Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΙΕΑ κλιμακώνεται σε επίπεδα ρεκόρ, ενισχυμένη από τα έντονα καλοκαιρινά αεροπορικά ταξίδια, την αυξημένη χρήση πετρελαίου στην ηλεκτροπαραγωγή και την έντονη κινεζική πετροχημική δραστηριότητα

Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,2 εκατ. βαρ./ημ.,  στα 102,2 εκατ. βαρ./ημ., το 2023, με την Κίνα να αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 70% της αύξησης. Με την ανάκαμψη μετά την πανδημία να εξαντλείται, και καθώς οι ισχνές οικονομικές συνθήκες, τα αυστηρότερα πρότυπα αποδοτικότητας και τα νέα ηλεκτρικά οχήματα επιβαρύνουν τη χρήση, η ανάπτυξη προβλέπεται να επιβραδυνθεί στο 1 εκατ. βαρ./ημ., το 2024.

Η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου υποχώρησε κατά 910 χιλ. βαρ./ημ. στα 100,9 εκατ. βαρ./ημ., τον Ιούλιο. Η απότομη μείωση της παραγωγής της Σαουδικής Αραβίας τον Ιούλιο είδε την παραγωγή από τον ΟΠΕΚ+ να μειώνεται κατά 1,2 εκατ. βαρ./ημ., στα 50,7 εκατ. βαρ./ημ.. ενώ οι ποσότητες εκτός ΟΠΕΚ+ αυξήθηκαν κατά 310 χιλ. βαρ./ημ. στα 50,2εκατ. βαρ./ημ. Η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,5 εκατ. βαρ./ημ., σε επίπεδο ρεκόρ 101,5 εκατ. βαρ./ημ., το 2023, με τις ΗΠΑ να οδηγούν την αύξηση της παραγωγής εκτός ΟΠΕΚ+ κατά 1,9 εκατ. βαρ./ημ. Το επόμενο έτος, η προσφορά εκτός ΟΠΕΚ+ θα κυριαρχήσει επίσης στην αύξηση της παγκόσμιας προσφοράς, με αύξηση 1,3 εκατ. βαρ./ημ., ενώ ο ΟΠΕΚ+ θα μπορούσε να προσθέσει μόλις 160 χιλ. βαρ./ημ.

Οι διεκπεραιώσεις διυλιστηρίων αναμένεται να φθάσουν σε θερινό μέγιστο 83,9 εκατ. βαρ./ημ., τον Αύγουστο, αυξημένες κατά 2,4 εκατ. βαρ./ημ., από τον Μάιο και κατά 2,6 εκατ. βαρ./ημ., υψηλότερα από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Η αύξηση της παραγωγής διυλισμένων προϊόντων δεν κατάφερε να αμβλύνει τη στενότητα της αγοράς προϊόντων, ωθώντας τις ρωγμές στη βενζίνη και τα μεσαία αποστάγματα κοντά σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ. Οι πωλήσεις του μαζούτ με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο παρείχαν περαιτέρω στήριξη στα περιθώρια κέρδους, τα οποία τον Ιούλιο ωθήθηκαν πάνω από τα επίπεδα του 2022.

Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου παρέμειναν σταθερές σε περίπου 7,3 εκατ. βαρ./ημ., τον Ιούλιο, καθώς η μείωση των φορτώσεων αργού πετρελαίου κατά 200 χιλ. βαρ/ημ., αντισταθμίστηκε από τις υψηλότερες ροές προϊόντων. Οι εξαγωγές αργού προς την Κίνα και την Ινδία υποχώρησαν σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά αντιπροσώπευαν το 80% των ρωσικών αποστολών. Οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, σε συνδυασμό με τη μείωση των εκπτώσεων για τις ρωσικές ποιότητες, ώθησαν τα εκτιμώμενα έσοδα από τις εξαγωγές να αυξηθούν κατά 2,5 δισ. δολάρια σε 15,3 δισ. δολάρια, 4,1 δισ. δολάρια κάτω από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους.

