Και το 2023 αναμένεται να συνεχιστεί η πίεση στις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου, με τη ζήτηση να παραμένει σε γενικές γραμμές σταθερή, καθώς επικρατεί αβεβαιότητα αναφορικά με τη ζήτηση LNG από την Κίνας και η πιθανότητα περαιτέρω περικοπών της παροχής φυσικού αερίου από τη Ρωσία συνεχίζει να υφίσταται, όπως επισημαίνει η νέα έκθεση του ΙΕΑ για τη αγορά φυσικού αερίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 (Gas Market Report, Q1-2023), που δημοσιεύθηκε την Τρίτη

Όπως τονίζει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, παρ’ ότι εκτιμά ότι η κατανάλωση φυσικού αερίου έπεσε κατά 1,6% το 2022, οι αγορές φυσικού αερίου παγκοσμίως συνεχίζουν να πιέζονται. Έτσι, η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ευρώπη συρρικνώθηκε κατά 13% πέρυσι, που αποτελεί την πιο απότομη πτώση στην καταγεγραμμένη ιστορία, και η οποία οδήγησε σε άνευ προηγουμένου αυξήσεις τιμών, αναφέρει ο IEA.

Οι πολιτικές έκτακτης ανάγκης που προκάλεσαν η ενεργειακή κρίση καθώς και η μείωση των προμηθειών, η μειωμένη βιομηχανική παραγωγή και η χαμηλότερη καταναλωτική ζήτηση, μαζί με τις ηπιότερες χειμερινές καιρικές συνθήκες, οδήγησαν στη μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου.

Η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ασία μειώθηκε κατά 2% ως αποτέλεσμα των υψηλών τιμών LNG.

«Η κατανάλωση φυσικού αερίου της Κίνας μειώθηκε κατά 1% το 2022 ως αποτέλεσμα της χαμηλότερης ανάπτυξης της οικονομικής και ιδιαίτερα της βιομηχανικής δραστηριότητας, των περιορισμών που σχετίζονται με τον COVID και των υψηλών τιμών», ανέφερε ο IEA στην εν λόγω έκθεση.

Η κατανάλωση φυσικού αερίου στη Βόρεια Αμερική πέρυσι σημείωσε αύξηση κατά 4,4%. Η αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στις ΗΠΑ, καθώς και η αύξηση της κατανάλωσης στον Καναδά από παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας και βιομηχανικούς καταναλωτές, ανέβασαν την ζήτηση στη Βόρεια Αμερική.

Παράλληλα, το LNG έγινε πιο δυναμική πηγή τροφοδοσίας καθώς οι προμήθειες φυσικού αερίου με σωλήνες περιορίστηκαν λόγω των χαμηλότερων ρωσικών προμηθειών. Η αξία του παγκόσμιου εμπορίου LNG έφτασε στο ιστορικό υψηλό όλων των εποχών, καθώς διπλασιάστηκε, ανερχόμενο στα 450 δισεκατομμύρια δολάρια, παρά την αύξηση 6% του όγκου συναλλαγών σε σύγκριση με το 2021. Η Ευρώπη ήταν ο κύριος μοχλός πίσω από την αύξηση της ζήτησης LNG, με αύξηση 63% στα φορτία LNG που κατευθύνθηκαν προς τη Γηραιά Ήπειρο πέρυσι.

Ωστόσο, η Ιαπωνία παρέμεινε ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, παρά την πτώση κατά 3% στις εισροές LNG το 2022.

Κίνα: «μεγάλη άγνωστη του 2023»

Ο ΙΕΑ προειδοποιεί ότι, παρ’ όλο που οι τιμές του φυσικού αερίου μειώθηκαν τους τελευταίους μήνες μετά την εκτόξευση στα ύψη πέρυσι, η πτωτική τάση θα μπορούσε να αναστραφεί εφέτος, καθώς η ζήτηση για LNG αυξάνεται στην Ασία, και ιδιαίτερα στην Κίνα. «Το περασμένο έτος ήταν εξαιρετικό για τις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου. Οι τιμές επιστρέφουν σε διαχειρίσιμα επίπεδα, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου ο ήπιος χειμώνας και η καταβαράθρωση της ζήτησης συνέβαλαν στον να ηρεμήσουν οι αγορές», δήλωσε ο Keisuke Sadamori, διευθυντής αγορών ενέργειας και ασφάλειας του IEA, όπως αναφέρεται στην έκθεση.

«Η Κίνα είναι η μεγάλη άγνωστη του 2023. Εάν η παγκόσμια ζήτηση LNG επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα, αυτό θα εντείνει τον ανταγωνισμό στις παγκόσμιες αγορές και αναπόφευκτα θα ωθήσει ξανά τις τιμές προς τα πάνω». Σύμφωνα με την έκθεση, η ζήτηση LNG στην Κίνα θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 10% φέτος λόγω της άρσης των περιορισμών για τον COVID-19.

Ο ΙΕΑ, από την άλλη πλευρά, επισημαίνει ότι οι τρέχουσες προβλέψεις είναι εξαιρετικά αβέβαιες και ότι η νέα αύξηση της ζήτησης στην Κίνας θα μπορούσε να φτάσει το 35% εάν οι τιμές συνεχίσουν να πέφτουν και η γενική οικονομική δραστηριότητα ανακάμψει γρήγορα. «Αυτό θα πυροδοτούσε έντονο ανταγωνισμό στις διεθνείς αγορές και θα μπορούσε να προκαλέσει την επιστροφή των τιμών στα μη βιώσιμα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το περασμένο καλοκαίρι, κάτι που αποτελεί ανησυχία για τους ευρωπαίους αγοραστές ιδιαίτερα», όπως ανέφερε η έκθεση.