H Ιαπωνία θα πρέπει να συνεχίσει να εισάγει ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο λόγω της εκτίναξης των τιμών της ενέργειας και των περιορισμένων προοπτικών επανεκκίνησης των πυρηνικών εργοστασίων, όπως εκτιμά ο επικεφαλής ενός από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους της Ασίας. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mitsui OSK Lines (MOL), Takeshi Hashimoto, ανέφερε ότι η χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου δεν διαθέτει 

βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις στο ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο, το οποίο και προμηθεύεται σε σχετικά χαμηλές τιμές, στο πλαίσιο μακροπρόθεσμων συμφωνιών που έχουν συναφθεί, για να εξασφαλίσει τα φορτία βάσης που χρειάζεται.

«Δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πολλούς πυρηνικούς σταθμούς, επομένως η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης της βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας είναι αρκετά “σφιχτή"», δήλωσε στους Financial Times και πρόσθεσε: «Σήμερα, η spot αγορά LNG  και άνθρακα είναι αρκετά ακριβή. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η Ιαπωνία είναι τόσο απρόθυμη να διακόψει τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Ρωσία.»

Σημειώνουμε ότι η ρωσική κυβέρνηση ανέλαβε την περασμένη Πέμπτη τον έλεγχο του έργου φυσικού αερίου Sakhalin-2, που ανήκει κατά 22,5% σε ιαπωνικές εταιρείες, θέτοντας υπό αμφισβήτηση τη συνέχεια του εφοδιασμού της ασιατικής χώρας, την ώρα που το σύστημα ηλεκτροδότησης της Ιαπωνίας δέχεται ισχυρές πιέσεις από ένα κύμα καύσωνα.

(H Iαπωνία παίζει κομβικό ρόλο στις ρωσικές εξαγωγές LNG. Πηγή: FT.com)

Ο κ. Hashimoto διαβεβαίωσε ότι η εταιρεία του θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τους Ιάπωνες αγοραστές φυσικού αερίου, όπως η Tokyo Gas και η Jera, με εισαγωγές από τη Ρωσία.

Ο στόλος της MOL αποτελείται από περίπου 700 πλοία που καλύπτουν μεταφορά ξηρού φορτίου, πετρελαίου, φορτηγών αυτοκινήτων καθώς και εμπορευματοκιβωτίων και διαδραματίζει κομβικό ρόλο στα ρωσικά σχέδια για εξαγωγές LNG, αφού μεταφέρει το καύσιμο από την βόρεια Σιβηρία στους καταναλωτές, με ειδικά παγοθραυστικά σκάφη.

Η MOL παρήγγειλε το 2020 τρία παγοθραυστικά πλοία για το έργο Arctic LNG 2, τα οποία, όπως δήλωσε ο επικεφαλής της, είναι έτοιμα να αναλάβουν έργο ενώ έχει παραγγείλει και τη ναυπήγηση τεσσάρων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG και ένα πλοίο μεταφοράς συμπυκνωμάτων για το ίδιο έργο.

Πάντως, και επι του παρόντος, η ιαπωνική κυβέρνηση κάλεσε τους πολίτες και τις επιχειρήσεις στην περιοχή του Τόκιο να εξοικονομήσουν ενέργεια για να αποτραπεί το ενδεχόμενο κυλιόμενων διακοπών στην ηλεκτροδότηση.

Στην Ιαπωνία που αναμένει τη διεξαγωγή εκλογών για την άνω βουλή του κοινοβουλίου αυτό τον μήνα, η ενεργειακή κρίση που πυροδότησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, είναι πιθανό να ανακινηθεί το θέμα της ανάγκης επανεκκίνησης των αδρανών πυρηνικών εργοστασίων παραγωγής ενέργειας.

Είναι χαρακτηριστικό πως πριν από την πυρηνική καταστροφή της Φουκουσίμα, το 2011, η Ιαπωνία παρήγαγε περίπου το 30% της ηλεκτρικής ενέργειας που χρειαζόταν, από πυρηνικούς σταθμούς, αλλά το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί σήμερα κάτω από το 10%., με τη χώρα να χρησιμοποιεί πλέον περισσότερο ορυκτά καύσιμα για την κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών. Το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο αντιπροσωπεύει περίπου το ένα 10% των εισαγωγών φυσικού αερίου της.