Η κινεζική κυβέρνηση - ο μεγαλύτερος πλοιοκτήτης στον κόσμο - εργάζεται για να εμποδίσει τις προσπάθειες ευθυγράμμισης της ναυτιλίας με τη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα, σύμφωνα με διπλωματικό σημείωμα που περιήλθε στην κατοχή των FT και του Reuters. Σε μια έκκληση που κυκλοφόρησε σε κράτη-μέλη αναπτυσσόμενων χωρών, το Πεκίνο περιέγραψε τον στόχο για μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους έως το 2050 ως "μη ρεαλιστικό όραμα" 

που προωθούν οι "ανεπτυγμένες χώρες". "Ένας υπερβολικά φιλόδοξος στόχος μείωσης των εκπομπών θα εμποδίσει σοβαρά τη βιώσιμη ανάπτυξη της διεθνούς ναυτιλίας, θα αυξήσει σημαντικά το κόστος της εφοδιαστικής αλυσίδας και θα εμποδίσει αρνητικά την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας", προειδοποίησε το υπόμνημα της Κίνας.

Αντ' αυτού, ζήτησε έναν λιγότερο φιλόδοξο στόχο: καθαρές μηδενικές εκπομπές γύρω στα μέσα του αιώνα. Το "καθαρό μηδέν" θα επέτρεπε τη συνέχιση των εκπομπών ορυκτών καυσίμων μετά το 2050, εφόσον αντισταθμίζονται αλλού, ενώ το αυστηρότερο πρότυπο "μηδενικών εκπομπών κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής" θα απαιτούσε καύσιμα με μηδενικό άνθρακα. Το "περί τα μέσα του αιώνα" θα ευθυγραμμιζόταν με την ευρύτερη δέσμευση της Κίνας για απαλλαγή από τον άνθρακα, η οποία υπόσχεται εθνική μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές το 2060, 10 χρόνια μετά τον στόχο της Συμφωνίας του Παρισιού.

Στο υπόμνημα, η Κίνα διατύπωσε επίσης αντιρρήσεις για τις προτάσεις σχετικά με την επιβολή εισφοράς επί του άνθρακα, την οποία οι περισσότεροι ειδικοί της βιομηχανίας και οι ερευνητές θεωρούν απαραίτητη προϋπόθεση για να καταστούν βιώσιμα τα καύσιμα με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μια εισφορά "θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών", σημείωσε το Πεκίνο. Το υπόμνημα συνεχίζει υποστηρίζοντας ότι η αύξηση του κόστους των θαλάσσιων μεταφορών είναι ο πραγματικός σκοπός της εισφοράς, η οποία είναι (όπως ισχυρίζεται η Κίνα) "ένας συγκαλυμμένος τρόπος από τις ανεπτυγμένες χώρες να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά". (Η Κίνα αρνείται ότι είναι ανεπτυγμένη χώρα, αν και έχει τη μεγαλύτερη καταναλωτική οικονομία στον κόσμο).

Ως ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας στον κόσμο βάσει χωρητικότητας, της China COSCO, και της μεγαλύτερης ναυπηγικής εταιρείας στον κόσμο, της CSSC, η κινεζική κυβέρνηση έχει μεγαλύτερο μερίδιο στη ναυτιλιακή βιομηχανία από οποιαδήποτε άλλη οντότητα, άτομο ή εταιρεία. Ωφελείται επίσης από τη μεγαλύτερη εξαγωγική οικονομία του κόσμου, η οποία θα ήταν λιγότερο ανταγωνιστική σε μακρινές αγορές, εάν μια εισφορά άνθρακα αύξανε το κόστος ναυτιλίας.

Σε συνέντευξη Τύπου τη Δευτέρα, ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Wang Wenbin δεν επιβεβαίωσε ούτε διέψευσε τη γνησιότητα του υπομνήματος.

"Η Κίνα εκτιμά ιδιαίτερα και υποστηρίζει ενεργά τις προσπάθειες του ΙΜΟ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Η Κίνα πιστεύει ότι κατά την εκτέλεση των σχετικών εργασιών, ο ΙΜΟ θα πρέπει να ακολουθεί την αρχή των κοινών αλλά διαφοροποιημένων ευθυνών, να λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές εθνικές συνθήκες, να λαμβάνει υπόψη τις νόμιμες ανησυχίες των αναπτυσσόμενων χωρών και να προωθεί τη διαμόρφωση μιας δίκαιης και πρακτικής στρατηγικής για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) και των σχετικών μέτρων για τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία", δήλωσε ο Wenbin.

Ν.Παλ.