο έτος, κατά τις οποίες η Aramco χορήγησε χρηματοδότηση και πετροχημική τεχνογνωσία σε κινεζικά διυλιστήρια με αντάλλαγμα μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις για την αγορά πετρελαίου.
Οι κρατικές εταιρείες της Κίνας μετασχηματίζονται επίσης, αυξάνοντας τις κεφαλαιουχικές δαπάνες σε αυτό που οι αναλυτές δήλωσαν ότι αντανακλά μια προσπάθεια να ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή πετρελαίου και να δημιουργηθεί έκθεση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ο προϋπολογισμός capex της Sinopec αυξήθηκε κατά 22% από 141,6 δισ. ρουβλίων το 2019 σε 172,5 δισ. ρουβλίων το 2022, δηλαδή κατά 22%. Ο προϋπολογισμός της China National Offshore Oil Corporation αυξήθηκε κατά 30% από 72 δισ. ρουβλίων σε 94 δισ. ρουβλίων την ίδια περίοδο.

"Η PetroChina κινείται προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η Cnooc χρησιμοποιεί ό,τι γνωρίζει για τις υπεράκτιες περιοχές για να παράγει αιολική ενέργεια", δήλωσε ο Meidan. "Η Sinopec, λόγω της μεγάλης παρουσίας της στο λιανικό εμπόριο, προσπαθεί να κινηθεί στο υδρογόνο και στα οχήματα με κυψέλες καυσίμου . . . Αυτά τα πράγματα συμπληρώνουν αυτό που ήδη κάνουν".

Ο τρόπος σκέψης της Κίνας σχετικά με την ασφάλεια εφοδιασμού έχει αναπτυχθεί με το ενεργειακό της μείγμα και την εμπειρία της στην αγορά πετρελαίου, δήλωσε ο Meidan - δίνοντας στο Πεκίνο μεγαλύτερη εμπιστοσύνη ότι ο εφοδιασμός της με θαλάσσιο αργό είναι ανθεκτικός στους κλυδωνισμούς της αγοράς και στους γεωπολιτικούς κινδύνους. Είναι πιο αισιόδοξοι, και νομίζω ότι υπάρχει μεγαλύτερη αναγνώριση ότι η εξάρτηση από τη Μέση Ανατολή σημαίνει επίσης αλληλεξάρτηση", είπε. "Η Κίνα τους χρειάζεται, αλλά και οι μεγάλοι προμηθευτές χρειάζονται επίσης την Κίνα".