Κατά προτεραιότητα παροχή φυσικού αερίου σε ορισμένες «Σημαντικές» Βιομηχανίες προβλέπει το επικαιροποιημένο Σχέδιο Προληπτικής Δράσης για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας με φυσικό αέριο, το οποίο έχει καταρτίσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και έλαβε προέγκριση από την Κομισιόν. Η βασική αρχή για τον μέχρι τώρα σχεδιασμό του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης αλλά και 

τη διαμόρφωση της σειράς διακοπής (merit order for curtailment) είναι κατ΄ελάχιστον η εξασφάλιση της τροφοδοσίας των Προστατευόμενων Καταναλωτών. Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και για βάσιμους λόγους, κατόπιν αιτήματος του σχετικού διαχειριστή συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου, ένα κράτος μέλος δύναται να αποφασίσει να δώσει προτεραιότητα στην παροχή φυσικού αερίου σε ορισμένες κρίσιμες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με φυσικό αέριο, έναντι του εφοδιασμού με φυσικό αέριο ορισμένων κατηγοριών προστατευόμενων πελατών, εάν η έλλειψη εφοδιασμού με φυσικό αέριο αυτών των κρίσιμων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με φυσικό αέριο:

α) θα μπορούσε να επιφέρει σοβαρή ζημία στη λειτουργία του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας· ή

β) θα παρεμπόδιζε την παραγωγή ή/και τη μεταφορά φυσικού αερίου. Τα κράτη μέλη βασίζουν κάθε τέτοιο μέτρο στην εκτίμηση επικινδυνότητας.

Ωστόσο, η ανάλυση των επιπτώσεων που έχουν διεξαχθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο τους τελευταίους μήνες  ανέδειξε ότι μία απότομη περικοπή τροφοδοσίας φυσικού αερίου για όλη την Ευρώπη, σε ορισμένους κλάδους της Βιομηχανίας, θα μπορούσε να έχει σημαντικότατες επιπτώσεις στο κράτος μέλος αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση από κοινωνική, οικονομική άποψη καθώς επίσης να δημιουργήσει σημαντικό διασυνοριακό αντίκτυπο στις βασικές αλυσίδες εφοδιασμού.

Γι’ αυτό κρίνεται σκόπιμη η δυνατότητα προτεραιοποίησης του εφοδιασμού με φυσικό αέριο ορισμένων «Σημαντικών» βιομηχανικών καταναλωτών έναντι άλλων Μη Προστατευόμενων Καταναλωτών βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων καθώς και η πρόβλεψη για συγκεκριμένη διαδικασία διακοπής τροφοδοσίας με σταδιακή μείωση της παροχής για την ασφαλέστερη για τη βιομηχανία διακοπή ως έσχατο μέτρο.  

Τα κριτήρια για την υπαγωγή της Βιομηχανικής Μονάδας στην κατηγορία των «Σημαντικών» Βιομηχανιών   θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν (σωρευτικά ) για την προτεραιοποίηση μεταξύ των μη Προστατευόμενων Καταναλωτών σε περίπτωση σοβαρών διαταραχών:  

1) Η κρισιμότητα βάσει κοινωνικής συνεισφοράς (societal criticality). Στο βαθμό που συγκεκριμένοι οικονομικοί τομείς ή βιομηχανίες, και η αλυσίδα αξίας τους (value chain), παρέχουν αγαθά ή/και υπηρεσίες τα οποία αξιολογούνται κρίσιμα και στρατηγικής σημασίας για την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας. Τέτοιοι τομείς μπορεί να περιλαμβάνουν ενδεικτικά και όχι περιοριστικά τους τομείς της υγείας, της ασφάλειας και του περιβάλλοντος, και των τροφίμων την προστασία, την άμυνα  και τα διυλιστήρια.

2) Οι διασυνοριακές εφοδιαστικές αλυσίδες (cross border supply chain) – στο βαθμό τον οποίο διάφοροι οικονομικοί τομείς ή βιομηχανίες είναι μέρη διασυνοριακών εφοδιαστικών αλυσίδων, προσφέροντας αγαθά και υπηρεσίες κρίσιμες για την ομαλή τροφοδοσία κοινωνικών υπηρεσιών όχι μόνο σε εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο. Ανάλογα με το επίπεδο της βιομηχανίας και των διασυνδέσεων σε μία ενιαία αγορά, οι διαταραχές σε συγκεκριμένους (προηγούμενους) τομείς ενδέχεται να μην θεωρούνται κρίσιμοι σε ένα κράτος μέλος αλλά μπορεί να επηρεάσουν σε μεγάλο

βαθμό κρίσιμους τομείς σε άλλα κράτη μέλη.  Για παράδειγμα, η βιομηχανία ιατρικού εξοπλισμού και φαρμακευτικών προϊόντων, η χημική βιομηχανία (π.χ. προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε τρόφιμα και σε τομείς της υγείας), η κλωστοϋφαντουργική βιομηχανία (για σκοπούς υγειονομικής περίθαλψης και άμυνας), αποτελούν μέρος αλυσίδων αξίας. Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη είναι εάν μια εταιρεία έχει το μονοπώλιο στην Ευρώπη ή παγκοσμίως ή κυριαρχικό ρόλο στην αγορά σε μια κρίσιμη αλυσίδα αξίας.  

