Περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται μέσω θαλάσσης. Τα πλοία θεωρούνται πιο φιλικά προς το κλίμα από τις χερσαίες μεταφορές, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες για τη μείωση των εκπομπών

Τα μεγάλα πλοία στην ΕΕ πρόκειται τώρα να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 80% έως το 2050. Οι διαπραγματευτές των κρατών της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησαν σε αυτό.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει το Spiegel, για να το πετύχει αυτό, η ΕΕ βασίζεται σε ποσόστωση για συνθετικά καύσιμα. Από το 2034, το μερίδιό τους στη ναυτιλία θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 2%. "Ωστόσο, αυτό ισχύει μόνο εάν το μερίδιο των συνθετικών καυσίμων στη ναυτιλία είναι μικρότερο από 1% το 2030", ανέφερε η πρωτοβουλία E-Fuel Alliance. Η περιβαλλοντική οργάνωση «Transport & Environment» πιστεύει επίσης ότι μια τέτοια ποσόστωση είναι απαραίτητη προκειμένου να ξεκινήσει η παραγωγή των καυσίμων που είναι σχετικά φιλικά προς το κλίμα. Σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα, τα οποία μπορούν να τροφοδοτούνται ηλεκτρικά, τα πλοία και τα αεροπλάνα χρειάζονται ανανεώσιμη ενέργεια σε υγρή ή αέρια μορφή. Μια τέτοια ποσόστωση έχει ήδη αποφασιστεί για τα αεροσκάφη.
 
Η ποσόστωση θα μπορούσε επίσης να τηρηθεί με τεχνολογικά ουδέτερο τρόπο, μιλώντας επίσημα για «ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης». Αυτό θα μπορούσε επίσης να είναι πράσινο υδρογόνο ή ένα υποκατάστατο που παράγεται με αυτό για αμμωνία, μεθανόλη, αέριο μεθανίου ή ντίζελ. Μηχανές εσωτερικής καύσης καθώς και ηλεκτροκινητήρες με κυψέλες καυσίμου ή αεριοστρόβιλους θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως κινητήρες.

Τα συνθετικά καύσιμα έχουν ιδιότητες και χημεία παρόμοιες με τα συμβατικά καύσιμα – είναι ανθρακούχα και υγρά. Κατασκευάζονται από υδρογόνο και το αέριο του θερμοκηπίου CO2. Επειδή απορροφούν CO2 κατά την παραγωγή - από τις εγκαταστάσεις παραγωγής ή από τον αέρα - και το απελευθερώνουν ξανά κατά την καύση, θεωρούνται κλιματικά ουδέτερα εάν χρησιμοποιείται μόνο πράσινη ηλεκτρική ενέργεια στην παραγωγή.
 
Επί του παρόντος, τα συνθετικά καύσιμα συζητούνται επειδή το FDP τα θέτει ως προϋπόθεση για το τέλος των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που σχεδιάζονται στην ΕΕ από το 2035. Τα καύσιμα είναι αμφιλεγόμενα επειδή εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβά και θεωρούνται επίσης αναποτελεσματικά. Εάν πρόκειται τώρα να χρησιμοποιηθούν και στη ναυτιλία, αυτό θα αυξήσει περαιτέρω τη ζήτηση.