Θετικά μηνύματα για την αγορά των δεξαμενόπλοιων εξέπεμψε στην τελευταία εκτίμησή του για τη ζήτηση πετρελαίου ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ). Πιο συγκεκριμένα υπολόγισε αρχικά ότι η κατανάλωση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 5,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως (bpd) φέτος, ενώ για το 2022 εκτίμησε επιπλέον αύξηση κατά 3,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Συνολικά η ζήτηση αναμένεται

 

 

να φθάσει σχεδόν τα 101 εκατ. βαρέλια την ημέρα το τέταρτο τρίμηνο του 2022, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας επίπεδα που ήταν 99,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα κατά το 2019.

«Η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου έχει μπει σε μια καλύτερη περίοδο, αφού τα περιστατικά Covid φαίνεται ότι υποχωρούν στην Ινδία που είναι η τρίτη μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο στην κατανάλωση πετρελαίου, ενώ ταυτόχρονα οι πολίτες στις χώρες του ΟΟΣΑ χρησιμοποιούν και πάλι αυτοκίνητα και αεροπλάνα για τις μετακινήσεις τους» σημειώνεται χαρακτηριστικά από τον IEA.

Κατανάλωση

Τα νέα αυτά ανέλυσαν από τον Clarksons Platou Securities, σημειώνοντας ότι η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου θα σημάνει και αύξηση της ζήτησης για χωρητικότητα δεξαμενόπλοιων στην αγορά.

Υπογράμμισαν δε ότι θα απαιτούνται 55 σούπερ δεξαμενόπλοια (VLCC) σε ετήσια βάση για κάθε 1 εκατ. βαρέλια αργού που θα αποστέλλονται από τις ΗΠΑ στην Κίνα, που είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο. Για την ίδια ποσότητα θα χρειαστούν 23 VLCC από τον Περσικό Κόλπο για Κίνα.

Η Clarksons Platou εκτιμά ότι ο μέσος ναύλος για ένα VLCC θα αυξηθεί στα 40.000 δολάρια την ημέρα το 2022, από 25.625 δολάρια το 2021. Για τα suezmax αναμένεται να φτάσουν στα 30.000 δολάρια την ημέρα, από 20.000 δολάρια σήμερα και στα aframax στα 23.000 την ημέρα, από 17.500 τη φετινή χρονιά.

Επίσης η Norwegian Investment Bank έχει εκτιμήσει ότι τα μέσα κέρδη για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου τύπου LR2 θα φτάσουν τα 22.000 δολάρια την ημέρα, κατά μέσο όρο, το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς από 14.000 που ήταν το β’ τρίμηνο, ενώ για τα LR1 ότι θα κερδίσουν 7.000 δολάρια την ημέρα και θα διαμορφωθούν στα 19.000 δολάρια. Τέλος, τα MR θα φτάσουν τα 18.000 δολάρια την ημέρα από 10.000 δολάρια το τρίμηνο.

Ακριβότερες παραγγελίες

Την ανιούσα πήραν κατά τη διάρκεια του Μαΐου οι τιμές για νέες παραγγελίες δεξαμενόπλοιων. Οι τιμές για ένα νεότευκτο σούπερ τάνκερ (VLCC), σύμφωνα με τα στοιχεία της Intermodal, έχουν φτάσει τα 94,3 εκατ. δολ. κατά τη διάρκεια του Μαΐου. Τιμή που είναι υψηλότερη από τα 88,6 εκατ. δολ. του 2020, αλλά και τα 90,2 εκατ. δολάρια που ήταν ο μέσος όρος του 2019.

Αντίθετα στη second hand ένα VLCC πενταετίας κόστιζε κατά τη διάρκεια του Μαΐου 69,8 εκατ. δολάρια, από 70,3 εκατ. δολάρια το 2020 και 71,9 εκατ. δολάρια το 2019.

Υψηλότερες είναι οι τιμές του Μαΐου για νέες παραγγελίες και για τα Suezmax, που έχουν φτάσει τα 62,8 εκατ. δολάρια κατά μέσο όρο, από 58,1 εκατ. δολάρια το 2020 και 59,1 εκατ. δολάρια το 2019. Αντίθετα η αξία ενός suezmax πενταετίας παρέμεινε τον Μάιο σε χαμηλότερα επίπεδα από το 2019 και το 2020 (47,1 εκατ. δολάρια, 50,5 εκατ. δολάρια και 48,5 εκατ. δολάρια αντίστοιχα).

Ανάλογη είναι η εικόνα και για τα aframaxes, με την τιμή για μια νέα παραγγελία να διαμορφώνεται στα 50,5 εκατ. δολάρια τον Μάιο έναντι 48,1 εκατ. δολαρίων και 48,7 εκατ. το 2020 και 2019 αντίστοιχα.

Ακριβότερες σε σχέση με τους μέσους όρους νέων ναυπηγήσεων του 2019 και του 2020 είναι οι τιμές των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων αργού. Ένα νεότευκτο LR1 κόστιζε τον Μάιο 44,9 εκατ. δολ. από 42,7 εκατ. δολ. και 43 εκατ. δολ. που ήταν οι μέσοι όροι του 2020 και 2019. Επίσης ένα MR κόστιζε 36,4 εκατ. δολ. έναντι 34,7 εκατ. δολ. το 2020 και 35,5 εκατ. δολ. το 2019.

Τέλος, χαρακτηριστικό της ανοδικής πορείας που έχουν πάρει οι νέες παραγγελίες τον Μάιο είναι η αύξηση σε όλες τις κατηγορίες σε σύγκριση με τον Απρίλιο. Οι αυξήσεις αυτές κυμάνθηκαν από 0,2% (στην περίπτωση των aframaxes) και έφτασαν το 2,4% (στην περίπτωση των VLCC’s).

*(naftemporiki.gr)