Σημαντικές καθυστερήσεις στη συμμετοχή της απόκρισης της ζήτησης στην αγορά εξισορρόπησης, διαπιστώνεται από πρόσφατη τεχνική έκθεση προόδου του Ταμείου Ανάκαμψης για έργα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Ειδικότερα, κρίνεται ότι δεν δύναται να ολοκληρωθεί έως τις 30 Ιουνίου 2022 η υλοποίηση της μεταρρύθμισης που αφορά στον εξορθολογισμό  της αποδοτικής λειτουργίας του νέου μοντέλου της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και της ανάπτυξης νέων σταθμών ΑΠΕ για την επίτευξη των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), μέσω της εφαρμογής μηχανισμού παρακολούθησης και της συμμετοχής της απόκρισης της ζήτησης. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, το συγκεκριμένο ορόσημο, δεν δύναται 

να επιτευχθεί κατά το σκέλος της πλήρους λειτουργίας του Μηχανισμού Παρακολούθησης, καθώς έως τον Ιούνιο θα έχει ολοκληρωθεί μόνο το mFRR (manual Frequency Restoration Reserve) ενώ το aFRR (automatic Frequency Restoration Reserve) θα βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία και εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία τον Σεπτέμβριο.

Μάλιστα, στην τεχνική έκθεση αναφέρεται ότι, σε επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τέθηκε το παραπάνω ζήτημα για το aFRR, το οποίο προβληματίζει την Κομισιόν και χρήζει περαιτέρω τεκμηρίωσης. Πάντως, το νομοθετικό πλαίσιο που απαιτείται έχει ολοκληρωθεί, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών προδιαγραφών για του μηχανισμούς mFRR και  aFRR.

Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, το manual Frequency Restoration Reserve, το οποίο όπως επισημαίνεται στην έκθεση θα έχει ολοκληρωθεί έως τον Ιουνίου, στην πράξη δεν είναι έτοιμο, καθώς προς το παρόν θα μπαίνουν μόνο τα υδροηλεκτρικά και οι ηλεκτροπαραγωγοί (εκτός ΑΠΕ), και θα ακολουθήσει η βιομηχανία.

Είναι αξιοσημείωτο ότι η απόκριση της ζήτησης _παράλληλα με την ανάπτυξη των  Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και την ενεργειακή  εξοικονόμηση _ περιλαμβάνονται στο   σχέδιο REPowerEU για την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, η συνέχεια του οποίου αναμένεται εντός της εβδομάδας με την παρουσίαση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενός σχεδίου ύψους 195 δισ. ευρώ  έως το 2027.  Κι αυτό διότι η απόκριση της ζήτησης αποτελεί καίριο παράγοντα για την εξισορρόπηση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας σε κρίσιμες περιόδου.

Με άλλα λόγια, όταν καταγράφεται ζήτηση - ρεκόρ, ο  Διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ρεύματος θα δίνει σήμα στους συμμετέχοντες στην αγορά ώστε να    περιορίσουν τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να μη διαταραχθεί η ισορροπία στο δίκτυο  και να αποφεύγονται διακοπές ρεύματος ή blackouts. Σε αντάλλαγμα θα δίνονται οικονομικά οφέλη σε βιομηχανία και μεγάλες επιχειρήσεις (όπως σε γενικές γραμμές γινόταν και με τη διακοψιμότητα), οι οποίες θα ωφελούνται και από την εξοικονόμηση ενέργειας.  

Παράλληλα, με τη συμμετοχή της απόκρισης ζήτησης  προσφέρεται ασφάλεια στη λειτουργία του ηλεκτρικού δικτύου, ενώ μπαίνει «φρένο» στην άνοδο των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά,  καθώς περιορίζεται η ανάγκη αύξησης της ηλεκτροπαραγωγής από λιγνίτη ή φυσικό αέριο σε περιόδους με μεγάλη ζήτηση ρεύματος. 

  Η ευελιξίας της ζήτησης που προσφέρουν οι μηχανισμοί απόκρισης ζήτησης ευθυγραμμίζονται και με τα σχέδια της «πράσινης» μετάβασης του ενεργειακού συστήματος στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης.  Οι δύο μηχανικοί mFRR και aFRR διαφέρουν ουσιαστικά ως προς τον χρόνο και τον τρόπο απόκρισης.