Ήταν μια ιδιαίτερα κατατοπιστική συνάντηση η χθεσινή, μεταξύ της διοίκησης του ΔΕΣΦΑ και των δημοσιογράφων, στα γραφεία της εταιρείας. Η Διευθύνουσα Σύμβουλος, Μαρία Ρίτα Γκάλι, επικεφαλής της ανώτατης διευθυντικής ομάδας στελεχών της εταιρείας έδωσε το πλήρες στίγμα των ενεργειών και των εξελίξεων στον ΔΕΣΦΑ κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Μίλησε ακόμη για την ανάγκη ενίσχυσης της δυναμικότητας του συστήματος προκειμένου, όπως είπε, να διευκολυνθεί η πρόσβαση σε αυτό, των χρηστών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η μειωμένη κατά 21,74%, σε σχέση με πέρυσι κατανάλωση φυσικού αερίου στη χώρα μας για την περίοδο Ιανουάριος-Ιούνιος 2023, 

η ασφάλεια εφοδιασμού και η μεγιστοποίηση της χρήσης των υφιστάμενων υποδομών αερίου σε συνδυασμό με την ενίσχυση της διαθεσιμότητας του καυσίμου και της αποθήκευσής του κυριάρχησαν στην χθεσινή ενημέρωση. Πολύ σημαντική ήταν η τοποθέτηση των στελεχών του ΔΕΣΦΑ ότι οι ταρίφες πρόκειται να μειωθούν κατά τα επόμενα χρόνια λόγω διεθνοποίησης του συστήματος, αν και τόνισαν πως δεν είναι ακόμη σε θέση να συγκεκριμενοποιήσουν το ύψος τους με εξαίρεση το επόμνο έτος.

Παράλληλα τα στελέχη της εταιρείας υποστήριξαν πως η αλλαγή του τρόπου χρέωσης της χρήσης του συστήματος έχει απλουστευθεί και χαρακτηρίζεται από μεγάλη διαφάνεια. Ειδικότερα, η χρήση ως Σημείο Εξόδου ενός Σημείου Εισόδου που είναι επίσης σημείο διασύνδεσης και αντιστρόφως, χρεώνεται με τους συντελεστές της αντίστοιχης εισόδου.

Επισημάνθηκε ακόμη ότι το μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) του ΔΕΣΦΑ παραμένει σταθερό στο 7,85% για την προσεχή τετραετία. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κα Γκάλι διέψευσε, σε αυτό το σημείο τους ισχυρισμούς μερίδας του Τύπου ότι υπήρξε έντονη διαφωνία με την ΡΑΑΕΥ, καθώς οι αρχικές ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες στην αγορά, αναφέρονταν σε απαίτηση του Διαχειριστή για διαμόρφωση του WACC στο 9,14% κατά την ίδια χρονική περίοδο: «Ουδέποτε υπήρξε αντιπαράθεση με τον Ρυθμιστή για το θέμα. Ο ΔΕΣΦΑ δεν καθορίζει ούτε προτείνει τα μεγέθη, παρά διαθέτει τα απαραίτητα στοιχεία στην Αρχή. Το μόνο πεδίο διαπραγμάτευσης με την ΡΑΑΕΥ είναι το WACC», είπε χαρακτηριστικά.    

Στη συνάντηση έγινε λόγος και για το FSRU της "Διώρυγα Gas", με την Διευθύνουσα Σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ να υποστηρίζει ότι είναι η Motor Oil που πρέπει να λάβει την τελική επενδυτική απόφαση για το project προκειμένου να κατασκευαστεί ο αγωγός Πάτημα-Λιβαδειά, συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ, που ζητά. Η κα Γκάλι εξήγησε ότι ο λόγος για τον οποίο το έργο δεν μπορεί να κατασκευαστεί πριν από το 2027 είναι ότι εντάχθηκε στα σχέδια του ΔΕΣΦΑ αποκλειστικά για να εξυπηρετήσει τους στόχους της "Διώρυγα Gas" να εξάγει φυσικό αέριο. «Το 2022 ξεκινήσαμε να μελετάμε το σχέδιο και όπως όλοι οι αγωγοί, χρειάζεται 5-6 χρόνια από τη μελέτη μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής και γι’ αυτό τοποθετείται η ολοκλήρωσή του το 2027. Χαιρόμαστε να αναπτύξουμε αυτό το έργο, γιατί σημαίνει περισσότερη δραστηριότητα για μας και θέλουμε το συντομότερο να λειτουργήσει για να ξεκινήσει να έχει έσοδα. Όμως ο  Ρυθμιστής είναι που αποφάσισε ότι δε  χρειάζεται αυτό το έργο αν δε γίνει πρώτα το FSRU της Διώρυγα GAS, και δεν θέλει να επενδύσουμε σε ένα έργο 150 εκ. ευρώ που θα το πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές, αν αυτό δεν είναι σίγουρο ότι θα λειτουργήσει» είπε χαρακτηριστικά.

