Ως γνωστό, οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου βρίσκονται σε αδιέξοδο, με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ του OPEC και των συμμάχων του για την ενίσχυση της πετρελαϊκής τροφοδοσίας να διακόπτονται την προηγούμενη Δευτέρα (5/7) το απόγευμα, χωρίς να καταλήγουν σε κάποια συμφωνία. Μετά την αρχική άνοδο σε πολυετή υψηλά επίπεδα στις αρχές Ιουλίου, οι τιμές του αργού πετρελαίου μειώθηκαν έκτοτε. Μάλιστα, τη στιγμή προετοιμασίας του συγκεκριμένου άρθρου, η τιμή του Brent, του διεθνούς benchmark, ήταν περίπου στα $75 το βαρέλι

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τιμές του πετρελαίου αντέδρασαν απότομα στο αδιέξοδο του OPEC+ την περασμένη εβδομάδα, υπό την προοπτική ενός βαθύτερου ελλείμματος τροφοδοσίας εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία. Ταυτόχρονα, η πιθανότητα διεξαγωγής μιας «διαμάχης» για τα μερίδια της αγοράς πλανάται πάνω από τις αγορές, όπως και η πιθανότητα ύπαρξης υψηλών τιμών καυσίμων, ικανών να προκαλέσουν πληθωρισμό και να βλάψουν μια «εύθραυστη» οικονομική ανάκαμψη. Επίσης, οι παγκόσμιες επιπτώσεις της μετάλλαξης Δέλτα του Covid-19 τους επόμενους μήνες πρέπει να ληφθούν και αυτές υπόψη.

Σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία Έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ), η οποία αναφέρεται στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου και δημοσιεύτηκε σήμερα (13/7), τα περισσότερα μέλη του OPEC+ συμφώνησαν την περασμένη Παρασκευή (2/7), κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συνεδρίασης, αρχικά σε αύξηση της παραγωγής περίπου κατά 400,000 βαρέλια ημερησίως από τον Αύγουστο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021, αλλά και για την παράταση των περικοπών, που ήδη εφαρμόζονται, μέχρι το τέλος του 2022.  Ενώ τα ΗΑΕ υποστήριξαν μέρος της πρότασης για αύξηση της πετρελαϊκής παραγωγής, τελικά αυτά αντιτάχθηκαν σε μία παράταση πέραν του Απριλίου, όταν και λήγει η τρέχουσα συμφωνία.

Το αδιέξοδο του OPEC+ σημαίνει ότι έως ότου επιτευχθεί συμβιβασμός, οι ποσοστώσεις παραγωγής θα παραμείνουν στα επίπεδα του Ιουλίου. Σε αυτήν την περίπτωση, οι αγορές πετρελαίου θα «σφίξουν» σημαντικά, καθώς η ζήτηση ανακάμπτει από την δραματική πτώση που προκλήθηκε λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας του κορωνοϊού το περασμένο έτος.

 

 

Επίσης, τα στοιχεία του ΙΕΑ δείχνουν ότι το τρίτο τρίμηνο του 2021 θα μπορούσε να καταγραφεί η μεγαλύτερη άντληση αποθεμάτων αργού πετρελαίου σε βάθος τουλάχιστον μιας δεκαετίας. Τα αποθέματα των πετρελαϊκών προϊόντων αναμένεται να μειωθούν, καθώς οι οδηγοί, επηρεασμένοι από τα περιοριστικά μέτρα και τα lockdowns, μεταφέρονται πλέον μαζικά στους δρόμους. Τα σχετικά στοιχεία δείχνουν ότι οι μετακινήσεις στις ΗΠΑ τις τελευταίες εβδομάδες ξεπέρασαν κατά πολύ τα επίπεδα προ κορωνοϊού. Η εκτιμώμενη παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου είναι σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητη από την αντίστοιχη Έκθεση του προηγούμενου μήνα, προβλέποντας μία αύξηση κατά 5.4 εκατ. βαρέλια την ημέρα φέτος και κατά επιπλέον 3 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2022.

Ενώ οι τιμές σε αυτά τα επίπεδα θα μπορούσαν να αυξήσουν το ρυθμό εξηλεκτρισμού του τομέα των μεταφορών και να βοηθήσουν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης, θα μπορούσαν επιπλέον να επηρεάσουν την οικονομική ανάκαμψη, ιδίως στις αναδυόμενες και αναπτυσσόμενες χώρες. Τον περασμένο Ιούνιο, οι λιανικές τιμές της βενζίνης στις ΗΠΑ αυξήθηκαν για πρώτη φορά μετά από σχεδόν επτά χρόνια πάνω από $3 το γαλόνι. Οι τιμές της αντλίας έχουν επίσης αυξηθεί απότομα στην Ευρώπη. Στην Ινδία, οι τιμές της βενζίνης και του ντίζελ βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από ποτέ, αυξάνοντας τις πληθωριστικές πιέσεις εν μέσω ενός ευρύτερου ράλι στα εμπορεύματα (commodities). 

Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, οι αγορές πετρελαίου είναι πιθανό να παραμείνουν ασταθείς έως ότου υπάρξει σαφήνεια στην πολιτική πετρελαϊκής παραγωγής του OPEC+. Η μεταβλητότητα αυτή δεν βοηθά στην εξασφάλιση μιας ομαλούς και ασφαλούς ενεργειακής μετάβασης ούτε είναι προς το συμφέρον των παραγωγών και των καταναλωτών.