Μελέτη T&E: Σε Υψηλό Τριών Ετών, οι Εκπομπές CO2 από Πλοία στην Ευρώπη

Μελέτη T&E: Σε Υψηλό Τριών Ετών,  οι Εκπομπές  CO2 από Πλοία στην Ευρώπη
energia.gr
Παρ, 14 Ιουλίου 2023 - 11:32

Οι επιβλαβείς εκπομπές των πλοίων που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη αυξήθηκαν σε υψηλό τριών ετών, καθώς ο κλάδος πλησιάζει τα προ πανδημίας επίπεδα, αναφέρει η ΜΚΟ Transport & Environment (T&E). Πραγματοποιώντας μια ανάλυση και επανεξέταση των δεδομένων που δημοσιεύθηκαν στο πλαίσιο της απαίτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παρακολούθηση, υποβολή εκθέσεων και επαλήθευση, η T&E υποστηρίζει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία συνεχίζει να πλησιάζει στο σημείο χωρίς επιστροφή στις προσπάθειες να σταματήσει η υπερθέρμανση του πλανήτη. 

Η περιβαλλοντική ομάδα χρησιμοποίησε τα δεδομένα του 2022 που δημοσιεύτηκαν στις αρχές Ιουλίου από την παρακολούθηση των πλοίων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επιδίωξαν να προσαρμόσουν τα ιστορικά δεδομένα ώστε να αντικατοπτρίζουν την αλλαγή στο γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής όταν το Ηνωμένο Βασίλειο αποχώρησε από την ΕΕ και την υποβολή εκθέσεων το 2021. Οι εκπομπές έδειξαν ότι αυξήθηκαν τα τελευταία δύο χρόνια από το χαμηλό του 2020 κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Οι συνολικές εκπομπές αυξήθηκαν κατά περίπου 3% το 2022 σε σχέση με το προηγούμενο έτος και είναι αυξημένες κατά σχεδόν 9% από το χαμηλό σημείο του 2020. Παρά τις αυξήσεις των δύο τελευταίων ετών, οι μετρήσεις των εκπομπών σε μετρικούς τόνους CO2 είναι μειωμένες τόσο από τα επίπεδα του 2018 όσο και από τα επίπεδα του 2019. Παρά την αύξηση που σημειώθηκε πέρυσι, τα επίπεδα εξακολουθούν να είναι μειωμένα πάνω από 4% από το μέγιστο επίπεδο του 2019.

"Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα τριών ετών. Οι ναυτιλιακοί γίγαντες της Ευρώπης είναι μαζί με τα εργοστάσια άνθρακα και τις αεροπορικές εταιρείες οι μεγαλύτεροι ρυπαντές της ηπείρου", δήλωσε ο Jacob Armstrong, διευθυντής ναυτιλίας στην T&E. "Χωρίς αυστηρότερους κανονισμούς, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα συνεχίσουν να αποφεύγουν τις επενδύσεις στην αποδοτικότητα και τα πράσινα καύσιμα".

Αναλύοντας τους σχεδόν 130 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2 που καταγράφηκαν το 2022, η T&E αναφέρει ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιπροσώπευαν το μεγαλύτερο μέρος ή σχεδόν το 30% των συνολικών εκπομπών στην Ευρώπη. Τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και τα δεξαμενόπλοια ήταν μακράν δεύτερα και τρίτα, το καθένα με περίπου 15% των εκπομπών.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εκπομπών προήλθαν από τις μεταφορές υγροποιημένου φυσικού αερίου! Οι εκπομπές των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξήθηκαν κατά 58% σύμφωνα με την ανάλυση της T&E. Αυτό βέβαια συνέβη καθώς η Ευρώπης προσπάθησε να αυξήσει τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και παράλληλα αύξησε τις θαλάσσιες εισαγωγές για την κάλυψη των αναγκών της σε φυσικό αέριο. Ομοίως, οι εκπομπές των κρουαζιερόπλοιων ήταν σχεδόν διπλάσιες το 2022 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς ο κλάδος συνέχισε να ξεπερνά τις προηγούμενες διαταραχές στα διεθνή ταξίδια λόγω της πανδημίας.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες είναι επίσης αυτές που η T&E αναφέρει ως τους μεγαλύτερους ρυπαντές. Η MSC, υποστηρίζουν, είναι σήμερα ο 11ος μεγαλύτερος ρυπαντής της Ευρώπης και ο μεγαλύτερος στη ναυτιλιακή βιομηχανία με 10 εκατομμύρια τόνους εκπομπών το 2022. Την MSC ακολούθησαν στην ανάλυση της T&E οι CMA CGM, Maersk, COSCO και Hapag-Lloyd στον κατάλογο των ναυτιλιακών εκπομπών.

 

N. Παλ.