Το energia.gr επιχείρησε να στρέψει τη συζήτηση σε ένα κομβικό ζήτημα για το μέλλον των επενδύσεων στον τομέα του φυσικού αερίου στη χώρα μας: Στο γεγονός ότι το επικαιροποιημένο ΕΣΕΚ προβλέπει μειωμένη συμετοχή του καυσίμου στο ενεργειακό ισοζύγιο, για το 2030 και επομένως, τίθεται, για το portal, ζήτημα εκπλήρωσης των αναπτυξιακών στόχων του ΔΕΣΦΑ.

Τόσο η Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας όσο και ο κ. Μιχάλης Θωμαδάκης, Διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, υποστήριξαν πως πράγματι, οι μικρότερες ποσότητες φυσικού αερίου αποτελεί στοιχείο για προβληματισμό: «Δουλεύουμε έντονα και ερευνούμε επισταμένα για να σχεδιάσουμε το μέλλον με βάση τις μειωμένες ποσότητες του καυσίμου», είπε ο κ. Θωμαδάκης, για να προσθέσει πως η εναλλακτική λύση στο πρόβλημα είναι η κατασκευή αγωγών που θα εξυπηρετούν τη μεταφορά και χρήση ανανεώσιμων αερίων. «Προσέχουμε οι επενδύσεις μας να συμβαδίζουν με τις καταναλώσεις μας», ανέφερε.

Από την πλευρά της η κα Γκάλι τόνισε ότι ο ΔΕΣΦΑ δεν εφησυχάζει λεπτό και υποστήριξε πως η ίδια και οι συνεργάτες της στην εταιρεία δεν ανησυχούν αλλά αισιοδοξούν: «Λαμβάνουμε ισχυρά μηνύματα από την Κυβέρνηση και τους Ρυθμιστές ότι θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν τη χρήση φυσικού αερίου στις επόμενες, κρίσιμες για την ευόδωση του στόχου της Πράσινης Μετάβασης, δεκαετίες», είπε χαρακτηριστικά.      

Μάλιστα, είναι χαρακτηριστική η αντίθεσή της στις προβλέψεις που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για μείωση της συμμετοχής του φυσικού αερίου κατά 50%, το 2030. «Το ΕΣΕΚ είναι ακόμη ένα προσχέδιο, πολύπλοκο, που είναι υπό συζήτηση και συμμετέχουμε κι εμείς στην αρμόδια επιτροπή. Εμείς πιστεύουμε αυτό που λέει η Ε.Ε. Ότι το φυσικό αέριο θα καλύπτει σημαντικό μέρος του μείγματος ενέργειας τις επόμενες δύο δεκαετίες», είχε πει χαρακτηριστικά η CEO του ΔΕΣΦΑ. 

Τέλος, έγινε μνεία στο ζήτημα της λεγόμενης κοινωνικοποίησης της Ρεβυθούσας, ήτοι το ύψος του ποσού που θα πρέπει να κατανεμηθεί στους χρήστες της υποδομής υγροποιημένου φυσικού αερίου καθώς, με τον ΔΕΣΦΑ να έχει αιτηθεί να μην μεταβληθεί από το υφιστάμενο επίπεδο του 50% και τον ACER, που έχει την ευθύνη της έγκρισης να φέρεται να εκφράζει αντιρρήσεις και να τάσσεται, γενικότερα κατά την «κοινωνικοποίησης», όπως άλλωστε και οι λοιποί επενδυτές τερματικών σταθμών LNG στη χώρα μας, δηλαδή οι Gastrade και Motor Oil οι οποίοι εκτιμούν ότι διακυβεύεται η η βιωσιμότητα των αντίστοιχων δικών τους έργων.