Τα παγκόσμια παρατηρούμενα αποθέματα πετρελαίου μειώθηκαν κατά 17,3 εκατ. βαρέλια τον Ιούνιο, με επικεφαλής τον ΟΟΣΑ. Τα αποθέματα εκτός ΟΟΣΑ και το πετρέλαιο στο νερό παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητα. Τα βιομηχανικά αποθέματα του ΟΟΣΑ μειώθηκαν κατά 14,7 εκατ. βαρέλια σύμφωνα με την εποχική τάση, σε 2,787 εκατ. βαρέλια. Τα βιομηχανικά αποθέματα ήταν 115,4 εκατ. βαρέλια κάτω από τον μέσο όρο πενταετίας, με τα αποθέματα προϊόντων να είναι ιδιαίτερα σφιχτά. Τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν ότι τα παγκόσμια αποθέματα μειώθηκαν περαιτέρω τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του ICE Brent σημείωσαν άνοδο κατά 11 δολ./βαρ., στα 86 δολ/βαρ., τον Ιούλιο, καθώς το μακροοικονομικό κλίμα βελτιώθηκε αισθητά με την υποχώρηση του πληθωρισμού.

Η σύσφιξη των φυσικών ισοζυγίων μετά τις περικοπές της παραγωγής της Σαουδικής Αραβίας και τα χαμηλότερα ρωσικά φορτία προσέδωσαν πρόσθετη δυναμική στην ανάκαμψη των τιμών, ωθώντας τις προθεσμιακές καμπύλες του αργού βαθύτερα σε backwardation. Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, το Brent διαπραγματευόταν γύρω στα 87 δολάρια/βαρέλι, κοντά στα υψηλά του 2023.

Οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου κινήθηκαν σταθερά υψηλότερα κατά τη διάρκεια του Ιουλίου και στις αρχές Αυγούστου, αντανακλώντας μια σύσφιξη της αγοράς που προβλεπόταν από καιρό από την παρούσα Έκθεση. Η εμβάθυνση των περικοπών της προσφοράς του ΟΠΕΚ+ συγκρούστηκε με τη βελτίωση του μακροοικονομικού κλίματος και το ιστορικά υψηλό επίπεδο της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου. Το Dated της Βόρειας Θάλασσας αυξήθηκε κατά 10 δολάρια/βαρέλι κατά τη διάρκεια του μήνα σε περίπου 85 δολάρια/βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο. Με τις περικοπές παραγωγής να πλήττουν σκληρά την αγορά του βαρέος αργού, το αργό του Ντουμπάι διαπραγματεύεται σε σπάνιο premium έναντι του Brent, ενώ η τιμή του αργού Urals έχει παραβιάσει το ανώτατο όριο τιμών που έθεσε η ηγεσία των G7, καθιστώντας πλέον όλες τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου μη επιλέξιμες για τις θαλάσσιες υπηρεσίες των G7 και της ΕΕ.

Τον Ιούλιο, η προσφορά πετρελαίου από τη συμμαχία ΟΠΕΚ+ μειώθηκε κατά 1,2 εκατ. βαρ/ημ., σε χαμηλό σχεδόν διετίας, καθώς τέθηκε σε ισχύ η εθελοντική μείωση από τη Σαουδική Αραβία. Στα 50,7 εκατ. βαρ/ημ., η παραγωγή του μπλοκ μειώθηκε περισσότερο από 2 εκατ. βαρ/ημ., από την αρχή του έτους. Κατά την ίδια περίοδο, οι παραγωγοί εκτός του ομίλου αύξησαν την παραγωγή κατά 1,6 mb/d στα 50,2 mb/d, αλλά για το υπόλοιπο του έτους αναμένονται περιορισμένα κέρδη εκτός του ΟΠΕΚ+. Οι ΗΠΑ, η Βραζιλία και η Γουιάνα ηγούνται της επέκτασης, με τις εξαγωγές από την τριάδα να αυξάνονται κατά περίπου 15% σε ετήσια βάση σε περισσότερα από 9 εκατ. βαρ/ημ., τον Ιούλιο, ενισχύοντας τη διαθεσιμότητα των ελαφρών γλυκών ποιοτήτων στη λεκάνη του Ατλαντικού.

Οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 80% της παγκόσμιας αύξησης της προσφοράς το 2023, ή 1,2 εκατ. βαρ/ημ., από το σύνολο των 1,5 εκατ. βαρ/ημ. Το επόμενο έτος, το μερίδιο αυτό θα υποχωρήσει, καθώς η δραστηριότητα στις σχιστολιθικές περιοχές επιβραδύνεται.

Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου έφτασε στο ρεκόρ των 103 εκατ. βαρ/ημ., τον Ιούνιο και τον Αύγουστο θα μπορούσε να σημειωθεί άλλη μια κορύφωση. Μετά από μήνες ανιαρών μετρήσεων, η ζήτηση του ΟΟΣΑ αναθεωρήθηκε προς τα πάνω για τον Μάιο και τον Ιούνιο, με τη συνολική κατανάλωση να επιστρέφει σε αύξηση το 2ο τρίμηνο του 23 μετά από δύο τρίμηνα συρρίκνωσης. Η κινεζική ζήτηση ήταν επίσης ισχυρότερη του αναμενόμενου, φθάνοντας σε νέα υψηλά επίπεδα παρά τις επίμονες ανησυχίες για την υγεία της οικονομίας. Για το έτος, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου φαίνεται ότι θα επεκταθεί κατά 2,2 εκατ. βαρ/ημ., στα 102,2 εκατ. βαρ/ημ., το υψηλότερο ετήσιο επίπεδο που έχει επιτευχθεί ποτέ. Καθώς η ανάκαμψη μετά την πανδημία έχει σε μεγάλο βαθμό ολοκληρώσει τον κύκλο της και καθώς η ενεργειακή μετάβαση επιταχύνεται, η αύξηση θα επιβραδυνθεί στο 1 εκατ. βαρ/ημ., το 2024.

Τα διυλιστήρια αγωνίζονται να συμβαδίσουν με την αύξηση της ζήτησης, καθώς η στροφή σε νέες πρώτες ύλες, οι διακοπές λειτουργίας και οι υψηλές θερμοκρασίες έχουν αναγκάσει πολλές επιχειρήσεις να λειτουργούν με μειωμένους ρυθμούς. Οι σφιχτές αγορές βενζίνης και ντίζελ έχουν ωθήσει τα περιθώρια κέρδους σε υψηλά έξι μηνών. Ενώ η νάφθα παραμένει υπό πίεση, λόγω του ανταγωνισμού από το φθηνό υγραέριο και την αδύναμη πετροχημική δραστηριότητα εκτός Κίνας, το μαζούτ υψηλής περιεκτικότητας σε θείο έχει περιοριστεί σημαντικά, καθώς τα διυλιστήρια αντικαθιστούν το χαμένο αργό του OPEC+ με ελαφρύτερες και καλύτερες ποιότητες. Το μαζούτ υψηλού θείου στο Ρότερνταμ αυξήθηκε πάνω από το North Sea Dated για πρώτη φορά έπειτα από 28 χρόνια.

Ως αποτέλεσμα, τα αποθέματα αργού και προϊόντων έχουν μειωθεί απότομα. Τον Ιούλιο, τα παρατηρούμενα αποθέματα πετρελαίου μειώθηκαν για τρίτο συνεχή μήνα, με τα αποθέματα της βιομηχανίας του ΟΟΣΑ να είναι πάνω από 100 mb κάτω από τον μέσο όρο πενταετίας. Οι ισορροπίες της αγοράς αναμένεται να περιοριστούν περαιτέρω μέχρι το φθινόπωρο, καθώς η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία παρατείνουν τις περικοπές της προσφοράς τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο. Ένα σημαντικό ''μαξιλάρι'' πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας του ΟΠΕΚ+, ύψους 5,7 εκατ. βαρ/ημ., σημαίνει ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο για τη συμμαχία να αυξήσει την παραγωγή αργότερα μέσα στο έτος. Οι πρόσθετες προμήθειες βαρέος αργού θα επέτρεπαν στα διυλιστήρια να ενισχύσουν τη δραστηριότητα και θα βοηθούσαν στην άμβλυνση των εντάσεων στην αγορά προϊόντων. Ωστόσο, εάν διατηρηθούν οι τρέχοντες στόχοι του μπλοκ, τα αποθέματα πετρελαίου θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 2,2 εκατ. βαρ/ημ., το 3ο τρίμηνο του '23 και κατά 1,2 εκατ. βαρ/ημ., το τέταρτο τρίμηνο, με κίνδυνο να οδηγηθούν οι τιμές ακόμη υψηλότερα.

Ν.Παλ.