«Ισορροπημένη» χαρακτήρισε την πρόταση για το νέο πλαίσιο ρύπων Euro 7 για τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης ο Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας, που παρουσιάστηκε σήμερα, Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας της Ε.Ε., που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες. Στο Συμβούλιο, όπου, συζητήθηκαν θέματα που αφορούν την αγορά και τη βιομηχανία, συμμετείχε και ο κ. Σκρέκας

Οι βασικότερες θέσεις της Ελλάδας στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας:

- Ο κ. Σκρέκας, αναφέρθηκε στην επιτακτική ανάγκη προσαρμογής της ενιαίας αγοράς στις μελλοντικές προκλήσεις, τονίζοντας ότι «η ενιαία αγορά πρέπει να γίνει ανθεκτική σε περιόδους κρίσης αλλά και σε περιόδους σκληρού παγκόσμιου ανταγωνισμού. Πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας σημαντικούς παράγοντες, όπως το ενεργειακό κόστος, ώστε να  διαφυλαχθεί η παραγωγική βάση της Ε.Ε. και, παράλληλα, να ενισχυθεί η στρατηγική της αυτονομία. Σε στενή συνεργασία με όλα τα κράτη μέλη, στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό, που λαμβάνει υπ’ όψιν του τις αβεβαιότητες που φέρνουν οι κλιματικές και οι δημογραφικές αλλαγές». 

- Ο Υπουργός Ανάπτυξης στήριξε την πρόταση για τον εκσυγχρονισμό του ισχύοντος συστήματος προστασίας σχεδίων και υποδειγμάτων των βιομηχανικών προϊόντων, αναφέροντας πως «μόνο με αυτό τον τρόπο οι σχεδιαστές και οι επιχειρήσεις – ειδικά οι μικρομεσαίες - θα έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, δημιουργώντας ένα πιο ελκυστικό προϊόν που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις». 

- Ο κ. Σκρέκας αναγνώρισε πως η πρόταση EURO 7 είναι ισορροπημένη και η εφαρμογή της έχει ιδιαίτερη σημασία τόσο για την αγορά όσο και για την επίτευξη των κλιματικών στόχων στον τομέα των μεταφορών: «Το μέλλον των μεταφορών είναι η ηλεκτροκίνηση και τα εναλλακτική καύσιμα. Το πρότυπο EURO 7 είναι καθοριστικό για την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας, προς ένα βιώσιμο σύστημα μεταφορών. Όμως, αυτό που πρέπει να διασφαλίσουμε είναι ορθολογικές τιμές για τους καταναλωτές και κίνητρα για την ανανέωση των εμπορικών στόλων».

- Ο Υπουργός Ανάπτυξης χαιρέτισε την προκαταρκτική συμφωνία σχετικά με την Οδηγία «Ενδυνάμωση των καταναλωτών για την πράσινη μετάβαση», υπογραμμίζοντας πως «κάνουμε ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την ευθυγράμμιση της πολιτικής προστασίας των καταναλωτών με τους νέους κλιματικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Δίνουμε στους καταναλωτές τη δυνατότητα να κάνουν καλά ενημερωμένες και περιβαλλοντικά υπεύθυνες αγορές προϊόντων ενώ, παράλληλα, προωθείται ένα νέο δικαίωμα: οι καταναλωτές να πληροφορούνται για τη διάρκεια ζωής και τη δυνατότητα επισκευής των προϊόντων που αγοράζουν».

Euro 7: Οι Υπουργοί Μεταφορών Συμφώνησαν με τη Συβιβαστική Πρόταση της Ισπανίας

Αναφορικά με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν σε μεγάλο βαθμό με τη συμβιβαστική πρόταση της Ισπανίας για θέσπιση χαμηλότερων ορίων εκπομπών ρύπων Euro 7.

Η πρόταση αποτελεί «αποδυναμωμένη» εκδοχή της αρχικής πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αυστηροποίηση των ορίων εκπομπών για ρύπους εκτός του CO2, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα και το οξείδιο του αζώτου από τα φρένα και τα ελαστικά.

Οκτώ χώρες της ΕΕ – μεταξύ των οποίων η Γαλλία και η Ιταλία – έχουν αντιταχθεί σε αυστηρότερους κανόνες, υποστηρίζοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται ήδη υπό πίεση για να ανταποκριθούν στη σχεδιαζόμενη  απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες το 2035 για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούν ότι το Euro 7 – που θα τεθεί σε ισχύ από το 2025 – είναι πολύ δαπανηρό και τα περιβαλλοντικά οφέλη θα είναι αμελητέα.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Renault, Luca de Meo, το Euro 7 θα αποσπάσει την αυτοκινητοβιομηχανία από το να γίνει πλήρως ηλεκτρική και θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σε κινητήρες εσωτερικής καύσης που δεν έχουν μέλλον.

Αλλά και ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι οι προτάσεις θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές για τα μικρότερα οχήματα, περιορίζοντας την ελευθερία μετακίνησης για τα φτωχότερα νοικοκυριά.

Η τελική πρόταση θα συζητηθεί με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Επιτροπή.