3) Δυνατότητες υποκατάστασης και μείωσης – στο βαθμό τον οποίο διάφοροι οικονομικοί τομείς ή βιομηχανίες έχουν την δυνατότητα να υποκαταστήσουν φυσικό αέριο με άλλα καύσιμα, ενεργειακές πηγές ή πρώτες ύλες, για να βελτιώσουν την απόδοση στη χρήση φυσικού αερίου και εθελοντικά να μειώσουν την κατανάλωσή του ή να επιλέξουν εισαγόμενα εξαρτήματα/προϊόντα κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας.  Στις δυνατότητες υποκατάστασης και μείωσης περιλαμβάνεται η χρήση εναλλακτικών καυσίμων , η αναβολή ή ο επαναπρογραμματισμός παραγωγής, η ανταλλαγή παραγωγής εντός της ΕΕ όπου το φυσικό αέριο είναι περισσότερο διαθέσιμο, οι επιλογές υποκατάστασης στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας

4) Ζημιές σε εγκαταστάσεις – στο βαθμό τον οποίο το φυσικό αέριο είναι απαραίτητο για ένα συγκεκριμένο τομέα/εγκατάσταση για τη συνέχιση της παραγωγής, καθώς και για την εξασφάλιση ότι η εγκατάσταση δεν θα υποστεί μη αναστρέψιμες και μη  επισκευάσιμες ζημιές. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στους τομείς, οι οποίοι πρέπει να λειτουργούν συνεχώς και όπου απότομη διακοπή της τροφοδοσίας με φυσικό αέριο μπορεί να προκαλέσει ζημιά στις εγκαταστάσεις (π.χ. βιολογικά φάρμακα και άλλα μέρη της βιομηχανίας υγείας, κάποια μέρη μηχανολογίας, βιομηχανία υφασμάτων και συγκεκριμένα στον υποτομέα φινιρίσματος, φαρμακοβιομηχανία, τους περισσότερους τομείς χημικών διεργασιών, λιπάσματα, γυαλί, χάλυβα, αλουμίνιο, διυλιστήρια, ασβέστη, τομείς κεραμικών). Αρκετές βιομηχανίες, ενεργοβόρες και μη, απαιτούν μια ελάχιστη ποσότητα φυσικού αερίου για αδιάλειπτη παραγωγή, καθώς εάν η παραγωγή σταματήσει, δεν μπορεί να επανεκκινήσει χωρίς σημαντικές καθυστερήσεις, ρυθμιστική έγκριση και κόστος. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η ελάχιστη ποσότητα κατανάλωσης φυσικού αερίου θα πρέπει να καθοριστεί και να προσδιοριστεί ως κρίσιμη και να δοθεί προτεραιότητα αντίστοιχα, ανάλογα με την επίδοση αυτών των βιομηχανιών σε σχέση με τα άλλα κριτήρια.  

5) Οικονομικές πτυχές: Για την προτεραιοποίηση στην τροφοδοσία των βιομηχανιών που δεν υπάγονται στις ανωτέρω κατηγορίες, κρίνεται σκόπιμη η συνεκτίμηση του οικονομικού αντίκτυπου της βιομηχανίας σε σχέση με την Προστιθέμενη Αξία και την εργασία σε σχέση με την κατανάλωση αερίου.

Έτσι προτείνεται η δημιουργία Καταλόγου «Σημαντικών» Βιομηχανιών τον οποίο θα διατηρεί ο ΔΕΣΦΑ ή ο αρμόδιος Διαχειριστής Δικτύου Διανομής. Για την ένταξη σε αυτόν τον κατάλογο, η Βιομηχανία ή ο Προμηθευτής που την εκπροσωπεί θα πρέπει να υποβάλει έως την 1η Σεπτεμβρίου 2022:

− αναλυτική τεκμηρίωση για την πλήρωση των ως άνω κριτηρίων (μέρος ή για το σύνολο αυτών), μελέτη επιπτώσεων από την ενδεχόμενη διακοπή, στοιχεία που να αποδεικνύουν τη μη ικανότητα χρήσης εναλλακτικού καυσίμου ή πρώτης ύλης καθώς και

− προτεινόμενο σχέδιο διακοπής τροφοδοσίας, το οποίο θα περιλαμβάνει αναλυτικά τις διαδικασίες για την συντονισμένη διακοπή (μερική ή ολική) τροφοδοσίας φα για την ασφάλεια της Μονάδας του και του προσωπικού της.

Το τελευταίο διάστημα οι βιομηχανίες προετοιμάζονται προκειμένου να κερδίσουν μια θέση στη  λίστα των «Σημαντικών Βιομηχανιών» που θα εξαιρεθούν από την υποχρεωτική μείωση της κατανάλωσης του φυσικού αερίου.