Μετά από πρόσκληση των οργανωτών ο Πρόεδρος του ΙΕΝΕ, κ. Κωστής Σταμπολής, συμμετείχε στο 13ο Ναυτιλιακό Συνέδριο Ύδρας, που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στο ιστορικό νησί της Ύδρας

Στο Συνέδριο συμμετείχαν κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές, ανώτατα στελέχη ναυτιλιακών εταιριών και επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της Ναυτιλίας, σύμβουλοι, ακαδημαϊκοί και μέλη ιστορικών Ναυτιλιακών οικογενειών της Ύδρας. Πρόεδρος συνεδρίου ήταν  ο Γιώργος Τσαβλίρης, Πρόεδρος της Tsalviris Salvage Group και κεντρικός ομιλητής ήταν ο Συμεών Παληός, Πρόεδρος της Diana Shipping Services S.A.

Μεταξύ άλλων στις ομάδες συζήτησης συμμετείχαν ο Μανώλης Βορδώνης, Πρώην εκτελεστικός διευθυντής της Thenamaris Ship Management Inc., οΠάνος Ζαχαριάδης, Technical Director, Atlantic Bulk carriers management ltd, ο Αντώνης Μαυρακάκης, ιδρυτή της Mayamar Marine Enterprises S.A., ο Γιάννης Πλατσιδάκης, Επίτιμος Πρόεδρος Intercargo., ο Μιχάλης Τσαμαδός του Dept. Of Earth Sciences του UCLτου Λονδίνου και ο Σταύρος Χατζηγρηγόρης, Advanced Engineering Services.

Ο κομβικός ρόλος της ενέργειας σε σχέση με την ναυτιλία αναγνωρίστηκε και αναδείχθηκε μέσα από δύο βασικές ομιλίες που έγιναν από διακεκριμένους εμπειρογνώμονες στο πλαίσιο του ετήσιου 13 ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου Ύδρας.

Η πρώτη ομιλία που έγινε από τον κο Πάνο Ζαχαριάδη, ναυπηγό- μηχανικό και ανώτερο στέλεχος της Atlantic Bulk Carriers Management, ο οποίος κάλυψε το κρίσιμο θέμα των νέων καυσίμων χαμηλών εκπομπών, που καλούνται να υιοθετήσουν και να χρησιμοποιήσουν μέσα στα επόμενα χρόνια όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες,στο πλαίσιο συμμόρφωσης τους στις οδηγίες του ΙΜΟ, προχωρώντας στις κατάλληλες μετατροπές των πλοίων τους η ακόμα ανανεώνοντας εκ βάθρων τον στόλο τους. Στην λεπτομερή παρουσίαση του ο Πάνος Ζαχαριάδης αναφέρθηκε σε όλες τις τεχνολογίες που προωθούνται αυτή την στιγμή σε παγκόσμιο επίπεδο και περιλαμβάνουν το LNG, το Υδρογόνο ,την Αμμωνία και την Μεθανόλη.

Λίγο πολύ οι εν λόγω τεχνολογίες εμφανίζονται σήμερα ανταγωνιστικές η μια με την άλλη αλλά αυτό δεν ανταποκρίνεται στα πραγματικά δεδομένα της ναυτιλιακής αγοράς και των αναγκών της για ασφαλή και περιβαλλοντικά αποδεκτά καύσιμα, παρατήρησε ο Π. Ζαχαριάδης. Μέσα από μια λεπτομερή συγκριτική ανάλυση όλων των ανωτέρω τεχνολογιών και καυσίμων, που περιελάβανε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, την επικινδυνότητα και το κόστος η Μεθανόλη αναδεικνύεται ως το πλέον κατάλληλο καύσιμο. Όπως υπογράμμισε ο Πάνος Ζαχαριάδης κατά την παρουσίαση του, η χρήση της Μεθανόλης δεν απαιτεί ιδιαίτερες προσαρμογές στον τεχνολογικό και μηχανολογικό εξοπλισμό των πλοίων με την καύση της ως βασικού καυσίμου κίνησης να συγκρίνεται με αυτή του ντίζελ, και επιτυγχάνοντας μάλιστα καλύτερες αποδόσεις.

Η δεύτερη ομιλία πραγματοποιήθηκε από τον κο Κωστή Σταμπολή, Πρόεδρο και Εκτελεστικό Διευθυντή του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) ο οποίος αναφέρθηκε στην τρέχουσα ενεργειακή κρίση και τις επιπτώσεις της στην ναυτιλία. Στην ομιλία του ο Κ. Ν. Σταμπολής αφού αναφέρθηκε στα βασικά αίτια της σημερινής ενεργειακής κρίσης, η οποία ξεκίνησε πολύ πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία, και δεν είναι άλλο από το παρατηρούμενο έλλειμμα ενεργειακή προμήθειας σε παγκόσμιο επίπεδο, επικεντρώθηκε στις τελευταίες εξελίξεις στην Ευρώπη. Με την ευρωπαϊκή οικονομία να βγαίνει σαφώς χαμένη από την αντιπαράθεση με την Ρωσία, τον μεγαλύτερο μέχρι σήμερα ενεργειακό της προμηθευτή, και να οδηγείται τάχιστα σε ύφεση.

Η δε στοχοπροσήλωση της ΕΕ στην κλιματική αλλαγή, στην πράσινη ενέργεια και στους ουτοπικούς στόχους του NetZero50 ενέχουν ιδιαίτερα υψηλό κόστος για τον Ευρωπαίο πολίτη αφού η μη προώθηση της εγχώριας παραγωγής υδρογονανθράκων, εις όφελος των εισαγωγών ενέργειας, εγγυάται ακριβή ενέργεια για τα επόμενα χρόνια.

Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση του ο κ. Κωστής Σταμπολής αναφέρθηκε στις επιπτώσεις των υψηλών τιμών ενέργειας στην Ελληνική ναυτιλία ένα σημαντικό τμήμα της οποίας, βάσει τονάζ, (άνω του 40%) απασχολείται στην μεταφορά πετρελαίου, LNG, LPG, άνθρακα και ειδικών φορτίων. Επειδή δεν αναμένεται γρήγορη αποκλιμάκωση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου, παρατήρησε ο Πρόεδρος του ΙΕΝΕ, αλλά ούτε μείωση της παγκόσμιας ζήτησης, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την διατήρηση των ναύλων στα σημερινά, εάν όχι υψηλότερα, επίπεδα για τους επόμενους μήνες και κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2023.