Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Προς Επέκταση του Μηχανισμού Εμπορίας Εκπομπών Ρύπων (ETS) στην Αεροπορία και τη Ναυτιλία

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Προς Επέκταση του  Μηχανισμού Εμπορίας Εκπομπών Ρύπων (ETS) στην Αεροπορία και τη Ναυτιλία
energia.gr
Πεμ, 23 Ιουνίου 2022 - 10:18

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε μια σημαντική ενημέρωση της αγοράς άνθρακα της ΕΕ χθες Τετάρτη (22 Ιουνίου), έναν κρίσιμο νόμο που αποτελεί την καρδιά του Fit for 55, της στρατηγικής ορόσημο της ΕΕ που έχει σχεδιαστεί για να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 55% έως το 2030. Υπήρξε συμφωνία να επεκταθεί ο λεγόμενος μηχανισμός εμπορίας εκπομπών (ETS) — ένας εμπορεύσιμος φόρος βάσει πιστώσεων

για τη ρύπανση που ισχύει για τη βαριά βιομηχανία — στην αεροπορία και τη ναυτιλία, καθώς και ένα ξεχωριστό σύστημα για μικρότερες βιομηχανίες και εμπορικές κατοικίες, αυτοκίνητα και φορτηγά.

«Σήμερα εγκρίναμε τον μεγαλύτερο νόμο για το κλίμα που υπήρξε ποτέ με τεράστια πλειοψηφία», είπε ο κεντροδεξιός ευρωβουλευτής Peter Liese, επικεφαλής διαπραγματευτής του φακέλου ETS, ενώπιον του κοινοβουλίου.

Το σχέδιο θα δει τις εκπομπές να μειώνονται κατά 63%, ποσοστό ελαφρώς πιο φιλόδοξο από την αρχική πρόταση της Επιτροπής.

«Όποιος λέει ότι αποδυναμώνουμε την ατζέντα για το κλίμα απλώς αγνοεί τους αριθμούς», συμπλήρωσε.

Τα κόμματα είχαν ήδη καταλήξει σε συμφωνία πριν από δύο εβδομάδες, αλλά έπειτα από έντονες πιέσεις από βιομηχανικούς ομίλους, ο νόμος απορρίφθηκε σε ψηφοφορία στην πιο πρόσφατη ολομέλεια στο Στρασβούργο.

Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP) του ίδιου του Liese συνεργάστηκε απροσδόκητα με τους δεξιούς Ευρωπαίους Συντηρητικούς & Μεταρρυθμιστές (ECR) και τη σκληροδεξιά ομάδα Identity (ID) για να αναβάλουν το τέλος των λεγόμενων δωρεάν επιδομάτων για το 2034 — δύο χρόνια αργότερα από συμφωνήθηκε.

Αυτό αφαίρεσε όλες τις ελπίδες για πλειοψηφία επειδή οι Πράσινοι και η S&D δεν θα αποδεχτούν αυτή τη νέα ημερομηνία, εκτροχιάζοντας επίσης την προτεινόμενη συνοριακή εισφορά για τα αγαθά που εισάγονται στην Ευρώπη και ένα κοινωνικό ταμείο για να βοηθήσει τα ευάλωτα νοικοκυριά να πληρώσουν τους υψηλότερους λογαριασμούς ενέργειας και καυσίμων.

Ο Liese, ο οποίος διαπραγματεύτηκε για δύο εβδομάδες μέχρι αργά το βράδυ της Τρίτης, έκανε τα τρία μεγάλα κόμματα - το κεντροδεξιό ΕΛΚ, τους Σοσιαλιστές & Δημοκράτες και το φιλελεύθερο Renew - να συμφωνήσουν σε έναν συμβιβασμό.

Τα δικαιώματα άνθρακα θα εξακολουθήσουν να λήγουν έως το 2032, αλλά με βραδύτερες μειώσεις στην αρχή της σταδιακής κατάργησης το 2027 και το 2028.

«Για να είμαι ειλικρινής, δεν περίμενα η ομάδα μου να πει ναι σε αυτό», είπε. «Ακόμη και οι Ρουμάνοι και Βούλγαροι εκπρόσωποί μας υποστήριξαν την έκθεση».

Το ταμείο για το κοινωνικό κλίμα εγκρίθηκε γρήγορα, συγκεντρώνοντας ευρεία υποστήριξη.

Εγκρίθηκε επίσης ο φόρος στα σύνορα άνθρακα, μια περίπλοκη νομοθεσία που αντικατοπτρίζει το σύστημα ETS αλλά στοχεύει στις εισαγωγές.

Την ερχόμενη Τρίτη, τα 27 μέλη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, που αποτελούνται από αρχηγούς κρατών ή κυβερνήσεων, θα διαπραγματευτούν τα αποτελέσματα με το κοινοβούλιο και την επιτροπή.